Rem til Speedmaster 3750

Medlem
20. feb. 2011
Innlegg
25
Sted
Oslo
Remmen på min kjære speedy er i ferd med å gå i oppløsning, og jeg må ha en ny. Nå har jeg en svart Omega alligator rem med original foldespenne. Problemet mitt er at dimensjonene her er 20 x 16 mm, og den originale remmen koster godt over 4000 kr, hvilket jeg syns er i overkant å bruke hvert år på en ny rem.

Spørmålet mitt til dere er da om det finnes steder å få kjøpt en tilsvarende (billigere) rem som passer til foldespennen? Er det evt mulig å få en 20 x 18 mm rem til å passe?

Kalle
 
enig med hirsch de har mange fine remmer
jeg har handlet flere ganger fra watchobsession.co.uk
veldig rask og god service derfra
 
Kjapt innspill til forslagene så langt (Hirsch og Di-modell). Ingen av disse er kompatible med Omega foldespenne, og dimensjonen ved buckle er således irrelevant :) Altså, alt som er 20mm ved hornene er greit hvis man ikke ønsker å benytte den originale foldespennen som trådstarter har (men det antar jeg at han ønsker).

Det finnes noen alternativer til OEM-remmer som er laget for å passe med denne foldespennen, det første jeg kommer på er peter.watchacc som blant annet holder til på Watchuseek. Her er en fin og inspirerende tråd som blant annet inneholder en review av sistnevnte produsent.

http://www.tidssonen.no/forum/omega-15/hvor-finner-jeg-oversikt-bilder-over-omega-remmer-8621/
 
Takk for gode innspill. Som Reim er inne på ønsker jeg å benytte foldespennen, og siden den kun er 16 mm begrenser det utvalget. Er dette noe Omega gjør for å få folk til å kjøpe originalremmene?

Lar det seg gjøre å bruke en 20 x 18 rem til den foldespenna, eller blir det helt feil?
 
16mm er én ting, "problemet" ligger i at Omegas foldespenne er veldig spesielt utformet. Vanlige spenner gjør at remdelen med hullene havner på utsiden av den andre remdelen. Hos Omega havner denne innerst, noe som er veldig behagelig. Men det fører til at en rem tilpasset Omega foldespenne ikke trenger "keepers" ("ringer" til å stikke remmen gjennom), og at det ikke er standardforhold mellom lengden på de to remdelene. Jeg har montert en standard Hirsch-rem på min foldespenne som en test, men spennen ble da sittende veldig skjevt og rart.

Selv har jeg en 18mm Omega foldespenne til min Speedmaster, og uoriginal 20/18 rem med Omegadimensjoner. Kjøpte remmen brukt av GoodGuy på forumet så vet dessverre ikke så mye om den. Jeg var faktisk ikke klar over at det er 16mm-versjonen som originalt følger med 3570.xx (hvis du fikk med det på din fra fabrikken er det nok det). 20/16 eller 20/18 blir egentlig en smakssak, selv synes jeg i hvert fall at 20/20 blir lite elegant på en alligatorrem.

Jeg tviler sterkt på at du klarer (eller ønsker) å presse en 20/18 rem ned i spennen din.
 
Brukte Hirsch Leonardo i sort kroko med grå søm på min 3573, utrolig fint og passer kassen som hånd i hanske. Den følger buen helt perfekt.
 
Igjen takk for gode svar. Det var en 20/16 rem som kom med klokken originalt fra fabrikken. Ellers er det selvfølgelig en 3570, og ikke en 3750 som jeg skrev i overskriften. Litt flau den der.

Det virker nesten som jeg må gå for en original Omega-rem eller kjøpe en 18 mm foldespenne, eller....?
 
Uff, nå fikk jeg veldig lyst på en rem fra peter.watchacc... "Trenger" egentlig en svart alligator til Speedyen (har jo en allerede men den sitter på generisk foldespenne).

Så til trådstarter, hvis du skal ha høykvalitets rem til foldespennen din uten å betale Omega-penger er nok dette den beste løsningen. Noen hakk opp i pris (og kvalitet, sies det) finner du ABP.
 
Jeg har tilsvarende buckle på min Omega Deville. Var sikker på at denne var 20/18, men oppdaget at den var 20/16 da jeg kjøpt en 20/18 rem. Det er umulig å få den på plass dessverre. Muligens hvis du kutter litt i enden på remmen, men det er vel ikke å anbefale.
 
Det forumet her er genialt. Så mye bra folk som deler av sin kunnskap. Nå har jeg bestilt en svart og en brun rem av Peter Watchacc, og gleder meg som en unge til de dumper ned i postkassa mi.
 
Hmm.....begynner å bli utålmodig. Nå er det godt over en måned siden jeg bestilte fra Peter Watchacc, og fortsatt ingen pakke i posten. Dere som har handlet fra ham - hva er erfaringene deres, og hva er vanlig leveringstid?
 
Når jeg handlet betalte jeg halvparten ved bestilling, og så resten når remen var klar og før den ble sendt i posten. Tok nok 6-7 uker tenker jeg...