Reparasjonstråden

Hurtig rep av en Omega 2531.80 Seamaster


Jeg fikk inn en Omega 2531.80 som ikke fungerte her om dagen. Det vil si at den ikke trakk seg opp når man vridde rundt på krona. Eieren trodde fjæra hadde brukket å ville kun fikse på det.


Så etter å ha fjernet baklokket og et beskyttelseslokk til, så var et Omega cal 1120 framme. Cal 1120 er et ETA 2892 verk. 2892 verket kommer i flere varianter, men dette er chronometerverket med dekorative detaljer.


Jeg fant feilen ganske fort. Sperrefjæra hadde løsnet ut av sporet sitt. Når den ikke er på plass vil opptreket gå rundt og rundt uten at fjæra i fjærhuset trekker seg opp. På bildet over ser man fjæra sånn den skal sitte mot hjulet.


Siden eieren av klokka ville vente med en service, valgte jeg å beholde verket i kassa. Men jeg fjernet rotoren, selvopptrekket og fjærhuskloben for å ta en sjekk av fjærhuset.


Etter en rask sjekk av fjærhuset, virket det greit. Fant ikke noen feil der.


Så var det å sette verket sammen. Verket trenger helt klart en rens i nærmeste fremtid. Men klokka tikker og går. Rotoren og selvopptreket fungerer igjen :)



Takk for titten!
 
Redigert:
Må bare takke for at du deler @Superlite! Slike tråder som dette løfter forumet 10 hakk :)
Tusen takk for det @acnorway! Det var hyggelig å lese!!:)

Utrolig nydelig, som vanlig @Superlite!

pent arbeid og herlige bilder!

:cool:
Takk for det @petterhg! Det kommer mer!!:)

Jag längtar tills det kommer upp bilder på min Headwind är sjukt kul att se!

Helt riktig @Jeppa85! Snart kommer det en Breitling Headwind!!:)
 
Redigert av en moderator:
Service på en Breitling Headwind

Breitling Headwind kom på markedet i 2001 og ble avsluttet i produksjon 2005. Det er brukt Breitling Calibre 45 i klokken som er basert på den automatiske ETA 2834-2, 28800 BPH med en gangreserve på 42 timer. Breitling modifiserer 25 juvel verket fra ETA, får å opprette Calibre 45. Noen kan hevde at det er ikke det nydeligste verket, og de fleste vil være enig. Men holdbarheten er bra. Denne arbeidshesten fra ETA står opp til testen av tid. Som alle kalibre fra Breitling etter år 2000, er kaliber 45 kronometer sertifisert av COSC.

Eieren av klokka ønsket seg noen bilder av servicen. Her er dem!:)





Etter å ha åpnet baklokket på denne robuste klokken, titter den graverte rotoren fram. Eieren ville ha en rens og smøring av klokken som skulle gå greit, da verket er ganske lett å skru på.



Rotoren og krona fjernet. Verket er klart for å komme ut av kassa.



Etter å ha fjernet viserne og skiva ser man datoringene. Etter å ha tatt av skiva ser man også stålringen som er festet til rundt verket.



Den øverste ringen som viser ukedagene er festet med en liten clips. Datomekanismen kan nå sees.





Time og minuttrør samt datomekanismen skrudd av. Mangel på olje her og der er tydelig under demoteringen.





Gangverket ser bra ut. Mangel på olje men ingen deler trenger å byttes.



Alt klart for en rens i Elma maskinen:)



Etter en rens og tørking av verket, startet montering og smøring.








2834 verket er et godt verk å skru på. Delene er lett å få på plass. Noe som gjør servicen gøy.







Så var det å sette på datoskivene og metalringen. Både verket og skiva er festet på selve metallringen som igjen er festet på kassa.



Etter å ha justert datoskivene så de viser seg riktig samt å ha satt viserne på igjen. Var det det bare å få satt verket inn i kassa.







Etter en liten justering var haltinga borte og klokka gikk som jeg ville.



Klokka justert og baklokket skrudd på plass. Trykktesten gikk bra. Servicen er ferdig. Takk for titten!
 
....stjeler denne tråden litt. På min ny-ervervede Eterna Executive 4000 sliter jeg med en løs krone. Dvs at når
jeg skal stille klokken så skrur jeg kronen av "vella". Noen tips til å feste den skikkelig, locktite? Det hører med i storyen
at kronen må demonteres ved hvert batteriskift. Her er noen bilder jeg rappet fra interwebben.

image9ticd.jpg


image40itw.jpg
 
Locktite... Eventuelt alltid stille klokken slik at du skrur kronen fast i stedet for å løsne den :)

Gjør faktisk det med El Primero om dagen, da den løsnet av seg selv - glede, og jeg får en original krone i postkassen en av disse dagene.
 
Locktite... Eventuelt alltid stille klokken slik at du skrur kronen fast i stedet for å løsne den :)

Gjør faktisk det med El Primero om dagen, da den løsnet av seg selv - glede, og jeg får en original krone i postkassen en av disse dagene.

Ok. Takk for svar:) Tenker jeg prøver litt locktite. Håper jeg er stødig nok på hånden da jeg er vandt til å legge på locktite
i noe større mengder enn det som trengs her....
 
Kan bruke en nål til å legge på og under forstørrelse hvis mulig :)

Eventuelt... Come to Papa :cool:
 
Legger inn denne her. Jeg har tidligere lagt denne inn under tråden Olje :)



Vel, smøreboksen er fylt med mange forskjellige oljer og fett som dere ser. Oljene er som oftest veldig dyre og glassene er små. Men mengden man bruker tilsier at man ofte kaster oljen pga best føre datoen, enn at man går tom.

Men her er de oljer og fett jeg bruker mest av.



Moebius Synt-A-Lube 9010.
9010 er en standard Olje i klokke industrien. En lett syntetisk, å er det den mest spesifiserte oljen for balansen, ganghjulet, sekund, mellom og sentrumshjulet. Den har lang varighet, Ingen utflyting eller fordunsting. Dette er en vesentlig olje å ha.



Moebius Synt-A-Lube 9020
Dette er en tyngre (høyere viskositet) versjon av 9010. Brukt mye til større verk med høyere trykk "lommeur". Det er ofte angitt til senter og mellom hjul, så vel som andre middels belastninger. Lang varighet, ingen utflyting eller fordunsting.



Moebius Microgliss D-5
D-5 er også en standard olje i klokke industrien. D-5 er en tyngre smøremiddel som er ofte spesifisert for automatiske svingete opptrekk, tapper på verket som deler og hjul skal snurre eller bevege seg på. Noen ganger er den anbefalt på mellom og sentrumshjulet også. Dette er et smøremiddel hver Urmaker skal ha.



Moebius 8141
Dette er en ikke synttetisk olje som ofte er spesifisert og anbefalt til fjæra.
Dette er en vesentlig olje å ha.



Moebius 8217 (Glissalube 20)
Glissalube 20 er den mest anbefalte bremsefettet for veggene i fjærhuset til automatiske klokker. Det er ofte brukt i forbindelse med 8141.



Moebius 9415
9415 har bare en enkelt oppgave. På ankerstenene. Dette er et spesielt syntetisk fett som anbefales for anker og tennene på ganghjulet. Den har høyere smøre og glideverdier enn 9010. Ankersteinene er det vanskligste å smøre :)
HUSK! DET SKAL IKKE SMØRES OLJE PÅ STENENE ANKERET STÅR IMELLOM PÅ KLOBENE!! Da vil amplituden bli dårlig. Kun stenene på selve ankeret.



Fomblin
Dette hvite, homogene fettet er spesielt utviklet for bruk på mekaniske deler på verket som er utsatt for friksjon av middels trykk. Kronograf etc. Anbefaler også for smøring av pakninger og kroner der fomblinens egenskap til å ikke størkne har meget lang varighet. Denne boksen er ikke billig!!
 
Utskifting av kasserøret Rolex Datejust

Når kronerøret blir skjevt eller slitt, må det skiftes ut. Kronerørene sitter som regel presset inn i kassehullet. Men på Rolex sitter de oftes skrudd inn. De sitter ofte VELDIG godt fast, og man må være forsiktig så man ikke ødelegger noe når vi skrur dem ut.



Klokka med den slitte røret.



Her ser man røret full med mye møkk. Jeg prøvde å rense kassa og røret for å se om røret ble noe bedere å skru krona inn på, men dessverre så ble det ikke det.



Må si det er lekkert! Rolex cal 1575!! :)



Verket tatt trygt ut av kassa før arbeide starter.



Her har jeg satt kassa i en skrustikke på benken for å få den til å sitte fast. Dessverre så passet ikke verktøyet på den gamle røret som satt på. Mulig røret ikke er orginalt.



Med tunga rett i munn og med hjerte i halsen, så fikk jeg den løs etterhvert med en tang.





Gamle kasserøret ute.



Nye kasserøret og pakning på plass. Loctite og verktøy til jobben.



Nye klokkerøret skrudd på plass med loctite.



Pakningen dyttet på plass med litt Fomblin som smøring.



Jobben ferdig. Bare å sette verket inn i kassa igjen med en trykktest etterpå.

Takk for titten! :)
 
Redigert:
Service på en Omega Seamaster cal 284 (tidligere ligget i en annen tråd)

Omega cal 284
Data
Diam= 30.0mm
H= 5.1mm
17 juveler
f = 18000 A/h
power reserve 43 timer
1940-1963, 3000000
Breguet balansefjær
fra 1943 bruktes Incabloc på balansen.

Fant denne klokka her for noen dager siden på svenske blocket.se. Fikk kjøpt den for noen få svenske hundrelapper av en hyggelig kar i Karlstad. Klokken hadde stoppet en gang på 90 tallet og eieren hadde lagt den i en skuff og glemt den. Jeg fikk hentet den på posten på fredag, tokk en rask titt og fant at fjæra var gåen men dessverre så svingte ikke balansen heller.

Her er bilder fra prosjektet mitt de siste kveldene:) Teksten har jeg skrevet under bildene.
Dessverre så var ikke lyset på bildene altid så bra.




Ved demotering fant jeg mye gammel olje samt at verket var veldig møkkete.



En del av fjærfeste på fjæra hadde rykket av.



Verket ferdig demontert og klar for en tur i rensemaskinen.



Elma rensemaskinen i kjeller´n. :)



Verket ferdig renset og delene blir sjekket. Alt ser bra ut.



Løpeverket montert. Neste er fjærhuset. Setter på anker og ankerkloben senere.



Ny orginalfjær, ikke billig i disse dager med Swatchgroup sine planer om å stoppe tilførselen med deler.

IMG_0775_zps1cf39567.jpg


[video=youtube_share;5Ot0OjKHgBw]http://youtu.be/5Ot0OjKHgBw[/video]



Løpeverket og opptrekket på plass. Anker og klobe også. Neste blir å fikse balansen.




På balanseakselen så var tappene ok. Jeg så etterhvert at fjæra på balansen var bøyd. Det gjorde at balansefjæra subbet nedentil på ankerkloben å svingte derfor ikke balansen rundt. Balansefjæra renset i one-dip



Balansen ferdig fikset og verket tikker og går. Jeg målte at verket gikk ca 10 sekunder for fort i døgnet på timegrapheren. Skal prøve å justere litt mere senere, men er fornøyd med det nå :)



Kassa trenger litt polering og et nytt glass.

L]

Nytt orginalglass og ny pakning til baklokket



Ny Omega krone:)



Man kan se Omegamerket på glasset rett over sekundviseren på midten




Takk for titten! :)