Rensing av urverk

Medlem
30. juni 2013
Sted
Drammen
Er det noen her som har erfaring med rensing av urverk? Er det nødvendig med ultralydrens eller er det like greit å for eksempel bruke blåsprit som ble brukt i en annen tråd her?

Har også lest litt forskjellig om ultralydrens. Noen sier at man bare skal bruke vann, mens andre sier at man skal bruke rensemiddel som er beregnet for formålet. Fungerer det virkelig å bare bruke vann?

Er det noen her som har erfaring med rensing av urverk? Er det nødvendig med ultralydrens eller er det like greit å for eksempel bruke blåsprit som ble brukt i en annen tråd her?

Har også lest litt forskjellig om ultralydrens. Noen sier at man bare skal bruke vann, mens andre sier at man skal bruke rensemiddel som er beregnet for formålet. Fungerer det virkelig å bare bruke vann?

Alt du spør om er det ja og nei -svar på. Må absolutt ikke ha ultralyd, men er lettere å rengjøre, blåsprit, da bør man bruke manuell kraft i tillegg, jeg bruker små børster og "pegwood" (rett og slett små tynne trepinner) til rens av hull i stein og den slags, dette er viktigere hvis man ikke bruker ultralyd.

Det vil ha en effekt å bruke ultralyd med vann, ofte er det dog ikke ekte ultralyd som selges, dette er dyrt. Det funker, men ikke så bra som ekte ultralyd. Jeg har ikke frekvens i hodet men poenget er at du oppnår noe som heter "kavitasjon" (hvis jeg husker riktig) i væsken ved riktig frekvens, noe som er at boblene i væsken "faller sammen", dette blir en slags implosjon altså, og dette gir virkelige krefter som gir væsken en mekanisk rensende effekt. Et ordentlig møkkete verk vil måtte renses flere ganger uansett bruk av væske og teknikk. Da trenger man kjemiske midler også, er ikke alle steder du vil komme til med annet enn væske da.

Skjønner! Takk for godt svar :) Har du noen formening om skylling (rinsing)? Ser at noen anbefaler at man kjører ultralydbad både 2 og 3 ganger med egnet skyllevæske..

Hvordan ultralyd-maskin er grei og rimelig? Og slike børster...

til nå har jeg brukt blåsprit og tørket forsiktig av hvis noen ikke ble borte...

:cool:

Slik jeg har skjønt det så må man etter en rens juster klokken til å gå riktig og at man til dette må ha et apparat.
Er der en snarvei utenom dette apparatet, eller er det nødvendig for å få klokken til å gå riktig?

Tja, du kan jo time den over 24 timer i hver posisjon, men det vil jo nødvendigvis ta litt tid... ;)