Rolex Explorer II vs TAG Heuer Monaco

Medlem
18. sep. 2009
Jeg trenger innspill.
Som en vill innskytelse ender en klokkediskusjon på kontoret med at min kollega og jeg på hver vår side vurderer å bytte min Monaco mot min kollegas Explorer II (hvit skive).
For min del er jeg usikker. Monacoen er et ikon. Men jeg bruker den lite. Exploreren vil på en glimrende måte utfylle Rolex samlingen min. Men jeg er redd for at jeg bare løper og kjøper en ny Monaco dersom jeg bytter. På den annen side har jeg mer og mer utviklet meg mot å være en Rolex entusiast.

Dere trenger ikke si begge. Det vet jeg er en fristende tanke.
Bestillingen gjelder mer eller mindre frittenkende innlegg om hva som kler samlingen min best. Dere vet hva jeg har.:D

153635c9.jpg

a5377d0d.jpg

Jeg ville ikke tenkt meg om to ganger - BYTT MED EN GANG!

Hadde det vært en "Heuer" og ikke en "Tag" ville det kanskje stilt seg annerledes, men for min del trumfer Polar Explorer II Monacoen lett!

Bytt!
Ta et lite regnestykke; Rolex'en vil holde seg bedre i pris, og et evt. kjøp av en Explorer II senere vil bli dyrere enn hvis du angrer og kjøper en tilsvarende TAG brukt senere.
Min teori er at om to år vil TAG'en du byttet bort kunne kjøpes billigere enn tilsvarende Rolex.
Håper dette ga noen som helst mening.:p

Bytt!
Ta et lite regnestykke; Rolex'en vil holde seg bedre i pris, og et evt. kjøp av en Explorer II senere vil bli dyrere enn hvis du angrer og kjøper en tilsvarende TAG brukt senere.
Min teori er at om to år vil TAG'en du byttet bort kunne kjøpes billigere enn tilsvarende Rolex.
Håper dette ga noen som helst mening.:p

Det ga mening. Dette er den rasjonelle siden av "problemet" som jeg selv også har reflektert over. Men så er det følelsene da. Og sammensetningen av samlingen...

Du sier det er en vill innskytelse, betyr det at du ikke har vurdert Explorer II før, eller at du aldri har tenkt tanken på å gi slipp på Monacoen? Du sier og at du sjelden bruker Monacoen. Hva er grunnen til at du da en sjelden gang tar den i bruk? Skyldfølelse for at den sjelden brukes, eller at det bare en den perfekte klokken for sjelden bruk?;) Hva er dine tanker og følelser rundt Explorer II? Dette er nok vanskelige spørsmål å svare på, men vil muligens gjøre valget lettere:D Lykke til!

Det ga mening. Dette er den rasjonelle siden av "problemet" som jeg selv også har reflektert over. Men så er det følelsene da. Og sammensetningen av samlingen...

Det første som slo meg var: Bytt!
Helt impulsivt.
For min del ville det derfor vært:
1 poeng til følelsene
1 poeng til fornuften
= 2-0 til bytte.:cool:

Kjenner at jeg får hjertebank når jeg ser begge, men Explorer II får høyest utslag på blodtrykket.

Med tanke på den Rolexsamlingen du har allerede, så trenger du etter min mening en Explorer II. Monaco er en flott klokke med masse historie, men sånn jeg ser samlingen din, så heller den mer mot klassisk Rolex sportsur enn historiske klassikere.

Ideelt sett så er både Rolex Explorer II og Tag Heuer Monaco en del av en hver større samling, men av klassiske: "Må ha" historiske ur, så er det jo et par andre jeg ville sette foran en Tag Heuer Monaco uansett.

Rent bruksmessig så kvitter du deg vel eventuelt med et av få firkanta ur, men siden du ikke har lagt noe særlig vekt på den siden av saken i åpningsinnlegget, så er det kanskje ikke noe stort poeng for deg.

Hvilke klokker man ska ha og ikke ha er det jo individuelle følelser som styrer, men jeg kan snakke av egen erfaring..

Jeg har hatt både Exp 2 og Steve McQueen Monaco selv.. Explorer 2 kommer jeg garantert til å kjøpe igjen, men det kommer neppe noen ny Monaco inn i samlngen.

Lykke til med valget!

Henrik

Rent økonomisk så vil et bytte (uten mellomlegg) gå i din favør, men det vet du jo.

Jeg har begge selv, og Exploreren får uten tvil mest tid på hånda. Men det er likevel noe med Monaco ;) Jeg føler at den er den eneste TAGen som forvalter arven fra Heuer på en riktig måte, den representerer sjelen i et merke som ellers ikke helt klarer å finne tilbake til fordums stolthet. Det gjør den i høyeste grad verdt å eie. For meg som har en liten samling eldre Heuere gir den meg også mulighet til å komplettere 70-tallskronografene uten å måtte ut med blodpenger for en vintage.

Det største argumentet mot et bytte er at de to urene er så forskjellige. De representerer forskjellige estetiske stilretninger, de har har forskjellige tiltenkte anvendelsesområder og de har hver sin sterke (men svært ulike) historie. Den åpenbare konlusjonen må bli å ta den økonomiske inntjeningen i et bytte, men vurdere å skaffe tilbake Monacoen på annet vis ;)

Personlig hadde hvit Explorer II gått foran det aller meste mht til hva jeg gjerne skulle hatt kloa i. Bare en 16710 som kan matche det begjæret.
Men det er nå meg...
Personlig er jeg ikke så hypp på firkantede klokker (Reverso er lekker, da) De blir fort svære på armen. I alle fall kvadratiske. Monacoen hadde nok blir for stor for meg.

Bytt mann, bytt!

Angrer du i ettertid, så kan du jo anskaffe en vintage Monaco ;)

Bytt umiddelbart, Rolex er unik! Tag selges overalt, på hvert gatehjørne og har ETA verk..... uff....

Regards
AW

Bytt umiddelbart, Rolex er unik! Tag selges overalt, på hvert gatehjørne og har ETA verk..... uff....

Vel, med rundt én million produserte enheter hvert år, ville jeg vel ikke akkurat brukt ordet unik om noen av Rolex' nåværende (og mest populære) modeller.....

Jeg har aldri klart å komme på godfot med noen firkantede ur, har prøvd Monacoen maaange ganger og får bare ikke til å se meg selv med den. Den har absolutt utseendet med seg samt historie og "heritage" i bøtter og spann, men jeg kommer meg aldri på rette siden av den. En Explorer II derimot, kunne jeg svært gjerne ha tenkt meg - så for meg hadde valget vært enkelt.

Vel, med rundt én million produserte enheter hvert år, ville jeg vel ikke akkurat brukt ordet unik om noen av Rolex' nåværende (og mest populære) modeller.....

I forhold til Tag så er Rolex unikt til 1000..., tenker ikke da på hvor mange produserte klokker (1 mill produserte og solgte Rolex hver år er vel også å betrakte som unikt for et luksus merke !) men på alt rundt varemerket Rolex. Fra kvalitet, eierglede, historie, verdistigning osv...

Regards :)
AW