Tenkte jeg skulle oppdatere denne tråden for de som skulle være interessert i det
Vi kom hjem fra India for to dager siden, og har hatt en fantastisk tur.
Vi er tre studievenner fra Norge som ønsket å oppleve en tur utenom det vanlige. De siste dagene ble dog formørket av tragedien hjemme i Norge. Må si det føltes rart å lese om Norge og de grusomme hendelsene på forsiden av Indiske aviser.
Hva skal en si om India?
India er stort sett på de fleste områder den rake motsetningen til Norge. Maten, menneskene, kulturen, trafikken, klimaet og religion er så annerledes som en kommer. På godt og vondt
Valget av reiseklokke endte på Doxa Sub på Isofrane-strap, en perfekt kombinasjon til reising. Bygd som en tanks og remen er komfortabel og perfekt for det varme og fuktige klimaet
Vi startet turen i Delhi og alle de overnevnte elementene samlet seg til en eksplosjon av inntrykk som ikke bare var utmattende, men også utrolig lærerike. (Nå skal det også sies at som vi fant ut senere, er heldigvis ikke Delhi representativ for India generelt. En mer intens by tror jeg en skal lete etter).
Som nevnt i en post tidligere i tråden her må en være litt kynisk, kjip og drittsekk for å kunne reise rundt i India som hvit turist. En må bli meget tydelig på grensene sine. Hvis ikke en gjør det blir en spist opp av alle som vil selge deg noe, lure deg, tigge eller frakte deg et eller annet sted. Den høflige nordmannen må en bare legge igjen hjemme
Når det er sagt traff vi i tillegg til mange trivelige indere, også mange hyggelige reisende fra hele verden med mange spennende historier å fortelle
Hvis jeg skulle skrevet om turen fra start til slutt kunne jeg like godt skrevet en bok, så jeg skal kun skrive kort om hva jeg har opplevd på turen
Jeg er ingen god fotograf og hadde bare med et dårlig kompaktkamera
og Iphone, så bildene er deretter
Etter seks dager i Delhi dro vi til Haridwar, en hellig by hvor de har et rituale i elven Ganges ved soloppgang og solnedgang.
I India er kyr hellige og går fritt rundt overalt.
Vi dro så til Rishikesh og Laxman Juhla, Yogahovedstaden i verden hvor Beatles i 1968 dro og skrev mesteparten av låtene til sitt White Album.
I tillegg til meditasjonskurs og massasjekurs leide vi scootere og utforsket fjellveiene i fjellene ved foten av Himalaya
Når en reiser med tog i India står dørene åpne og det er da en helt spesiell opplevelse å sitte i døråpningen, høre på Cat Stevens - Peace Train, og nyte naturen som glir forbi
Vi reiste innom Kalka, Shimla, Manali, Mcleod Ganj og Amritsar før vi avsluttet turen i Varkala sør i India.
Greit, jeg skal skrive litt om klokker og, så lesingen av denne tråden ikke er helt bortkastet
India er ikke den beste plassen for klokkespotting. De fleste klokkene jeg så virket å være gamle og mekaniske, men jeg kjente ikke igjen så mange av de. Flyplassene var en annen historie. Der spottet jeg Submariner, AP Royal Oak på svart gummi, flere Panerai, Bvlgari, Rado og en hel masse andre klokker som jeg ikke kjente igjen, men som så meget eksklusive ut.
Budsjettet mitt rakk ikke til noe klokkekjøp på taxfreen, men jeg fikk kikket på noen klokker på flyplassen i Delhi.
Må si det var spennende å se og prøve Carl F. Bucherer!
Flyplassen i Moskva var (desverre) en WIS våte drøm. De hadde en drøss med klokkebutikker som jeg desverre måtte gå kjapt forbi pga dårlig tid
Siden budsjettet mitt var på backpakkernivå ble det ikke storhandling, men jeg kjøpte meg en vintageklokke til den nette sum av ca 40 kr
Jeg hadde aldri hørt om merket før. HMT - Hindustan Machine Tools ble etter det jeg har lest etablert i India i 1953 og lagde verktøy osv før de senere gikk over til å lage klokker, traktorer og diverse andre maskiner.
Klokken har plexi, er håndtrukket og har 17 juveler. Det er alt jeg vet. Hvis noen vet noe mer om merket eller klokken må dere gjerne komme met utfyllende info
Er dette sonens første?
Turen har vært min hittil største reiseopplevelse og har ikke bare vært full av intrykk, opplevelser og erfaringer, men har også lært meg mye om meg selv som menneske.
Men materialistisk som jeg er var det likevel godt å komme hjem til en varm dusj, en god seng med rent sengetøy og ikke minst de andre klokkene mine
[/IMG]
Som om ikke det var nok bilder her, vil jeg avslutte med noen flere random bilder fra turen
Håper noen fant tråden interessant å lese, jeg syntes hvertfall researchen var meget givende
Takk for oppmerksomheten!
PS. Ekornet er ikke dødt, det bare slapper av