Jeg tenkte og starte en reparasjontråd her. Håper dette kan booste opp mekkinga her inne på forumet. Jeg håper også at andre kanskje legger ut noen bilder av reparasjoner, da alle er hjertlig velkommen til det.
Vel nok snakk! Vi starter med en Rolex!!
Jeg fikk spørsmål om jeg kunne ta en titt på denne Datejusten. Klokka hadde ligget nesten 10 år i skuffen etter at klokka hadde plutselig startet med å øke tiden med 10 min i timen. Den hadde heller ikke hatt en service siden eieren kjøpte den på nitti-tallet en gang.
Etter å ha åpnet baklokket så jeg fort hvorfor klokka gikk alt for fort. Spiralfjæra på balansen hadde hektet seg opp på pitonfeste. Dette gjør da at svingningene på fjæra blir alt for kort. Det er også tegn etter mye møkk og gammel moro.
Etter å ha løftet siralfjæra forsiktig av balansen så startet jeg å skru verket og klokka fra hverandre.
Etter å ha fått verket ut av kassa så fjernet jeg viserne forsiktig så skiva ikke får riper.
Med skiva av kan man se datomekanismen, time og minuttrør.
Etter å ha skrudd av rotoren og automatikken kom størknet olje og møkka virkelig fram. Hele verket var vanskelig å ta fra hverandre da delene satt nesten støpt i hard olje.
Etter hvert som delene ble lagt i boksen før en tur i rensemaskinen, tok jeg god tid med å sjekke delene. Alt virket greit bortsett fra fjæra som jeg ville sette inn en ny.
Ny fjær ble kjøpt. Orginal å ikke av den billige sorten Den gamle ser man her.
Nye fjæra blir satt inn. Jeg renset hele verket 2 ganger før jeg var fornøyd. Det er gøy når man kan se speilbildet av fjæra i fjærhuset. Da er det rent.
Så startet jobben med å sette det sammen igjen. Alt virket greit. Klokka blir oljet etter Rolex sine egne manualer. Her har jeg satt sammen hele løpsverket og er på vei til å feste balansen. Klokka tikker og går.
Etter en tur på timegrapher'n ser jeg at klokka går utrolig fort. +190 sek og den halter alt for mye.
Etter en liten justering så er haltingen borte samt at klokka går nå til -4 sek. Jeg venter med å justere videre da jeg vet at klokka forandrer seg noe på fart når verket er tilbake i kassa.
Eieren hadde lyst til å beholde det gamle glasset.
Så etter noen minutter med pussing med polywatch så ble det bedere.
Etter å ha blitt ferdig med datomekanismen og satt skiva på igjen, så var det viserne som skulle på. Disse diamantene på skiva var ganske høye, så jeg måtte passe på at viserne gikk klare over, så de ikke butter i dem så klokka stopper.
Så var verket inne i kassa igjen. På tide med å justere klokka til rett gange. På balansen til Rolex bruker dem noe som heter microstellaskruer. Disse sitter på innsiden av selve balansen. Man kan se de på bildet som jeg la inn over her tidligere. Det er 4 skruer som man kan justere farta på. 2 av skruene justerer man et sekund +-, mens de to andre kan man justere to sekund +-.
Etter litt justering så ble det ganske bra. Med verket opp +1, og med krona ned -2 sek. Er fornøyd med det.
Rotor og clutchhjul satt sammen igjen. Jeg fester det til verket og ser at klokka trekkes opp når jeg spinner rotoren rundt. På tide med å sette på baklokket!!
Jeg må si at kvaliteten og ferdiggjøring av hver komponent er langt foran noe ETA har laget. Jeg synes også at hele verket er mere robust. Totalt har jeg å si at i forhold til en moderne ETA 2892, er 3035 klart et bedre verk. Det at den ble erstattet av 3135 for mer enn tjue år siden viser at Rolex har produsert fantastiske urverk lenge. Tydeligvis krever Rolex en høyere pris enn de fleste andre merker som inneholder ETA. Men det er merker der ute som bruker 2892 i Rolex prisklassen. Du vil definitivt få en bedre konstruert og produsert klokke med Rolex.
Jeg liker virkelig å jobbe på cal 3035, ikke bare er det godt utviklet og designet, det er også lett å skru på, da alle komponeter glir på plass, uten å drive å pirke på plass delen til den sitter.
Takk for titten!!
Morten
P.S
Stay tuned! Neste rep jeg legger ut her blir en av disse Constellationene!!
Vel nok snakk! Vi starter med en Rolex!!
Jeg fikk spørsmål om jeg kunne ta en titt på denne Datejusten. Klokka hadde ligget nesten 10 år i skuffen etter at klokka hadde plutselig startet med å øke tiden med 10 min i timen. Den hadde heller ikke hatt en service siden eieren kjøpte den på nitti-tallet en gang.
Etter å ha åpnet baklokket så jeg fort hvorfor klokka gikk alt for fort. Spiralfjæra på balansen hadde hektet seg opp på pitonfeste. Dette gjør da at svingningene på fjæra blir alt for kort. Det er også tegn etter mye møkk og gammel moro.
Etter å ha løftet siralfjæra forsiktig av balansen så startet jeg å skru verket og klokka fra hverandre.
Etter å ha fått verket ut av kassa så fjernet jeg viserne forsiktig så skiva ikke får riper.
Med skiva av kan man se datomekanismen, time og minuttrør.
Etter å ha skrudd av rotoren og automatikken kom størknet olje og møkka virkelig fram. Hele verket var vanskelig å ta fra hverandre da delene satt nesten støpt i hard olje.
Etter hvert som delene ble lagt i boksen før en tur i rensemaskinen, tok jeg god tid med å sjekke delene. Alt virket greit bortsett fra fjæra som jeg ville sette inn en ny.
Ny fjær ble kjøpt. Orginal å ikke av den billige sorten Den gamle ser man her.
Nye fjæra blir satt inn. Jeg renset hele verket 2 ganger før jeg var fornøyd. Det er gøy når man kan se speilbildet av fjæra i fjærhuset. Da er det rent.
Så startet jobben med å sette det sammen igjen. Alt virket greit. Klokka blir oljet etter Rolex sine egne manualer. Her har jeg satt sammen hele løpsverket og er på vei til å feste balansen. Klokka tikker og går.
Etter en tur på timegrapher'n ser jeg at klokka går utrolig fort. +190 sek og den halter alt for mye.
Etter en liten justering så er haltingen borte samt at klokka går nå til -4 sek. Jeg venter med å justere videre da jeg vet at klokka forandrer seg noe på fart når verket er tilbake i kassa.
Eieren hadde lyst til å beholde det gamle glasset.
Så etter noen minutter med pussing med polywatch så ble det bedere.
Etter å ha blitt ferdig med datomekanismen og satt skiva på igjen, så var det viserne som skulle på. Disse diamantene på skiva var ganske høye, så jeg måtte passe på at viserne gikk klare over, så de ikke butter i dem så klokka stopper.
Så var verket inne i kassa igjen. På tide med å justere klokka til rett gange. På balansen til Rolex bruker dem noe som heter microstellaskruer. Disse sitter på innsiden av selve balansen. Man kan se de på bildet som jeg la inn over her tidligere. Det er 4 skruer som man kan justere farta på. 2 av skruene justerer man et sekund +-, mens de to andre kan man justere to sekund +-.
Etter litt justering så ble det ganske bra. Med verket opp +1, og med krona ned -2 sek. Er fornøyd med det.
Rotor og clutchhjul satt sammen igjen. Jeg fester det til verket og ser at klokka trekkes opp når jeg spinner rotoren rundt. På tide med å sette på baklokket!!
Jeg må si at kvaliteten og ferdiggjøring av hver komponent er langt foran noe ETA har laget. Jeg synes også at hele verket er mere robust. Totalt har jeg å si at i forhold til en moderne ETA 2892, er 3035 klart et bedre verk. Det at den ble erstattet av 3135 for mer enn tjue år siden viser at Rolex har produsert fantastiske urverk lenge. Tydeligvis krever Rolex en høyere pris enn de fleste andre merker som inneholder ETA. Men det er merker der ute som bruker 2892 i Rolex prisklassen. Du vil definitivt få en bedre konstruert og produsert klokke med Rolex.
Jeg liker virkelig å jobbe på cal 3035, ikke bare er det godt utviklet og designet, det er også lett å skru på, da alle komponeter glir på plass, uten å drive å pirke på plass delen til den sitter.
Takk for titten!!
Morten
P.S
Stay tuned! Neste rep jeg legger ut her blir en av disse Constellationene!!
Redigert: