Jeg kjenner ikke til hvilke andre land som allerede kan ha tollavgifter på sveitsiske varer, men Rolex' prisstrategi har i mange år vært at prisene skal være ganske like verden over INKLUSIVE MVA. Av denne grunn tjener Rolex' - i teorien - mer penger på de samme klokkene i land med lite mva/vat/sales tax - på samme måte som det har vært gunstig å kjøpe Rolex på eksport med momsfradrag i Norge.På rolex forum er det bekymringer for 31% prisøkning på rolex ur i usa som følge av handelskrigen, er det innafor å føle litt skadefro?
Den økte tollsatsen på ur fra Sveits gjelder ikke kun Rolex men alle urmerker, det amerikanske markedet utgjør 51% av markedet for luksus ur. Jeg vil spå :På rolex forum er det bekymringer for 31% prisøkning på rolex ur i usa som følge av handelskrigen, er det innafor å føle litt skadefro? Det er 50% sjanse å møte på trump tilhengere blant amerikanere.
Følgen av en tollmur tenker jeg kan være sunn, en allerede presset bransje som har vist tydelig grådighet siste årene blir nå tvunget til å tenke nytt. Og våre elskelige ventelister må bli kortere
51%?Den økte tollsatsen på ur fra Sveits gjelder ikke kun Rolex men alle urmerker, det amerikanske markedet utgjør 51% av markedet for luksus ur. Jeg vil spå :
endring på såkalte ventelister på de merker som har innført det (det gjelder hele Europa og ikke bare Rolex). Eksempelvis får du ikke kjøpt Patek Philippe over disk med mindre du har en kjøpshistorikk på minst 5 stk fra før. Priser på annenhåndsmarkedet vil gå drastisk ned og med det antall 'flippere' også.
PP politikk jeg ikke forstår... Hvordan kommer man opp i 5 kjøpte når man må ha kjøpt 5 for å kunne kjøpe en....Den økte tollsatsen på ur fra Sveits gjelder ikke kun Rolex men alle urmerker, det amerikanske markedet utgjør 51% av markedet for luksus ur. Jeg vil spå :
endring på såkalte ventelister på de merker som har innført det (det gjelder hele Europa og ikke bare Rolex). Eksempelvis får du ikke kjøpt Patek Philippe over disk med mindre du har en kjøpshistorikk på minst 5 stk fra før. Priser på annenhåndsmarkedet vil gå drastisk ned og med det antall 'flippere' også.
Det er bare Nautilus, Aquanut og enkelte andre spesielle modeller som krever historikk. Og man må ha kjøpt 7.PP politikk jeg ikke forstår... Hvordan kommer man opp i 5 kjøpte når man må ha kjøpt 5 for å kunne kjøpe en....
Hadde en bekjent som for ikke så lenge siden forsøkte å anskaffe en Calatrava som førstegangs kjøper av PP, det gikk ikke uten en viss grad av kjøps historikk. Er det overlessede modeller med diamanter etc som man må kjøpe for å komme inn i varmen?Det er bare Nautilus, Aquanut og enkelte andre spesielle modeller som krever historikk. Og man må ha kjøpt 7.
Andre modeller får man kjøpt over disk uten problem.
Mulig det er enkelte modeller som er verre enn andre. Men det jeg vet er at det er stålmodellene som krever mest historikk for å prøve å sikre at klokkene går til de rette kundene og ikke til gråmarkedet.Hadde en bekjent som for ikke så lenge siden forsøkte å anskaffe en Calatrava som førstegangs kjøper av PP, det gikk ikke uten en viss grad av kjøps historikk. Er det overlessede modeller med diamanter etc som man må kjøpe for å komme inn i varmen?
Utgjør USA 51% av markedet for luksusklokker? Jeg forsøkte å finne ut av hvor mye av Rolex omsetning som er i USA, det største tallet jeg fant var 45%, men de fleste antok mellom 25-30%, 51% Hørtes voldsomt ut, jeg tviler på at det stemmer, hvor har du det fra?Den økte tollsatsen på ur fra Sveits gjelder ikke kun Rolex men alle urmerker, det amerikanske markedet utgjør 51% av markedet for luksus ur. Jeg vil spå :
USA er det største markedet med 16,8%. ( eksport fra Sveits).Utgjør USA 51% av markedet for luksusklokker? Jeg forsøkte å finne ut av hvor mye av Rolex omsetning som er i USA, det største tallet jeg fant var 45%, men de fleste antok mellom 25-30%, 51% Hørtes voldsomt ut, jeg tviler på at det stemmer, hvor har du det fra?
Det høres mer logisk ut, det er mulig tallet for Rolex er høyere, men det blir vel kun spekulasjoner.USA er det største markedet med 16,8%. ( eksport fra Sveits).
Kilde : Fédération Horlogère Suisse.
FH - Statistiques horlogères
www.fhs.swiss