Rimelig kronograf?

Medlem
6. nov. 2010
Sted
Oslo
Hei! Selv om jeg har levd noen tiår, er jeg ganske fersk i klokkeverdenen. Jeg har startet rolig, blant annet med en Seiko SKX007 som jeg har handlet fra en på forumet her. Kul klokke (spesielt på natoreim), og veldig rimelig til mekanisk å være!

Som neste ur vil jeg gjerne ha en kronograf. Minst 40 mm, stållenke, sort urskive og sort bezel. Idealene er sånnsett Tag Heuer Carrera eller Omega Speedmaster. Men budsjettet er svært begrenset. 5000 NOK er maks. Derfor kjøpte jeg for noen uker siden en C7 Rapide (quartz) fra Christopher Ward (se bilde lenger nede). God kvalitet (Swiss Made), godt rykte og eget fan-forum (!).

Men etter å ha brukt klokka ei stund, så er jeg ikke så happy med den som jeg hadde trodd jeg ville være. Vurderer derfor å levere den tilbake (60 dagers åpent kjøp). Lurer derfor på om det finnes noen andre klokker i dette segmentet jeg kan kikke på? Har prøvd Tissot Couturier, men falt ikke helt for den heller. Forslag?

Christopher Ward C7 Rapide
C7SKS_5.jpg

Søk på Hamilton her på forumet. Finnes mange tråder som din, typ; ny klokke til under 10k osv

Ble usikker på om du mente quartz eller automatic. Ser du etter ny mekanisk chrono til max 5000,- må du nok i alle fall være forbredt til å belage deg på egenimport og gjerne ebay-handel.

Men siden Mathfjeld nevner Hamilton, kan jeg jo tipse om modellen X-Wind
Denne finner du på ebay til $7-800 om du leiter litt. Dvs du skal klare å komme under 5k eksl.mva. Jeg synest nå i alle fall disse er tøffe (dog litt stor for meg)

X-Wind ser ut som dette (44mm, så i alle fall ikke for liten skulle jeg tro)
Finnes i mange utgaver. Denne heter H77616133

1288262273_large_Khaki_Aviation_X-WindAutomatic_H77616133.jpg

Her er den i silver
51eo6DD-AOL.jpg

Takk for tipsene om Hamilton. Skal være ærlig nok til å innrømme at nå til å begynne med er det utseendet alene som teller for meg. Derfor kan det gjerne være quartz. Finnes det noen norske forhandlere av Hamilton, eller må jeg over på netthandel?

Takk for tipsene om Hamilton. Skal være ærlig nok til å innrømme at nå til å begynne med er det utseendet alene som teller for meg. Derfor kan det gjerne være quartz. Finnes det noen norske forhandlere av Hamilton, eller må jeg over på netthandel?

Kun via nett på Hamilton ja

Om det like gjerne kan være quartz har du jo enormt mye mer å velge blandt.
Seiko har nå mye ok. Selv har jeg en Sportura (sna451) som var min hovedklokke før jeg fikk øynene opp for mekaniske.
Den ser slik ut:
Seiko_5378.jpg

Jeg synes Certina har mye fint i prisklassen under 5000 kroner.

De har veldig mange varianter med ETA quartz-verk. Starter på ca 3000 kroner.
F.eks. disse:

C536.7129.42.66_2_LRG.jpg

536.7029.42.69_1_LRG.jpg

Ja, Certina har en god del fint. Har blant annet kikket på DS-1. Med kronograf og mekanikk koster den 11-12000. De fleste quartz-modellene har dessverre for mye farger etter min smak. Vil gjerne ha ei klokke med ren metall+sort look. Altså lenke og kasse i stål, med sort skive og bezel. Visere og andre detaljer bør være hvite eller blanke uten andre farger. Kan ikke huske å ha sett noe sånt blant Certinas batteridrevne.

Ja, Certina har en god del fint. Har blant annet kikket på DS-1. Med kronograf og mekanikk koster den 11-12000. De fleste quartz-modellene har dessverre for mye farger etter min smak. Vil gjerne ha ei klokke med ren metall+sort look. Altså lenke og kasse i stål, med sort skive og bezel. Visere og andre detaljer bør være hvite eller blanke uten andre farger. Kan ikke huske å ha sett noe sånt blant Certinas batteridrevne.

Sant det, de fleste Certina har rød sekundviser når urskiven er svart. Denne her har litt mindre rødt i seg, men den har også dykkerbezel, noe du kanskje ikke ville ha?

541.7184.42.67_2.jpg

Stemmer at jeg synes Tachymetre-bezelen er finere. Tag Heuer Carrera er det beste eksemplet jeg har sett.

tag-heuer-carrera.jpg