Rolex Daytona - Zenith / Rolex

Medlem
14. feb. 2008
Sted
Oslo
Jeg teller på knappene for å anskaffe meg en Daytona i hvitt gull med skinnreim. Har ikke fått kikket på aktuelle eksemplaret, men det er fra rundt årtusenskiftet. Og da er det vel enten en med Zenith urverk eller en av de første modellene med Rolex-verk. (mulig jeg har misforstått helt når jeg har lest meg opp)

Er fullstendig noob når det kommer til Rolex, så jeg lurer egentlig på om det er lett å se hvilket urverk som er inni på serienummeret?

Og har det noe å si for verdien hvilket urverk som sitter inni? Ser at det ligger en ute (med Zenith) på finn.no til 120.000, men ut i fra det jeg ser på nettet så er vel det litt i overkant, eller?

Burde vel egentlig forsøkt å gjøre litt bedre research selv, men det er så mange forskjellige versjoner av Daytonaen at det ble litt uoversiktlig for en som egentlig ikke er Rolexmann. :oops:

Sorry at jeg har oversett denne, det er jo litt i min gate ;) Jeg tar min oppgave som husets Daytona-entusiast alvorlig :mrgreen:

Den enkleste måten å identifisere en Zenith/El Primero vs in-house Daytona er subdialene. Tidligere lå subdialene symmetisk om 9-3 aksen, nå ligger de litt over. (Det er forresten også den vanligste måten å identifisere dårlige fake Daytonaer, ofte ligger subdialene symmetrisk selv om det skal være siste modell). Dessuten er den løpende sekundviseren flyttet fra kl 9 ("Lépine style") til kl 6 ("Hunter style").

Chronobuttons.jpg

16520_116520.jpg

På stålmodellene har helt klart verket noe å si for prisen, Zenithene er mye dyrere. Her er dessuten subdialene svarte ringer i stedet for sølvfargede, etter min mening var de finest i svart. Jeg skulle gjerne byttet min mot en med El Primero, hadde det ikke vært for kostnaden. Det er jo kult med 36,000bph! El Primero verket er jo også kjent for å trenge litt mer service, mens Rolex sitt in-house verk i Daytona er et skikkelig arbeidsjern, mer robuste kronografverk lages vel ikke.

Når det gjelder hvitt gull modellene kjenner jeg helt til hva forskjellene utgjør i pris.

Her er noen lenker som går i dybden på forskjellene:

SS Daytona Pre-Zenith vs Post-Zenith
Review of the SS Daytona (Ref. 116520)

Lykke til i jakten!

"El Primero verket er jo også kjent for å trenge litt mer service, mens Rolex sitt in-house verk i Daytona er et skikkelig arbeidsjern, mer robuste kronografverk lages vel ikke."

Så vidt jeg vet så har ikke Daytona Zenith 36600bph. Den er nedjustert til 28800 av rolex. De ville ikke ha fullt så mange svingninger for å skape mer stabilitet. Samlermessig er det sikkert litt stas med el primero-verket, men jeg hadde ikke giddet betale ekstra for det - ihvertfall ikke når de i stål koster mer en helt ny Daytona; med massive midtledd, mye bedre lås osv. Den gamle lenken er noe skrammel! Mye mer eksklusivt og smooth med nytt og digg :mrgreen:

xe3l skrev:
"El Primero verket er jo også kjent for å trenge litt mer service, mens Rolex sitt in-house verk i Daytona er et skikkelig arbeidsjern, mer robuste kronografverk lages vel ikke."

Så vidt jeg vet så har ikke Daytona Zenith 36600bph. Den er nedjustert til 28800 av rolex. De ville ikke ha fullt så mange svingninger for å skape mer stabilitet. Samlermessig er det sikkert litt stas med el primero-verket, men jeg hadde ikke giddet betale ekstra for det - ihvertfall ikke når de i stål koster mer en helt ny Daytona; med massive midtledd, mye bedre lås osv. Den gamle lenken er noe skrammel! Mye mer eksklusivt og smooth med nytt og digg :mrgreen:

Det er riktig, Rolex Daytona med Zenith verket er 28800 A/h. Rolex mente at slitasjen ble for stor med 36000 A/h.

Hva koster full service på en Daytona hos Bjerke, med Zenith/Rolex urverk?

Tusen takk for godt svar, Anders!

Nå ble det ikke noen handel denne gangen, men jeg tror kanskje at det blir Daytona med Rolex-innmat hvis jeg noensinne går for en.

deBalzac skrev:
Det er riktig, Rolex Daytona med Zenith verket er 28800 A/h. Rolex mente at slitasjen ble for stor med 36000 A/h.

Dette hadde jeg faktisk ikke fått med meg :) Man lærer noe hver dag!