Rolex Datejust 116300/116334 - Hvit eller blå dial?

SNG

Medlem
30. jan. 2015
Sted
Oslo
Hei,

jeg er på utkikk etter en Rolex Datejust-klokke. Liker både 116300 og 116334 godt, men har ikke helt bestemt meg for hvilken av de to jeg foretrekker. Magefølelsen sier 116334 (kanskje mest pga. pris).

Når det kommer til skiva så ønsker jeg noe annet enn svart dial og hadde i utgangspunktet bestemt meg for blå. I det senere så har jeg sett noen bilder hvor jeg ikke liker hvordan blå dial reflekterer og endrer tone i lyset. Som et alternativ syntes jeg hvit dial er appellerende. Dere som har erfaringer med blå eller hvit dial på 116300 eller 116334, vil dere dele disse og hva fikk deg til å velge din dial?

...jeg sett noen bilder hvor jeg ikke liker hvordan blå dial reflekterer og endrer tone i lyset...

Tror svaret ligger der.

This thread needs images:

466.jpg

Rolex-116334-0006.jpg

Hadde selv det samme "problemet" rett over nyttår. Måtte først lære meg og like Rolex, men etter mange besøk hos AD gikk det omsider opp et lys;)
Fantastisk kvalitet på fit og finish, samt en nydelig form på kassen er noe av det som bikket meg over. Samt selvsagt et svært nøyaktige urverk. Datejust II er en tidsriktig viderføring av en solid klassiker! Men så til fargen. Min AD hadde de fleste variantene i butikken, og jeg valgte blå. Jeg i motsetning til deg da, likte spesiellt godt fargespillet i denne. Jeg oppfattet den hvite som litt flat, men hadde sikkert klart å leve med den også. Uansett er jo smaken som baken, så at noe blir feil valg vil jeg ikke gå med på. Og skulle du gå lei, kan du jo alltids bytte skiven. Der er Rolex grei. Lykke til!

• Liker
Reaksjoner: SNG og Loevhagen
Jeg føler at jeg nesten må komme på banen her...

Jeg kjøpte en 116334 med hvit skive for noen år tilbake. Den ble solgt etter en stund i mitt eie, men da ny eier mente den var for lik sin hvite milgauss så kjøpte jeg den tilbake etter en måneds tid. Etter en liten stund fikk jeg byttet den hvite skiven til blå. Jeg angret de første to dagene - ettersom endringen var relativt drastisk - men har ikke angret en dag senere.. og ja, jeg har den fortsatt :)

(Til info; ny skive og skifte av skive koster cirka 5k.)

Her bunner vel det meste ut i hva du liker best. Selv synes jeg hvit skive gjør klokken til en mer eller mindre ren sommerklokke - selv om jeg brukte min hele året. Blå skive funker alltid uansett .. vel nesten i alle fall :)

Når det gjelder 116300 vs 116334 så skjønte jeg ikke helt hvorfor du på grunn av pris foretrekker den dyreste..? Uansett, det skiller cirka 15k i nypris. Selv har jeg hvitgullsring, og det gjør seg godt på sommeren, men jeg tror ikke jeg hadde lagt de 15k ekstra i om jeg hadde stått i butikken og kjøpt en ny en. Kjøper du brukt er prisdifferansen mindre, men det er ikke ofte disse dukker opp på bruktmarkedet.

Det er også verdt å merke seg at det finnes to forskjellige blå skiver til DJII. Jeg har den mørke med "sticks" som markører, men det finnes en noe lysere med romertall. Den lysere med romertall satt på en 116300 er ganske så frekt i mine øyne. Setter du romertallskiven på en 116334 kan det kanskje bli litt vel "klassisk", men likevel himla fint :)

Takker for deling av erfaringer. Er enig i at Datejust er en god videreføring av en Rolex-klassiker. Har begynt å like klokken bedre og bedre. Blå dial har hele tiden vært foretrukket, og mulig jeg må et par turer til AD for å venne meg til hvordan blåtonen reflekterer lys.

Når det kommer til valget mellom *6334 og *6300 så er det ikke direkte prisen som gjør at jeg heller mot 6334, men bezel i hvitt gull og at den oppleves noe større. Liker også taggene på bezelen og syntes det gir klokken mer karakter, men syntes det helt klart er et vanskelig valg mellom de to. Heller også mot sticks over romere.

• Liker
Reaksjoner: AT8500
Takker, håper bildet kan være til hjelp, uavhengig av hva du går for tilslutt.
Om du handler på Bjerke, så vil de jo bytte skiven for deg gratis de 3 første månedene.
Da får du muligheten til å prøve deg fram før du tar et endelig valg.