Rolex Explorer II

Medlem
10. juni 2008
Sted
Trondheim
Inspirert av viewtopic.php?f=17&t=2042 hvor Explorer II ble diskutert begynte jeg å undersøke litt rundt klokken. Jeg har lest om klokken tidligere, men avskrevet den som mindre interessant enn de andre sportsmodellene f. eks. Submariner og Seadweller. Det har vært flere grunner til dette, blant annet liten krone og fast bezel. Rundt om på flere klokkefora, inkludert Tidssonen, er det liten oppmerksomhet rundt denne modellen. Som regel er det submariner, seadveller og daytona folk flest er opptatt av.
Etter mye tid foran skjermen hvor jeg har lest diskusjoner, reviewer og sett på bilder har modellen vokst på meg. Den kan være svært prisgunstig på annenhåndsmarkedet, passer like godt til dress som til jeans, og kler like godt nato som rem. Den har ikke like mye vanntetthet som de andre sportsmodellene, 100 m, men som jeg har forstått det er det mer enn nok til all vanlig vannsportaktivitet, bortsett fra dykking. Jeg mener også å ha lest at Rolex designer klokkene sine til å være vanntette til dypere enn de garanterer, men dette kan like godt være rykter. GMT funksjonen er jo også et hendig verktøy de gangene en trenger det, og ser jo ellers bare stilig ut :D
For de som ser en verdi i det, er det en ganske uvanlig modell som lett glir under radaren og lyser ikke Rolex på lang vei.
Ifølge flere på blant annet Timezone er Explorer II den modellen med mest "Bang for Buck" på markedet i dag. Explorer II er forøvrig den eneste sportsmodellen, bortsett fra Daytona, hvor du kan velge mellom hvit eller svart skive.

Det hadde vært interessant å høre deres meninger om hvorfor Explorer II er en så lite populær modell, og gjerne høre brukserfaringene til de av dere som har/har hatt den :) Sleng gjerne med bilder :D

Til slutt noen bilder:
(Beklager, har ikke Photobucketkonto, så legger ved linker)
http://www.rolexforum.nl/misc.php?file=3080

http://www.rolexforum.nl/misc.php?file=3080

http://media.photobucket.com/image/role ... rII-06.jpg

http://www3.ntu.edu.sg/home/aharry/temp/RE10.jpg

På forhånd takk for innspill :D

Jeg har ikke annen førstehåndserfaring enn at jeg har prøvd den på hånda et utall ganger, og jeg er begeistret :) Men likevel har jeg ikke blitt fristet til å slå til ennå.

Kan ikke helt sette fingeren på hvorfor jeg ikke eier en Exp II, tror det skyldes tilfeldigheter først og fremst.
Dårlig andrehåndsverdi er jo hyggelig for oss som akkumulerer i stedet for å flippe, så det er ikke god nok grunn.

Modellen har kanskje ikke all historien som de andre sportsmodellene, både Sub og GMT står nok sterkere som viktig horologihistorie. Forsøket på gjøre det til en modell for grotteutforskere ble liksom litt for teit, og det tror jeg de fleste kunder gjennomskuet. Det er ingenting en Exp II gjør som ikke en GMT gjør like bra.

Dertil virker nok uret litt mindre på hånden pga blank bezel i stedet for svart/farget. Den er definitivt en av de mer diskrete Rolexene, og det har kanskje ikke alltid vært diskresjon Rolex-eiere først og fremst ønsker? ;)

Jeg liker den ihvertfall veldig godt, og den står på ønskelista mi. Kommer jeg over en til riktig pris slår jeg til. Hvit skive for meg, jeg liker kontrasten mot de svartlakkerte detaljene.

Hadde en med svart dial for en liten stund tilbake. Utrolig behagelig på håndleddet (iallefall om du har små håndledd som meg) sitter mye lavere enn f.eks Submarinern. Hadde satt pris på om de hadde kuttet GMT funksjonen siden den røde hånda bare irriterer meg da jeg ikke bruker den uansett :roll:
Jeg liker at bezelen ikke roterer, gir den ett mer robust inntrykk (mindre som kan gå i stykker), men kunne ønske de hadde satt på viserne fra Sub LVèn som er hakket feitere og mer lettleste.
Kunne godt tenkt meg en svart dial igjen, men tror jeg ville fjernet cyclopsen denne gangen. Har sett noen bilder uten den og det gjør den i min mening enda råere. Om budsjettet tillater det, vil jeg definitivt ha en igjen.
Min gamle,

D80test143-1.jpg

D80test108-1.jpg

Nydelige bilder Bullit! Men hva synes du om kronen? Var den helt grei, eller virket den liten i forhold til kassen, i motsetning til en Sub?

Både Exploreren og den gamle GMTen har fryktelig spinkle kroner.

Ja, det er noe av det eneste negative med klokkene. Jeg kan se for med at det er med på å gjøre at klokken er mer behagelig på håndleddet, men en oversized krone er noe av det jeg liker på en sportsklokke :) Tror den hadde sett bra ut med en Triplock krone istedefor Twinlock kronen den har.

Bullit skrev:
Hadde en med svart dial for en liten stund tilbake. Utrolig behagelig på håndleddet (iallefall om du har små håndledd som meg) sitter mye lavere enn f.eks Submarinern. Hadde satt pris på om de hadde kuttet GMT funksjonen siden den røde hånda bare irriterer meg da jeg ikke bruker den uansett :roll:
Jeg liker at bezelen ikke roterer, gir den ett mer robust inntrykk (mindre som kan gå i stykker), men kunne ønske de hadde satt på viserne fra Sub LVèn som er hakket feitere og mer lettleste.
Kunne godt tenkt meg en svart dial igjen, men tror jeg ville fjernet cyclopsen denne gangen. Har sett noen bilder uten den og det gjør den i min mening enda råere. Om budsjettet tillater det, vil jeg definitivt ha en igjen.

Ok, nå skall vi se... en explorer uten gmt hand og cyclops men fortsatt fast bezel og svart dial og samme størrelse 40mm...
da har vi nesten en svart milgauss :D med kulere viser som en bonus
6760-full.jpg

topale skrev:
Nydelige bilder Bullit! Men hva synes du om kronen? Var den helt grei, eller virket den liten i forhold til kassen, i motsetning til en Sub?

Personlig har det aldri slått meg at kronen har vært for liten. Synes den står bra i stil med resten av klokken, en Sub krone ville brytet den diskre` stilen til Explorer spør du meg.
Når den kommer til Milgaussen var jeg nok en av de mer entusisastiske angående denne modellen og når en GV ankom min lokale dealer var jeg ikke sen om å få prøvd den på hånda. Nedturen var enorm da den for meg rett og slett satt altfor høyt på håndleddet (nok en gang mine spinkle håndledd å takke) så det ble en dealbreaker for meg :cry: Utrolig synd, siden jeg bare digger alt ved den klokka.

Men, bør den kjøpes med grønt eller svart glass?

Og har den ikke egentlig holdt seg forferdelig bra i pris i forhold til hvor "lite" ettertraktet den er ifølge mange! Ser de sjelden ligger ute til under 40000,- og nypris er vel 47000 for en med grønt glass?

Jeg er på jakt etter en dressklokke, i og med at den nye Breitlingen skal gjøre "hverdags" jobben, kanskje dette er klokken for meg ? :mrgreen:

Kanskje kronen er mindre pga at den sitter lavere på hånden. En stor krone ville lett grave i håndbaken. Har lagt merke til at kronen til Omega Seamaster GMT også er tilsvarende liten.

Kronen har nok noe med hvor vanntett den skal være. Regner med Rolex har differensiert Explorer og GMT fra Submarineren.

Jeg vurderte å kjøpe en Explorer II med skade på bezelen en gang i tiden, og da sjekket jeg priser på bytte. Men finner ikke igjen den mailen. I hodet mitt koster det i underkant av 3000, men ...