Remmer til PAM 372

Havvo

Støttemedlem
Medlem
22. sep. 2011
Sted
Bergen
@BRIO1368 og @Minuteman

Hvilke erfaringer og anbefalinger har dere av remmer til 372? Ser for meg at kanskje ikke for tykke og også veldig myke remmer passer best? Noe dere vil anbefale? Har dere prøvd gummirem til denne? Er vel vanntett så det holder til bading og det som verre er?

Redigert av en moderator:
@Havvo

Jeg har kjøpt en fra Gunny og en OEM Assolutamente. Gunny-remmen er relativt tynn og veeldig myk. Herlig rem. OEM-remmen er hundre ganger bedre enn originalremmene som fulgte klokken, og veldig behagelig på armen.

Gunny:

Assolutamente:

Herlige bilder @Minuteman :) Dette liker vi :) :)

Jeg har også lurt på Assolutamente til min 127. Er du så fornøyd at du kan anbefale den? Jeg vil i så fall gå for 26-26.

@Havvo: Du kan forresten få alle OEM-remmer skreddersydd i de lengder og bredder du vil.

Jeg vil legge til Simona straps. Hun lager kvalitetsremmer i Firenze.
Har kjøpt bortimot et dusin stk og alle har vært supre.

@Dr. Fiddy

Ja, jeg kan absolutt anbefale Assolutamente. Skal nok kjøpe flere remmer til denne klokken, men jeg er sannelig ikke sikker på om de vil bli brukt :)

Visste forresten ikke at OEM-remmene kunne bestilles på mål. Det var kjekt.

Dessverre ikke noe standard svar på dette spørsmålet Havvo.....

Med tanke på 372's bakgrunn, foretrakk jeg personlig, brune myke skinnremmer, gjerne med en eldet overflate....matt stålspenne hører med.
Du finner flere gode eksempler på 372 på ulike fine remmer her inne på TS. Tilogmed en NATO kan være en flott combo.

Bruk det du føler din magefølelse sier er "rett", ikke sikkert våre valg har vært de riktige for deg :cool:

Lykke til!

Er dessverre ikke så heldig at jeg har en 372, men av de remmer (kun OEM) som jeg har til min 312, så er det vel "Calf Cashmere" som jeg liker best. Denne ser og føles bra ut og er i tillegg "vanntett" og er laget for å "bade med".

Noen som forresten vet hvordan man kan få tilbake det litt "semskede" utseende til Assolutamente remmene?
Etter noen måneders bruk, er min blitt helt "glatt" og er ikke like fin som når den var ny.

Er dessverre ikke så heldig at jeg har en 372, men av de remmer (kun OEM) som jeg har til min 312, så er det vel "Calf Cashmere" som jeg liker best. Denne ser og føles bra ut og er i tillegg "vanntett" og er laget for å "bade med".

Noen som forresten vet hvordan man kan få tilbake det litt "semskede" utseende til Assolutamente remmene?
Etter noen måneders bruk, er min blitt helt "glatt" og er ikke like fin som når den var ny.

@Gin
Jeg har ikke forsøkt det selv og går ikke god for at det går med disse remmene.
MEN, på semskede sko kan man ta et tørt frottehåndkle og "børste" opp busten.
Det finnes også egne børster til sko med semsket skinn.

Vil også slå et slag for Assolutamente-remmen! En flott rem som er behagelig å bruke og som ser fantastisk ut, men er enig med det som er nevn tidligere at den semskede looken forsvinner litt etter mye bruk.

Takker for svar folkens! Etter 12 timer med 372, har jeg bare en ting å si: for en nyyyydelig klokke. Må jeg til Bjerke for å kjøpe OEM remmer eller kan jeg få de på nettet? Ca pris for den som er anbefalt @Minuteman ?

Takker for svar folkens! Etter 12 timer med 372, har jeg bare en ting å si: for en nyyyydelig klokke. Må jeg til Bjerke for å kjøpe OEM remmer eller kan jeg få de på nettet? Ca pris for den som er anbefalt @Minuteman ?

Du kan evt. også høre med Klarlund i København. De tar imot skreddersømbestilling av OEM-remmer. Vet ikke om Bjerke gjør det. Blir omtrent samme pris med eksport ut fra Danmark og moms inn til Norge.

@Gin

Har ikke semskede reimer, men svært mange semskede sko. Det du forteller er akkurat det samme som skjer med skoene - og da er det bare en løsning

skopleie2_spradebass.jpg

OEM remmer hos Bjerke kostet når jeg kjøpte for noen måneder siden kr 3.500.- INKL. spenne.
De tar også imot bestillinger på spesialmål, men standard lengdene på OEM remmene er blitt økt en del, slik at nå passer de også for andre enn de med små Italienske håndledd.

Assolutamente er ikke "semskede", men med litt ru overflate som ligner litt.
Slik at de foreslått løsninger for semskede sko, tror jeg ikke er spesielt egnet for å få disse remmer tilbake til "ny tilstand".

Blir forresten ikke gjengene inne i lugs'ene slitt etter hvert når man skrur ut og inn barettene x antall ganger?

Ser at min rem også blir glattere i overflaten over noe tid. Jeg tar det som et tegn på at klokken blir godt brukt.

@Havvo, jeg husker ikke helt hva den kostet, men lurer på om det var et sted mellom 1,5 og 2K - uten spenne.

Jeg hadde en favoritt fra Heroic18 til min 312 når jeg hadde den. Bestilte en lik en i 26mm i går, så da har jeg et starter kit. Men fy flate for en deilig klokke altså. Hadde aldri trodd at 47mm kunne være så behagelig på armen.

Løsning

Fant ut en enkel metode for å få tilbake utseende på Assolutamente remmen min. Rennende varmt vann og en god skrubb med en neglbørste.
La tørke i romtemperatur noen dager, så er den blitt god som ny!

Til en 372 mener jeg at en Assolutamente ikke skal børstes og dilles med. Min har ikke bare blitt glatt, den har også mørknet vesentlig la jeg merke til når jeg kikket på bildene jeg tok av den da den var ny. Skal ta et bilde i dagslys og vise forskjellen slik den er blitt etter et halvt års tid i sirkulasjon.

Brio sier, og har sagt så lenge jeg har kjent ham, at 372 kler en mørk rem. Assolutamente blir altså mørkere ved bruk. Følger vi Brios råd om oljebehandling vil den raskt bli mørk. Oljebehandling av denne remmen er helt unødvendig - den er fløyelsmyk fra første stund.

Her er det noen bilder av 372 sammen med "originalen" 6152. Og litt info om Assolutamente, kjendiser med Panerai etc.

Men er oljebehandling bare for å få remmen myk? Jeg tenkte kanskje det var litt for å hindre sprekkdannelse i maling langs kanter etc. Rett og slett for å få remmen til å vare lengst mulig. Tok i bruk en ny rem fra Greg Stevens i går. Den er myk, behagelig og veldig fin i fargen. Så er litt usikker på om jeg bare skal beholde den slik eller behandle den på noen måte (enten ligge i olje som Brio sier eller krem med bivoks). Har ikke helt klart for meg hva som er "fordelene" med behandlingen utenom at den blir mer vannbestandig feks.

Til en 372 mener jeg at en Assolutamente ikke skal børstes og dilles med.
.

Nå har jo ikke jeg en 372 kun en 312, så jeg har kanskje ikke noen uttalerett her :eek:

Personlig syntes nå jeg at Assolutamente er finest som ny. Tror også den holder seg lengre med en god varmtvann-skrubb av og til. Da får du vekk svette og salter, som bryter ned skinnet over tid. Ser også på Panerai sin nettside, at varmt vann og langtidstørking, er deres generelle råd for stell av OEM skinnremmer.
Her er et bilde som viser før og etter "vasken", siden jeg glemte å skrubbe den ene keeperen, slik at den ser ut som før behandlingen:

null_zps5eb95d2c.jpg
[/IMG]