Relume - Noe å gjøre selv?

Grendel

Støttemedlem
Medlem
15. jan. 2012
Sted
Oslo
Hei!
Jeg har en klokke med manglende lume.
Dette skulle jeg gjerne gjort noe med... Er dette noe som det går ann å gjøre selv?
Er det da også mulig å forvente et pent resultat?
Hva trenger man...?

Er det noen som har erfaring med dette?

:cool:

Jeg har vertfall sett veldig mange forferdelige resultater på dette, men om det er lett får noen som har prøvd svare på...

Jeg har vertfall sett veldig mange forferdelige resultater på dette, men om det er lett får noen som har prøvd svare på...

Enig, alle amatør relumingene jeg har sett har sett forferdelig ut! Aldri prøvd selv så kan ikke uttale meg, ser ut til at dette kan kjøpes på ebay og sikkert andre plasser :)

Nå har jeg kjøpt litt lume på eBay.
Prosjektet er ikke å relume en skive, slik den var, men å legge litt på deler av skiven og andre steder for å skape effekt. Det blir spennende å se hvordan det går!

Det er pulver og noe væske som skal blandes....
Det jeg har kjøpt er en slik:
http://www.ebay.com/itm/ORANGE-GLOW...hash=item4622880d9b:m:mSoTeNa94U20J1ZnfYAPWkA

(Jeg regner med at ingen lurer på hvordan farve jeg kjøpte. Det måtte jo være orange!)

8

• Liker
Reaksjoner: chrgod
Slikt lume passer utrolig godt på tenner av alle ting. Mener å ha lest en artikkel som beskriver trender rundt dette tidligere blant de nette piker. I dagens likestillingssamfunn kan jeg ikke se for meg hvorfor vi menn ikke skal kunne unne oss et lysende smil.

PS. Lykke til, ta en dram først, for stødighet må vite.

Håper inderlig dette er en håpløs quarts som du uansett hadde brukt hammeren på, skjerp deg, dette kan fort bli værre enn å sette regummierte dekk på en MX-5 som du jo har sansen for !
Tom

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Håper inderlig dette er en håpløs quarts som du uansett hadde brukt hammeren på, skjerp deg, dette kan fort bli værre enn å sette regummierte dekk på en MX-5 som du jo har sansen for !
Tom
MILSUB-GEAR-PATROL-AMBIANCE-11_zpsed19gqyo.jpg
sikkert en slik. Lumen har jo blitt helt gul og "ekkel" ;).

Men skeptisk til ny lum, ser ut til og kreve en del ferdighet!

Det er vel denne Radium Girls dere tenker på @Mathfjeld og @Entropy. Det er her det setter seg på tennene.

Radium Girls.jpg

Jeg skal poste bilder når jeg setter igang. Det er bare noe småtteri som skal prøves ut!

8

• Liker
Reaksjoner: chrgod
Kjøp den lumen som ikke skal blandes med lakk, søker du luminova på eBay så kommer den opp helt i toppen og koster i underkant av 500 kr. Da får du mange forskjellige farger samt mye "blandevann" (Du kan også blande i springvann i blandingen når den begynner å stivne) Denne blir vel på en måte til plastikk om jeg har forstått Mr.Radium dial painter korrekt :)
Det fine med denne er at den kan skrapes av uten noe problem med en pussepinne etter at den har blitt påført en tallskive(Bra for deg) Ulempen er at den tørker ekstremt fort(sekunder) etter at den har blitt påført, så du må jobbe ganske lenge med den før du har god nok kontroll på den til å få et pent resultat. Den som blandes med lakk(jeg bruker Bergeon) Er mye dyrer, mye finere, mye enklere å jobbe med. Men, den koster mye mer og kan ikke fjernes problemfritt fra tallskive. Beste måten er vel aceton men det tar også lakken på skiven ;p

Radium og tritrium får du heldigvis/dessverre ikke kjøpt lenger.

Lykke til! :)