Solgt Rolex Daytona 6263 Big Red - 1972

Medlem
27. juli 2010
Innlegg
22
NYE BILDER OG VIKTIG INFORMASJON ER LAGT TIL NEDERST

Noen år tilbake kjøpte jeg en fjellgård og der er det ikke mange muligheter til å bruke min 6263 Daytona, så den har ligget til trygg oppbevaring. Nå er tiden kommet til at en annen kan ha glede av uret. Jeg har eid det siden 1995, da jeg kjøpte det på South Beach, Miami. Jeg har salgskvittering utstedt i mitt navn, men jeg har ikke boks og originaldokumenter. Uret har vært til service hos Bjerke mens jeg har eid det og de har risset inn servicenummer.

Serienummer er syvsifret og begynner med 34XXXXX - i henhold til oversikten på Rolex-underforumet skulle det tilsi at denne klokken ble produsert i 1972. Kjennere vil se at klokken har "service-pushers" - opprinnelig kom den med pushere som var glatte, og som mangler den "rillen" man ser i pusherne som er på nå. Rolex utviklet bedre pushere som skulle gjøre klokken vanntett ned til 100 meter og disse ble satt på Daytonaer som kom inn til service. Philipp Stahl hos Rolex Passion Report har studert bilder av klokken og skrev: "Except the pushers, all is correct."

Klokken er i usedvanlig god stand og holder tiden fint. Tidtagerfunksjonene fungerer som de skal.
Bezel er uten skjemmende riper eller skader - jeg har sett klokker som går til høye priser med store skader i denne. Tilsvarende er ofte ytterringen av metall på bezel skrapet opp - det har min gått fri for.

Denne linken har grundige opplysninger om de ulike variantene av denne klokken. Jeg er selv ingen kjenner, men har brukt tid før jeg nå selger den for å være trygg på hva jeg selger.
http://rolexpassionreport.com/19312/evolution-of-the-rolex-oyster-cosmograph-daytona/

Det sies at det er denne varianten av klokken Paul Newman mottok i gave fra sin kone, noe som førte til at han ble ambassadør for både denne og senere varianter. Neste link gir en god beskrivelse av Daytonas kobling til ham. Referansebildet som brukes i linken på hvordan gaveklokken så ut er identisk med min klokke, inklusive "service-pushers". Hans klokke er nok også blitt utstyrt med slike etter at han fikk den.
http://www.rolexmagazine.com/2002/03/complete-history-of-paul-newman-daytona.html

Forfatteren av den grundige gjennomgangen i Rolexmag-linken har studert en mengde tilgjengelige bilder av Newmans klokke og kommet til at dette er korrekt variant av hans "Black Dial and Black Bezel 6263". (Versjonen som ellers kalles Paul Newman Daytona er kjent som "White Exotic Dial").

Jeg har fått tilbud og verdivurdering fra noen utenlandske resellers av uret. Philipp Stahl hos RPM var krystallklar på at jeg ikke måtte selge Daytonaen for billig og det kan jeg ikke være uenig i - han mente den bør gå for minst € 35K.
Om du er seriøst interessert vet du også hvor du må ligge om du skal bli eier. Jeg oppfordrer til at du surfer Chrono24 og andre nettsteder for å orientere deg om du er i tvil om hvor et bud bør ligge. Da jeg nylig var innom Bjerke for å få avlest serie- og servicenummer fikk jeg et uformelt anslag om at den bør gå for minst 400'-450' NOK.

Ta kontakt via PM her om du er seriøst interessert og er i stand til et oppgjør uten forsinkelser. Jeg er ikke ute etter å bytte mot en annen klokke eller å ta en annen klokke som mellomlegg.
Oppgi navn, telefonnummer og e-post, så tar jeg kontakt om ditt tilbud møter mine forventninger.
Vi avtaler så hvordan vi skal møtes, få klokken autentisert og besørge oppgjør. Jeg forbeholder meg retten til å gjøre om en salgsavtale om jeg ikke er tilfreds med oppgjør og betingelser.

Om det trekker i langdrag med salget, eller om betingelsene jeg tilbys blir for besværlige, kommer jeg til å takke ja til tilbudene jeg har fått fra resellers, men det hadde vært hyggelig om klokken går til en norsk entusiast.

De følgende bildene er ikke retusjert og jeg har tatt dem slik at man skal kunne studere klokken i detalj. Det ene en face bildet er i større oppløsning enn de øvrige, så man kan zoome ordentlig inn.

NYE BILDER OG INFORMASJON:
Jeg har vært tilbake til Bjerke og fått åpnet klokken, for å ta bilder av verket, kassen (Case back) og info mellom lugs.
Da fant jeg også ut at påskrift på bakkassen er 6265 og ikke 6263. Dette var ukjent for meg til i går, men viktig å opplyse om. De to modellene kom på samme tid og bakstykkene er identiske. På nettet beskrives de som "6263/6265 case back" når slike legges ut for salg. Men jeg ville selvsagt foretrukket at det stod 6263 på min klokkes kasse. (Er blitt fortalt av en interessert kjøper at dette ikke er uvanlig. Rolex tok ofte deler som var tilgjengelige. I dette tilfellet er også baklokkene helt identiske, med unntak for stemplingen av modellnummeret på innsiden).

6265 er modellen med metallbezel og kom ut samtidig med 6263.
http://www.vintagedaytona.com/en/reference-guide

Service-pushers er montert på min klokke av Bjerke, på tidlig 2000-tall.

Nye bilder nederst. De siste tallene på serienummeret er retusjert vekk.

Første bilde er i høy oppløsning:

6263-1_zpsgzerk5og.jpg


6263-2_zpsdlgccjz0.jpg



Her har jeg flyttet viserne så man kan se Print uten at de dekker:

6263-7_zpscpltgkja.jpg


6263-3_zpsy3elg5up.jpg


6264-4_zpsdeppexhn.jpg


6263-6_zpssth2iixy.jpg


6263-5_zpsgouyakoo.jpg


6263-8_zpsofh8gghf.jpg


DSC_1445_zps9xdq7aq9.jpg


DSC_1452_zpsljfpowee.jpg


DSC_1451_zpsovkcvxfy.jpg
 
Redigert:
Bump.

Det har meldt seg en del seriøse interessenter.
Jeg har et bud her i Norge, men med forbehold om realisering av andre verdisaker før kjøp. Jeg vil slå til på et bud i området 330'-350', med hurtig oppgjør.