Rolex explorer med 316L stål...

Medlem
3. juli 2017
Sted
Bergen
Hei,
Det er ikke lett å finne all info på nettet, av og til må man spørre. Og så fant jeg dette fantastiske forumet der det ser ut til å være info om det meste.
Det gamle uret mitt er modent for å bytte ut.

Jeg antar at jeg har nikkelallergi pga en gjentatt reaksjon på en beltespenne. Derfor er jeg skeptisk til å legge masse penger i 904L stål. Altså er egentlig Rolex ut, men så liker jeg Explorer modellene. Spesielt Explorer 2.

Uansett, jeg har prøvd å finne ut når Explorer produksjonen ble lagt om fra 316L til 904L stålkvaliteter.
Kan det stemme at dette skjedde midt i 1988?
Er det kun 16550 som har GMT og 316L stål? Den ble laget fra 1984?
Hadde både svart og hvit urskive versjonene hvitt gull i visere? Jeg ser det finnes noen med svarte visere, men fant også advarsler om at dette kanskje ikke var originalt. -Det er en jungel av informasjon der ute.

Mulig jeg må se på Omega, men det var noe spesielt som appellerte med Explorer...

Ikke et direkte svar på ditt spørsmål, men uansett:

Jeg har nikkelallergi (ganske alvorlig også), men jeg reagerer ikke på Rolex med 904. Merkelig? Ja, men så har jeg også lest at det ikke kun er nikkelinnholdet som har noe å si, men hvordan stålet "holder" på (binder) nikkelet.

Omegaer med 316 reagerer jeg på...(Speedmaster og Seamastere.)

Beste er egentlig å få låne seg en Rolex og prøve ut i en uke for å se.

Edit:
Eventuelt gå for noe gammelt som du sier, eller bruke nato. :)

Redigert:
Takk for svar. Har ikke mulighet for å låne noen Rolex, men Seamasteren jeg har på armen nå er ikke noe problem. Heller ikke Tag Heuer.

Jeg har også lest at molybdenet skal hindre frigivelse av nikkel i 904L, men jeg er ingen metallurg og det er mye synsing der ute. Antakelig er nikkelet mest et problem når man svetter...
Det jeg har lest er at 316L er trygt, for eksempel ref: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9330816
Nå har enkeltstudier plukket på den måten svært liten verdi, og det at du opplever reaksjon med 316 stål er jo et mot-argument i seg selv. Kun en dermatolog med erfaring kan uttale seg kategorisk, og jo mer erfaring de har jo mindre kategorisk er ofte fagfolk.
Jeg leste forresten et innlegg av en dame som hevdet at hun hadde kontaktet Rolex og at de hadde frarådet kjøp av deres klokke da hun hadde sterk allergi. Om det hun hevdet var korrekt vet jeg ikke. Sterk allergi er jo også tøyelig begrep avhengig av erfaring med slike allergier.
Men klart det må finnes en test på dette. Skal sjekke litt rundt.

Spørsmålet mitt er uansett interessant, da;)

Redigert: