Restaurering av 1969 Flightmaster

Medlem
8. des. 2010
Hei, har forhørt meg hos èn urmaker som kunne sende inn min 1969 Flightmaster til Omega for restaurering. Hvor trygt er dette? Er det noen som anbefaler enkelte urmakere for denne jobben? Tar urmakerne i Norge noen form for behandlingsgebyr og bør jeg evt derfor sende den direkte til Omega?

Klokken bærer preg av at min far har latt den slenge i en skuff med nøkler og annet skrap i 15-20 år, men urmakeren kunne bekrefte at den var i god teknisk stand.

Har lyst til å få den strøken igjen.

Det er helt trygt å sende den til Omega i Sveits for resturering. Du får da en klokke som ser helt ny ut tilbake. Jeg har gjort det en gang og reultatet ble helt utrolig bra. Jeg måtte betale norsk mva for jobben.

Bienne gjør stort en kjempejobb!

Før du begynner ville jeg vurdert sterk hvor kraftig du vil ha kassen pusset.
Ville også tenkt nøye over om du vil ha urskive/visere byttet eller om du vil ha det orginalt.

På en flighmaster syntes hvertfall jeg at orginalitet er kjekt! :)

Takk for svar

Det er i utgangspunktet kassen, glasset og lenke som er slitt. De åpnet den opp og sa den var i god stand ellers. Hva tror dere dette vil koste? Urmakeren jeg var hos mente mellom 10.000-15.000.

Ville dere sendt den til Omega selv, eller via norsk urmaker?

Det er i utgangspunktet kassen, glasset og lenke som er slitt. De åpnet den opp og sa den var i god stand ellers. Hva tror dere dette vil koste? Urmakeren jeg var hos mente mellom 10.000-15.000.

Ville dere sendt den til Omega selv, eller via norsk urmaker?

Har ikke sendt noe ned selv, men om du roter litt rundt på omega sine hjemmesider vil du finne en prisoversikt. Tror 15.000 er et høyt anslag. Men 10.000 etter norsk moms er gjerne ikke urealistisk. Men det tar jeg på husken..

Tror bullit hadde en Speedmaster nede for en tid tilbake. Mulig du finner noe om du søker.

Flightmaster er en utrolig rå klokke! Vennligst legg ut noen bilder ;) Hehe

Angående Bienne gjør de som sagt en strålende jobb!

Hvor i landet bor du? Jeg var innom Protid-urmakeren på Ski storsenter utenfor Oslo, stakk egentlig innom der for en liten titt, og ble stående og prate klokker med en av de som jobbet der, virket som om han var sjefen der på bruket. Han hadde ekstremt peiling, og ganske lik klokkesmak som meg (Glad i Omega, med andre ord) :) Neste gang jeg var innom der hadde jeg på meg min Constellation Pie Pan med 561-verk, og vi ble nok en gang stående og prate om klokker altfor lenge. Virker som om de vet hva de driver med der ute, og jeg tror jeg har funnet min nye faste urmaker. De fleste andre jeg har vært innom for litt småting med Speedyen min, som er den eneste klokken som har trengt litt smøring og regulering i løpet av året, har vist seg å være relativt kunnskapsløse. Blir litt feil når kunden kan mer enn de i forretningen syns jeg.. :) Dette er derimot ikke tilfellet hos Protid på Ski storsenter, så det blir nok dem jeg overlater klokkene mine til fremover.

Flightmaster er en utrolig rå klokke! Vennligst legg ut noen bilder ;) Hehe

Angående Bienne gjør de som sagt en strålende jobb!

Hvor i landet bor du? Jeg var innom Protid-urmakeren på Ski storsenter utenfor Oslo, stakk egentlig innom der for en liten titt, og ble stående og prate klokker med en av de som jobbet der, virket som om han var sjefen der på bruket. Han hadde ekstremt peiling, og ganske lik klokkesmak som meg (Glad i Omega, med andre ord) :) Neste gang jeg var innom der hadde jeg på meg min Constellation Pie Pan med 561-verk, og vi ble nok en gang stående og prate om klokker altfor lenge. Virker som om de vet hva de driver med der ute, og jeg tror jeg har funnet min nye faste urmaker. De fleste andre jeg har vært innom for litt småting med Speedyen min, som er den eneste klokken som har trengt litt smøring og regulering i løpet av året, har vist seg å være relativt kunnskapsløse. Blir litt feil når kunden kan mer enn de i forretningen syns jeg.. :) Dette er derimot ikke tilfellet hos Protid på Ski storsenter, så det blir nok dem jeg overlater klokkene mine til fremover.

Jeg har vært hos urmakeren på Strømmen Storsenter. Virket som han også hadde veldig peiling og han var såpass interessert at han slo klokken opp i en stor augsjonsbok for å se hva de blir solgt for. Dette er dog uaktuellt for meg da min mor kjøpte kl til min far i forbindelse med månelandingen i 69. Skal legge ut bilder den dagen jeg får den tilbake i ny fremtoning :D

Om du ikke alt har levert den inn hadde før/etter bilder vært helt rått! :)

Det har du helt rett i og det skal jeg selvfølgelig gjøre!!

En siste ting. Er det riktig at det tar ett til halvannet år før jeg får den i retur?