3000-verket var enklere og grovere enn 3130, men det er svært langt fra kvalitetsmessig dårlig. Det ble brukt i mange år, både i Explorer, Air King og No-date Submariner, og ble regnet som en solid arbeidshest av et verk. Det var ikke noe praktverk, men det betyr ikke at det er noe å utsette på det. Artikkelen til Odets trenger du virkelig ikke bry deg om. Å be Odets, vant med kunstferdig utførte high-end verk, til å kritisk gjennomgå et solid sportsur som Explorer var som å sette en Formel 1 - mekaniker til å anmelde en LR Defender. Hadde han fått anledning til å gjennomgå noen av de andre Rolexene fra samme tidsrom ville kritikken vært like besk. Forøvrig har de fleste av Odets`påstander blitt imøtegått og tilbakevist av urmakere med større pondus enn ham.
Tja. Hvis du kjøper en 14270 til en grei pris, vil du uten store vanskeligheter bli kvitt den igjen, men den bør i utgangspunktet være billigere enn den nye modellen. Kjøper du en 1016 (dvs eldre enn 1989) vil den i motsetning til en114270 sannsynligvis bare stige i verdi - med sine nydelige pinholes, sjarmerende skranglete ledd, plexiglass og grove 1560-verk.
Forøvrig kan jeg bare tiltre alle lovord som er sagt om Explorer i denne tråden. Jeg synes det er det mest anvendelige av alle Rolex-ur; elegant, sportslig, rikt på historie, lekker design, god størrelse. Skulle jeg bare ha et eneste ur, Gud forby, ville det blitt en Explorer.
Ja,enig med du. På urmakerskolen på Kongsberg lærte vi at kvaliteten på et ur avgjøres på timing-maskinen. Pynt kommer i andre rekker. Odet ble ganske paff av verkets pålitelighet,da.
Ja,at enkelte modeller og produksjonsår gjør dem til atttaktive samlerur, trenger ikke å bety at kvaliteten var ekstraordinær bra. Finnes tusenvis av grunner til at et årstall eller en referanse blir ekstra populært.
Vi ser det samme i gitarverdenen. Musikere henger seg opp i et viss produksjonsnr og betaler astronomiske summer for dem på auksjon, men vi har ALDRI sett bedre gitarer enn de som lages i dag. Det samme gjelder nok klokker også
Og,ja....Explorer´n er en keeper