Rolex Explorer 1 14270

Medlem
27. mai 2010
Sted
Elverum
Hei!
Jeg vurderer å kjøpe meg en Explorer 1, men etter at jeg har lest litt negativ omtale begynner jeg å lure på om klokken er verdt kr. 24 000 som jeg må gi.
Til dere som har erfaringer med denne klokken, er finishen så dårlig som enkelte har påstått og vil de skarpe lugsene gnage på armen, eventuelt av deg armen:)? Synes klokken ser veldig pen ut på bilder og har veldig lyst til å kjøpe meg en, men føler at jeg må få litt ekspert- :D omtale først...

Hei,
Jeg har ikke lenger noen 14270, men har hatt en tidligere.
Personlig har jeg ingenting å utsette på klokken - behagelig på armen, ser bra ut. I mine øyne har den en utrolig flott størrelse også.

For å oppsummere; jeg angrer på salget, og skal definitivt ha en tilbake i samlingen på permanent basis.

Finishen er det vel ikke noe å si på. Klokka sitter fint på armen og gnager ikke :)

Prisen? Jeg vet ikke hva disse ligger på, sånn generelt, men nyttig info hadde vært årsmodell, tilstand, boks/papirer, etc.

Rolex er aldri ubehagelig på armen. Det må være det dummeste jeg har hørt :D

Angående prisen så går disse for 19-25. Avhengig av alder, tilstand, service, og som jayeff sier om det medfølger tilbehør, papirer og sertifikater.

Jeg sier bare, kjør på :D

Er vel en av ikke alt for mange klokker jeg knapt har lest et eneste negativt ord om her inne (såvidt jeg kan huske).
De som har den lovpriser den, og alle som har hatt den angrer på salget. Sånn stort sett ... :)

Er vel en av ikke alt for mange klokker jeg knapt har lest et eneste negativt ord om her inne (såvidt jeg kan huske).
De som har den lovpriser den, og alle som har hatt den angrer på salget. Sånn stort sett ... :)

Tror egentlig det der er en generell kommentar for de som har ei Rolex og solgt den, uansett modell:D

...og vil de skarpe lugsene gnage på armen, eventuelt av deg armen :)?

Nei, overhodet ikke. Men om du vil ha den på en lærreim, ikke bruk den dyreste alligatoren du har - overflaten mellom lugs'ene er grov, og festene er tett inntil kassen. Nylon går helt fint!

Klokken er en 2000 mod, alt av papirer samt boks følger med. Den har sel lenke og er knapt blitt brukt.
Har lyst på en klokke som går bra til dress, og som jeg kan ha på meg når jeg klatrer opp fjellsiden på Mount Everest, pleier å være der en del skjønner dere. Har aldri nådd toppen, men tenkte at denne klokken kunne endre dette. :D

Har lyst på en klokke som går bra til dress, og som jeg kan ha på meg når jeg klatrer opp fjellsiden på Mount Everest, pleier å være der en del skjønner dere. Har aldri nådd toppen, men tenkte at denne klokken kunne endre dette. :D

Sjansene for suksess blir i alle fall ikke mindre. Perfekt valg! :p

Av mine i overkant 25 ur. Deriblant Rolex, Jaeger, IWC, etc, er dette den jeg bruker mest.
Perfekt til alle anledninger!:D

6d6b9720.jpg

Mr.S

Jeg har lenge vurdert og kjøpe en Rolex explorer 1 ref:214270. (39mm) Men etter litt leting rundt på nettet har jeg kommet over artikler hvor folk påstår at den er noe 'overpriced'. Noe som gjør meg litt itvil. Har noen noe fornuftig å si om denne påstanden?

Tja?
Et ur i stål som ikke en gang kan vise dato? Til nærmere 50 papp?
Skjønner ikke hva de snakker om. Det kaller jeg value for money.

Jeg har lenge vurdert og kjøpe en Rolex explorer 1 ref:214270. (39mm) Men etter litt leting rundt på nettet har jeg kommet over artikler hvor folk påstår at den er noe 'overpriced'. Noe som gjør meg litt itvil. Har noen noe fornuftig å si om denne påstanden?

Jeg kjøpte nettop den Explorer´n fra Briljant Gull og Ur for 25 000. Dette var en 2010mod solgt hos Bjerke i mars, 2010. Denne klokken fremstår som ny og ligger på listepris på 36 600 og listepris kan vel sies å være overpriset,ja. På en ny klokke sparte jeg utrolige 11 600. Jeg var meget heldig,ja.
Rolex har produsert denne klokka fra 1957 og de første utgavene har vært litt kvalitetsmessig dårlig både på endestykkene, og verket, men den er forbedret på de siste utgavene med både solide endlinks og et verk (3130) som det er lite og ingenting å utsette på. Anbefaler deg og kjøpe siste versjon da videresalg er vanskeligere med tidligere verk,stamped endlinks pg ikke minst pinholes på lugs´ene.

Jeg kjøpte nettop den Explorer´n fra Briljant Gull og Ur for 25 000. Dette var en 2010mod solgt hos Bjerke i mars, 2010. Denne klokken fremstår som ny og ligger på listepris på 36 600 og listepris kan vel sies å være overpriset,ja. På en ny klokke sparte jeg utrolige 11 600. Jeg var meget heldig,ja.
Rolex har produsert denne klokka fra 1957 og de første utgavene har vært litt kvalitetsmessig dårlig både på endestykkene, og verket, men den er forbedret på de siste utgavene med både solide endlinks og et verk (3130) som det er lite og ingenting å utsette på. Anbefaler deg og kjøpe siste versjon da videresalg er vanskeligere med tidligere verk,stamped endlinks pg ikke minst pinholes på lugs´ene.

Takk for svar og gratulerer med røverkjøp. Er jo nesten halv pris. og den er sikkert fint brukt siden mars. Tror du det dukker opp flere brukte eksemplarer for salg? du sier at den ligger på listepris for 36 000. Hva mener du med dette? koster den ikke rund 43 000 ny? Beklager hvis du syntes det er et dumt spørsmål, men er ny i dette gamet.

Alt over en timex til 100 kr er overpriset. Dette handler om følelser, og de har ingen pris!
Løp og kjøp! :D

Takk for svar og gratulerer med røverkjøp. Er jo nesten halv pris. og den er sikkert fint brukt siden mars. Tror du det dukker opp flere brukte eksemplarer for salg? du sier at den ligger på listepris for 36 000. Hva mener du med dette? koster den ikke rund 43 000 ny? Beklager hvis du syntes det er et dumt spørsmål, men er ny i dette gamet.

Skulle egentlig ikke henvende meg til annet en selveste tråden. hehe. Jeg har 36mm og på Bjerke går den for 36 600. 39mm går for litt over 40 000:)
Anbefaler Explorer på det varmeste:)

Ok, men hva med prisen på klokken. Er en 2000 mod verdt kr. 24 000?
Burde jeg også kjøpe en med 3130 verk i stedet?

Ok, men hva med prisen på klokken. Er en 2000 mod verdt kr. 24 000?
Burde jeg også kjøpe en med 3130 verk i stedet?

Jeg ville lagt mer penger i en nyere modell. Om en datejust frister, kan du nå gjøre en meget god handel på finn.no: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=25677146
Har måttet ta meg selv i nakken for ikke å ringe på denne da jeg nettop har kjøpt Explorer´n.

Når det kommer til tidligere kvalitetspirk på Explorer,sjekk ut denne linken:
http://www.tidssonen.no/showthread.php?4672-Walt-Odets-anmeldelse-av-Rolex-Explorer

Rolex har produsert denne klokka fra 1957 og de første utgavene har vært litt kvalitetsmessig dårlig både på endestykkene, og verket, men den er forbedret på de siste utgavene med både solide endlinks og et verk (3130) som det er lite og ingenting å utsette på.

3000-verket var enklere og grovere enn 3130, men det er svært langt fra kvalitetsmessig dårlig. Det ble brukt i mange år, både i Explorer, Air King og No-date Submariner, og ble regnet som en solid arbeidshest av et verk. Det var ikke noe praktverk, men det betyr ikke at det er noe å utsette på det. Artikkelen til Odets trenger du virkelig ikke bry deg om. Å be Odets, vant med kunstferdig utførte high-end verk, til å kritisk gjennomgå et solid sportsur som Explorer var som å sette en Formel 1 - mekaniker til å anmelde en LR Defender. Hadde han fått anledning til å gjennomgå noen av de andre Rolexene fra samme tidsrom ville kritikken vært like besk. Forøvrig har de fleste av Odets`påstander blitt imøtegått og tilbakevist av urmakere med større pondus enn ham.

Anbefaler deg og kjøpe siste versjon da videresalg er vanskeligere med tidligere verk,stamped endlinks pg ikke minst pinholes på lugs´ene

Tja. Hvis du kjøper en 14270 til en grei pris, vil du uten store vanskeligheter bli kvitt den igjen, men den bør i utgangspunktet være billigere enn den nye modellen. Kjøper du en 1016 (dvs eldre enn 1989) vil den i motsetning til en114270 sannsynligvis bare stige i verdi - med sine nydelige pinholes, sjarmerende skranglete ledd, plexiglass og grove 1560-verk. :)

Forøvrig kan jeg bare tiltre alle lovord som er sagt om Explorer i denne tråden. Jeg synes det er det mest anvendelige av alle Rolex-ur; elegant, sportslig, rikt på historie, lekker design, god størrelse. Skulle jeg bare ha et eneste ur, Gud forby, ville det blitt en Explorer.