Rolex 1675 fra 1975 Nr.2

Medlem
24. jan. 2012
Jeg er fortsatt på søken etter birthyear watch og nå har et nytt eksemplar dukket opp. Har fått tilsendt bilder av ok kvalitet og ber om hjelp til å identifisere avvik. Jeg aksepterer at ting er byttet på service etc. men ikke at jeg kjøper katta i sekken pga. diverse modifikasjoner eller at det er en klokke satt sammen av diverse deler.
Følgende har jeg lagt merke til:
  • Caliber 1570 i stedet for 1575. Jeg har undersøkt dette litt og funnet ut at det kan være 1575, men med 1570 stempel. Noen som har vært borti dette ?
  • Røde tannhjul i stedet for lilla? Har søkt etter bilder av kaliber 1570 og 1575 og der er det normalt lilla tannhjul. Kan det være at de har puttet et kaliber fra en annen rolex inn i kassen ?
  • Lokket er tydeligvis fra en 16750 (gravert inn)

Hva tror dere ?
043_zpsec2c896a.jpg

044_zpsa4d48ae9.jpg

045_zpsd2abbe25.jpg

047_zpsbdd63506.jpg

048_zps67268835.jpg

Mener å ha sett at Rolex brukte den automatiske broen om hverandre en gang i tiden - den aktuelle tiden for klokken. Således kan det være helt korrekt, selv om caliber er feil (caliber står skevet på den kloben for automatikken, som passer alle calibre med samme grunnkaliber, i dette tilfelle 15xx.). Det kan like godt være at noen har vært kreativ, men jeg kan ikke forstå grunnen, er ikke akkurat en slitedel dette.

Kommer ikke lengre mht dette, blir bare synsing, det kan være helt riktig - ikke usannsynlig, og det kan være at noen har byttet i etterkant - litt mindre sannsynlig ?

Det er mulig jeg er fargeblind, men jeg synes da vitterlig at de hjulene du refererer til er røde, i hvert fall in real life. Kan svakt erindre at jeg har sett noen bilder av verk hvor hjulene ser lilla ut, men har aldri tenkt på dette. Er vel uansett en del som kan slites og følgelig så kan det være nyere hjul her uten at det betyr noen ting, det er fortsatt originalt. Om det finnes en kjemisk prosess som gjorde at enkelte av disse hjulene (teflonbelagt forresten) ble lilla med tiden kjenner jeg ikke til.

Har du en uggen følelse så vil du kanskje aldri bli helt happy... Eller ? :) :) :)

EDIT: Ser i etterkant at mange bilder er som du skriver mer lilla, har ikke sett dette selv, men jeg har skrudd mest på de verkene som kom etter 15xx, 30xx og 31xx. Det er det mer sannsynlig at disse er byttet. Min konklusjon blir den samme, har du en uggen følelse så...

Ser ut som det kan være nyere time og minutt - og sekundvisere på denne.

Redigert:
[*]Caliber 1570 i stedet for 1575. Jeg har undersøkt dette litt og funnet ut at det kan være 1575, men med 1570 stempel. Noen som har vært borti dette ?

Ang verket, så er 1570 originalt et verk uten dato. Det sies i diverse forum at Rolex i overgangen sent 60-, tidlig 70-tall brukte endel "gamle" deler i sine 1575 verk, og at endel ble merket som 1570. OM dette gjelder helt til 1975 skal jeg ikke si.

.
Men si meg.... Er ikke dette en PCG? Stemmer ikke helt med 1975 modell da?

Veldig bra spottet! Hva skjer her? 16750 har ikke PCG. Eldre 1675 har det vel... Var litt morgentrøtt da jeg postet forrige gang i tråden :) Baklokk er åpenbart feil.

Redigert:
Jeg har nå hatt en lengre dialog med selger (Paul Duggan Co.) og fått noe historikk.

"The watch is all original except for a newer Rolex crystal. It is from 1975-1976 production run.The serial no is 4432277"
Serienummeret stemmer med årstallet ut fra det jeg kan se.

Videre skriver han at baklokket er byttet ifm. service i NY 1997. Klokken har de kjøpt fra en Rolex AD.

Når det gjelder PCG, så har vel ikke denne det? Mener å ha sett bilder og de peker jo spissere innover mot kronen, eller tar jeg feil? PCG er vel på 60-talls klokker.

Ralph og Greg, selger refererer til det samme angående caliber, nemlig at det er 1570: "The 1570 and the 1575 are the same movements. The addition of a "5" indicates a date feature. The fact that some 1675s have 1570 stamped on the bridge is simply Rolex used what ever was on hand at the the time."

Foreløpig virker det som en troverdig historie, og har bedt selger om å holde klokken for meg. Hvis dere ikke plutselig kommer på noe, så regner jeg med at transaksjonen finner sted neste uke. Magefølelsen er fortsatt god :)

Noen som har handlet fra Paul tidligere?

Tror nok at dette er en bra klokke som kan gi deg mye glede. Kjøp den hvis alt stemmer "inni deg". :)

Ønsker ikke å være en gledesdreper her, men her er noen poeng du kanskje bør vurdere fra en annen fyr (undertegnede) som også ser etter en 1675 fra samme periode:

• Det er mange 1675 til salgs og mange å velge i, er denne det beste eksemplaret til prisen?
  • Jeg ville kjøpt et eksemplar med få "heftelser" (lokk, kaliber-nummer osv.) for å slippe forklaringer ved et eventuelt videresalg
  • Vurder sterkt om du vil ha et 16750-lokk. Det hadde vært en deal-breaker for meg skulle jeg eks. vurdert et kjøp fra deg seinere

Nå vet jeg ikke så mye om hvilken pris du kan få den til, men husk: Du kan fort angre hvis du prøver å spare med utgangspunkt i småting som nevnt ovenfor. Både ift likviditet/videresalg og godfølelse for deg selv.

Min regel er: Kjøp noe som er 100% godkjent av andre Rolex-samlere. Det gjør alt så mye enklere i fremtiden. :)

Lykke til!

Er serienummeret 44x skal du ha en solid rabatt, da kassen har blitt skiftet ut.

Redigert:
Leste litt om det på nett i går. Når jeg ser post her i dag med svar fra selger, kunne jeg kjenne igjen setningen fra en diskusjon på trf som jeg så i går. Du ser midt på siden at bruker Mike har skrevet nøyaktig de samme ordene. Klipp og lim? Vet ikke hva dette betyr men nevner det uansett. Det står her.

Når alt kommer til alt... Jeg skjønner at du ønsker å handle en klokke fra 1975, og jeg kjenner igjen følelsen av at det skal skje "nå", men i og med at Rolex laget flere klokker dette året, skulle du ikke bare gått for en klokke som "bare" er en Rolex GMT fra 1975, uten noen som helst form for avvik :) Det skulle absolutt la seg gjøre å finne et ok eksemplar med litt tid. Selv om det er mye rart på vintagemarkedet, vil jeg anta at de fleste klokker er i original/opprinnelig stand, med unntak av utskiftning av rene slitasjedeler.

Redigert:
Du skal gjøre din research for å handle slike klokker. Som sagt tidligere så kan du ikke stole på at denne klokken er fra 1975.
Jeg har undersøkt litt det samme siden jeg også er 1975-modell, og det er svært lite Rolex fra dette året. Det var visst en real downperiode rundt disse tider. Det spekuleres i at deleproduksjonen ble satt til sides i påvente av bedre tider. Dette kan forklare hvorfor alle kasser med 43* og 44* er serviceerstatninger.
Dvs at du på grunnlag av serienummer her ikke kan si noe som helst når den er fra.
Skiven derimot ser ut til å være en MK5 skive. Denne fantes fra 6 millioner serien til slutten av produksjonen. Dvs fra etter 1979.
VRF: Buddy Tomvox1.If permitted.Here are 1675 GMT Master Matte Dial Variants.Once again+scans

Viserne er sannsynligvis service-erstatninger med luminova. Dette bør selger kunne opplyse om.

Leste litt om det på nett i går. Når jeg ser post her i dag med svar fra selger, kunne jeg kjenne igjen setningen fra en diskusjon på trf som jeg så i går. Du ser midt på siden at bruker Mike har skrevet nøyaktig de samme ordene. Klipp og lim? Vet ikke hva dette betyr men nevner det uansett. Det står her.

Ja, samme post som selger refererer til. Han nevnte at han siterte det fra forumet.

Dette kan forklare hvorfor alle kasser med 43* og 44* er serviceerstatninger.
Dvs at du på grunnlag av serienummer her ikke kan si noe som helst når den er fra.

Dette er interessant. Skal konfrontere selger og sjekke hva han sier til det.

Skiven derimot ser ut til å være en MK5 skive. Denne fantes fra 6 millioner serien til slutten av produksjonen. Dvs fra etter 1979.
VRF: Buddy Tomvox1.If permitted.Here are 1675 GMT Master Matte Dial Variants.Once again+scans

Hvilke detaljer ser du dette på ? Jeg synes at MK4 & MK5 ser veldig like ut, mens MK3 har større avstand mellom minuttmarkeringer og timemarkering.

Viserne er sannsynligvis service-erstatninger med luminova. Dette bør selger kunne opplyse om.

Skal sjekke med ham.

Hvilke detaljer ser du dette på ? Jeg synes at MK4 & MK5 ser veldig like ut, mens MK3 har større avstand mellom minuttmarkeringer og timemarkering.

Den enkleste måten å identifisere skiver er å se på hvor bokstavene er plassert i forhold til andre elementer vertikalt.
Forholdet mellom "GMT Master", "Superlative Chronometer" og "Officially Certified" pleier å holde. Men det er også forskjeller oppe ved krona.

Har nå fått tilbakemelding fra selger, og han trekker klokken. Han har sett det samme som dere og innrømmer at klokken mest sannsynlig er en erstatningsklokke.

Litt usikker på om det finnes noen aktueller eksemplarer fra rundt 1975, da det ligger svært lite ute.

Setter stor pris på tilbakemeldingene dere har gitt og fortsetter jakten...:)

Hvis det skal være en 1675 fra 1975, så må du sannsynligvis lete etter en modell med såkalt "radial" dial.
Desverre er dette den mest ettertraktede matte skiven, og prisene er deretter:

IMG_4744.jpg

Men selv ekspertene er uenige i serienummer fra denne perioden så man må nesten prøve å finne et eksemplar med papirer stemplet i 1975. Da går budsjettet ytterligere opp :)

VRF: 1974-1976 Serial numbers

Kommentaren fra selgeren din høres helt på jordet ut. Alle som selger Rolex vet om disse detaljene. Det er derfor man bør holde seg til selgere med et godt rykte. For eksempel Andrew Shear eller Eric Ku. En WTB på vintagerolexmarket.com kan kanskje også gjøre susen, men selv da må man ha tungen rett i munnen.

Lykke til med jakten !