rolex 1680

Medlem
28. jan. 2008
Sted
.
Hallo.

Jeg har en bekjent som lurte på om jeg kunne bistå med vurdering av en klokke.

Dette er en !680 (ikke red sub) kjøpt i Oslo hos Alf Lie på 70 tallet, litt usikker på korrekt årstall, men mener han sa71. Papirer er med - usikker på om han finner boksen.
Klokken er sliten, og trenger definitivt en service. Lenken har strekk, men den er original. Glasset (plexi) er rimelig oppripet, men dette er vel greit å bytte eller polere.
Han har byttet bezelringen (den sorte delen) ellers er alt originalt.

Han vurdere å selge - hvis prisen er ok (?)

Kan noen av dere kloke Rolexgutter antyde noen pris.

Frik

Da er den ikke fra 71.
Den har vært 2 ganger inne til service siden 70 tallet... I følge denne karen.

Jeg har fått tips at prisen ligger mellom 27k-32k, noe jeg synes er litt i overkant, siden dette er ( i mine øyne) et skikkelig oppussings prosjekt.
Eller tar jeg helt feil?

Vanskelig å si uten bilder.

Er forresten ikke uvanlig at redsubs fikk byttet til vanlig skive ved service.

Med mindre det er et håpløst case vil jeg si at en 1680 til under 30k er et veldig godt kjøp.
Som rousp sier er det vanskelig å vurdere uten bilder. Det er heller ikke uvanlig at mange redsubs fikk byttet skiver ved service. Dessverre koster en brukt rød skive like mye som hele klokken, men man kan jo være heldig..!

Jeg ville vurdert å sende klokka på full overhaling for så å selge den. Greiere å selge enn et oppussingsobjekt. Service-kostnaden får en igjen ved salg.
Da vil klokka, inkl sertifikatet, relativt raskt kunne selges for ca, eller rett over, 35k.

Jeg ville vurdert å sende klokka på full overhaling for så å selge den. Greiere å selge enn et oppussingsobjekt. Service-kostnaden får en igjen ved salg.
Da vil klokka, inkl sertifikatet, relativt raskt kunne selges for ca, eller rett over, 35k.

Husk å be om å få beholde originaldelene.

1680

jeg vil si en slik klokke er verdt runt 30k , som samler vil jeg heller kjøpt en slik klokke som ikke har vært på service, en service kan alle ta og prisen er stort sett det samme over allt. jeg synes de gamle klokkene godt kan ha den orginale slitasjen, ofte blir de overpolert på service og ser litt unaturlige ut.

Takk for gode svar.
Til info er klokken fra 73-74 altså, ikke en reb sub.

Frik

Ny info.
Klokken er en 3.8mill serie fra 72!
Den har hvit sub skrift, men si meg, er ikke dette en serie som tilsier at det bør være red sub??
Hjelp...
Jeg skal prøve å få tatt noen bilder imorgen.

Jepp, det høres ut som om klokken er en "red" Mk IV "closed six", tilsvarende som den 3,7 mill serien jeg hadde tidligere (befinner seg fortsatt på forumet).

Et bilde av min gamle;

167660_10150110969890733_663175732_8028208_1246679_n.jpg

Mulig tidligere eier har byttet skive! Var sikkert enkelte på 70-80 tallet som syntes hvit skrift var finere enn rød...
En original "red" skive koster vel det hvite ut av øyet å kjøpe nå ?

AW:)

Ikke uvanlig at skiver ble byttet til hvit på service, nei.
En korrekt rød skive koster fort 20k, men man kan jo være heldig...!

Det er jo fortærende at det har blitt gjort!
I følge eier (det er bare en eier) kan han ikke huske at det har vært noen annen skive enn den som sitter på.

Kikket på ebay, der ligger det en til 2,800 dollar, om det er den "rette" vet jeg ikke.

Usikker på om det er riktig å spørre om.. men hva gjør dette med verdien av klokken?
Har det noe å si at det "egentlig" en red sub, eller blir verdien mer lik en hvit sub?

Synes det er veldig vanskelig å gi denne eldre herremannen noe prisantydning..

Frik

Ingen som hadde noen kloke svar der..

Uansett, klokken kommer på k/s sidene om ikke så lenge.

Kikket på ebay, der ligger det en til 2,800 dollar, om det er den "rette" vet jeg ikke.

Usikker på om det er riktig å spørre om.. men hva gjør dette med verdien av klokken?
Har det noe å si at det "egentlig" en red sub, eller blir verdien mer lik en hvit sub?

Frik

Det er jo helt tullete, egentlig, dette med rød sub når en tenker på at det tross alt bare er fargen på den teksten som er greia. Ellers er jo klokkene like.
Om det har noe å si på prisen? Ikke godt å si. OM en skulle komme over en red-dial så må det jo være match med serienr om det skal være noen vits - og sånn sett vil jo ei klokke som 'egentlig' er en red kanskje være verd mer enn en vanlig 1680.

Så om en hypotetisk tenker seg den 1680 det er snakk om her, dersom det nå skulle vise seg å opprinnelig være en med rød tekst, (ca 30k) + 2800 USD (15k) = 45k. Pluss evt mva for den lille metallbiten. Kost på den en service. Fortsatt en brukbar pris for en Red...

Dersom Rolex også mener at denne skulle hatt en linje rød skrift kan man jo få satt inn en rød Luminova service dial :)

Langt fra kosher i samlermiljøet, men for noen som vil ha en RedSub til en billig penge kan det jo være verdt et forsøk.

IMG_5128.jpg

Et par bilder som lovet.

Anders: Hvor får man tak i service dial? Bjerke?

DSC00905.jpg

DSC00904.jpg

Kan du ta ett bilde fra begge sider som viser kassen på klokken? Dialen ser jo ut til å være i god stand.

Anders: Hvor får man tak i service dial? Bjerke?

Uvisst. Jeg ville oversendt problemstillingen til Lervik eller en annen serviceinstilt AD dersom det blir aktuelt. Mulig at slikt erstatninger gjøres hos Rolex sentralt.