rolex 1680

Godt brukt er vel et stikkord..

DSC00903.jpg

DSC00900.jpg

DSC00902.jpg

DSC00901-1.jpg

Den ser ikke så verst ut den der altså. Jeg ville prøvd å selge den uten å polere den. Ser ikke ut som noen har vært der med en poleringsmaskin før ;)
Nytt glass og en lett polering så er den finfin

Den der ville jeg bare byttet glasset på. Liker at de er litt "beat up"!.
Ville deretter lett litt etter en rød skive, selv om jeg nok ikke ville tatt første og beste (dyreste).

Den er jo knapt polert!

Rent samlermessig ville jeg IKKE ha rørt yttersiden av kassen. Ser ut som den har beholdt den "slipefasetten" på lugsene som så og si alltid er borte på ur med denne alder. Dette er noe som verdsettes av mange samlere. Det ser i hvert fall slik ut på de to øverste bilder.

Enig at kun er glass som burde byttes.

Jepp, det høres ut som om klokken er en "red" Mk IV "closed six", tilsvarende som den 3,7 mill serien jeg hadde tidligere (befinner seg fortsatt på forumet).

Sikkert bare en trykkleif, - men "closed six" og 3,7 mill tilsvarer MK VI, og ikke IV.

Ny info.
Klokken er en 3.8mill serie fra 72!
Den har hvit sub skrift, men si meg, er ikke dette en serie som tilsier at det bør være red sub??
Hjelp...
Jeg skal prøve å få tatt noen bilder imorgen.

Ikke uvanlig at skiver ble byttet til hvit på service, nei.
En korrekt rød skive koster fort 20k, men man kan jo være heldig...!

Dersom du har serienummer 3,8 samsvarer det jo relativt logisk med at du burde hatt en "red" på skiven, ja.
Når du sier den har vært på service to ganger, kan det jo dessverre være slik Ursa Major sier; - at skiven er blitt byttet.

En ikke-original dial kan nok verdimessig bety mye for noen, inkludert bezelring.
For andre kanskje ikke så mye, så lenge du kan påvise serienummer og bekrefte dette.

En ikke-original dial kan nok verdimessig bety mye for noen, inkludert bezelring.
For andre kanskje ikke så mye, så lenge du kan påvise serienummer og bekrefte dette.

En ikke-original dial, da mener du feks en service dial, eller en med et annet serienr?
Skal det være riktig, må det vel være samme serienr. Er vel ikke noe poeng å sette på en med et annet serienr.

Det å finne en original red sub skive med serienr 3,8mill kan vel ikke være en enkel sak vil jeg tro.

Uvisst. Jeg ville oversendt problemstillingen til Lervik eller en annen serviceinstilt AD dersom det blir aktuelt. Mulig at slikt erstatninger gjøres hos Rolex sentralt.

som Anders, tror jeg at det er bare Genève som sitter på disse " red writing luminova service dial".

Dersom Rolex også mener at denne skulle hatt en linje rød skrift kan man jo få satt inn en rød Luminova service dial :)
Langt fra kosher i samlermiljøet, men for noen som vil ha en RedSub til en billig penge kan det jo være verdt et forsøk.

som Anders, tror jeg at det er bare Genève som sitter på disse " red writing luminova service dial".

My 2 cents går i samme leia.
Jeg ville tro det beste stedet å starte ville være hos Rolex. Dersom rød skrift bekreftes herfra, er det vel mye mulig de er deg behjelpelig med en dial.

En ikke-original dial, da mener du feks en service dial, eller en med et annet serienr?
Skal det være riktig, må det vel være samme serienr. Er vel ikke noe poeng å sette på en med et annet serienr.

Det å finne en original red sub skive med serienr 3,8mill kan vel ikke være en enkel sak vil jeg tro.

En ikke-original dial betyr enkelt og greit for meg at det er en dial på uret som ikke var den som fulgte uret da det var nytt. På samme måte som eventuelt andre deler er byttet.
Det er dette enkelte ikke vil verdsette høyt når man er kritisk og vil kjøpe en red sub. For andre er det ikke sikkert det er så stort poeng.

tja, hvor stopper du hvis du først ønsker riktig skive ?
riktig skive + matchende visere + riktig silver datewheel + riktig bezel insert med riktig tritium perle + riktig plexi ( ikke service plexi)
og en forståelsesfull kompetent urmaker utenfor Rolex Dogmen
jeg synes det begynner å bli litt av et prosjekt.

og kassen er såpass slit at det er neppe den opprinnelige fasetten vi ser.

dette uret har sin egen historie, kanskje er det bare å respektere det : gi det en enkel service uten å prøve å reversere tiden ?

Såvidt jeg har lest meg til er den eneste måten å få byttet til en rød service skive på Rolex service senter å gi fra seg en skive som også har rød skrift. Vil nok være noen på VRF som kan bekrefte dette.

Fikk mye å tenke på kjenner jeg...:rolleyes:
Makan til tulling som har sagt ja til å selge en annens klokke.

Takk for alle tips!!

Er vel ikke verre enn å legge den ut her for salg. Da får du nok tilnærmet markedspris av noen som ikke er ute etter å lure noen.

En ikke-original dial betyr enkelt og greit for meg at det er en dial på uret som ikke var den som fulgte uret da det var nytt. På samme måte som eventuelt andre deler er byttet.
Det er dette enkelte ikke vil verdsette høyt når man er kritisk og vil kjøpe en red sub. For andre er det ikke sikkert det er så stort poeng.

Helt umulig å verifisere, det er jo ikke noe serienummer på skivene :) Med mindre man kjøper et ikke-servet ur fra en første eier som man stoler på, tror jeg ikke dette er så lett å sikre seg.

Alle ur som har vært innom en internasjonal brukt-forhandler eller større samler må man forvente kan være en miks av deler. De setter sammen skiver og kasser for å maksimere utbytte. En fin skive settes i en fin kasse med papirer og selges til høy pris. En dårligere skive settes i en polert kasse og prises deretter. Tilsvarende med visere, bezeler etc.

Jeg mener man ikke kan forvente annet enn riktig generasjon.

Helt umulig å verifisere, det er jo ikke noe serienummer på skivene :) Med mindre man kjøper et ikke-servet ur fra en første eier som man stoler på, tror jeg ikke dette er så lett å sikre seg.

Alle ur som har vært innom en internasjonal brukt-forhandler eller større samler må man forvente kan være en miks av deler. De setter sammen skiver og kasser for å maksimere utbytte. En fin skive settes i en fin kasse med papirer og selges til høy pris. En dårligere skive settes i en polert kasse og prises deretter. Tilsvarende med visere, bezeler etc.

Jeg mener man ikke kan forvente annet enn riktig generasjon.

Helt enig.
Mitt poeng var med tanke på de tilfeller - og under forutsetning av - at selger er så ærlig overfor kjøper at han informerer om at dette uret eventuelt har skiftet skive,... eller bezel, krone, perle, visere, lenke, er polert etc etc..
Da kan kjøper gjøre et valg, og vekte og veie om dette betyr noe. Det viktige er at vi vet hva vi kjøper.
Holder selger igjen slik informasjon, er vi nok over på en side av grensen jeg vil være ukomfortabel med, ......- for å si det diplomatisk.
Men at dette skjer blant noen, det er det nok liten tvil om.

Helt enig.
Mitt poeng var med tanke på de tilfeller - og under forutsetning av - at selger er så ærlig overfor kjøper at han informerer om at dette uret eventuelt har skiftet skive,... eller bezel, krone, perle, visere, lenke, er polert etc etc..
Da kan kjøper gjøre et valg, og vekte og veie om dette betyr noe. Det viktige er at vi vet hva vi kjøper.
Holder selger igjen slik informasjon, er vi nok over på en side av grensen jeg vil være ukomfortabel med, ......- for å si det diplomatisk.
Men at dette skjer blant noen, det er det nok liten tvil om.

Ideellt sett burde det nok vært slik ja, men i.o.m at dette er klokker som fort skifter eier flere ganger per år vil vel slik info være umulig å holde track på. I dette tilfellet vet jo ikke den orginale eieren det selv en gang.
Det en kjøper av slike rariterer må gjøre er nok å bruke de hjelpemidlene en har for å i best mulig grad forsikre seg om at dial (og urverk) stemmer med serienr. Utover det er det vel nesten som en kan gå ut i fra at deler er byttet i servicer opp gjennom årene - og i motsatt fall er det jo topp. Men det er forbi meg hvordan noen kan se at f.eks ei lenke eller en krone for den de, er orignal (dvs akkurat det spesifikke eksemplaret som satt på i det klokka ble levert fra fabrikk)