Rolex GMT-Master 1675 - Hjelp!!!

Medlem
12. april 2014
Sted
Oslo
Jeg har i en periode vært ute etter en "Pepsi", egentlig så ny som mulig. Det viser seg og ikke være så lett å oppdrive. Har egentlig ikke vurdert vintage, men kom over en 1675 '78 modell hos en norsk urmaker. Dette kan være aktuelt, ettersom jeg er født i '78:) Er på rimelig tynn is i forhold til hva som er verdt å bruke penger på, i hvertfall i dette segmentet. Prisene på disse har jo tatt helt av, selger forlanger 50' for den, ferdig pruta, er ikke det helt koko? Klokken er nyservet, med 2 års garanti. Tenkte jeg skulle ta en titt på denne på vei til hytta i morgen.. Noen som har noen innspill? Takker på forhånd:D
235a1e84a9cbb24313ac94bf53121423_zpskkdsbsl6.jpg

Takker for svar. Som sagt helt grønn på vintage. Snakket med en kompis som ba meg sjekke om skive/visere er originale, jevn patina, slæk i lenken, riktig font på bezel osv. Hmmm..vintage er vanskelig, håper jeg ikke havner på det kjøret også:D Blir litt skeptisk når klokken har stått usolgt i noen mnd. Vel, har holdt av klokken til i morgen, vi får se:)

Mener å huske den klokka har vært diskutert før og da mente man den hadde ny skive, bezel insert og var originalt sort.

*link* tatt bort

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Chriscross
Takker for svar @Loevhagen! Ja det er interessant. Jeg kommer ikke inn på linken du la ved.. Urmakeren sier han selger klokken for en kunde. Har du noen bilder av den aktuelle klokken?

Det er en link til SP, jeg har heller ikke tilgang. Ringer Urmaker i morgen:) Ikke dumt og spørre om hjelp skjønner jeg, nok av fallgruver når det gjelder vintage! Takk for hjelp!

Denne kommer egentlig med sort "orginal" bezel. Pepsien er satt inn for å gjøre den mer attraktiv på markedet. Nytt plexi og ny skive. Sekundviseren har en knekk/bøy på tuppen.
Har sett og holdt og prøvd, men interessen dabbet litt når alt kom til alt. Husker ikke om den hadde papirer eller ikke.

• Liker
Da fikk jeg svar fra urmaker;
"Hei! Alt er originalt, men bezel-inserten har ikke stått på uret siden det var nytt (men er selvfølgelig produsert i samme periode). Vi har inserten som sto på uret også, men denne er sort. Ellers er skive, visere, kasse og lenke originalt fra uret var nytt."

Det er jo veldig vanskelig å vite hva man kjøper når det gjelder vintage. Ofte mange tidligere eiere når klokken er noen år gammel. Hvordan kan man forsikre seg at klokken er en original Pepsi, hvis det ikke foreligger B og P?

Hvordan kan man forsikre seg at klokken er en original Pepsi, hvis det ikke foreligger B og P?

Man kan ikke.

Jeg synes forøvrig svaret fra urmaker var ryddig og oppklarende. Hvis det stemmer, så synes jeg denne 1675 er et flott kjøp. At man får med original sort bezel insert - og en nyere pepsi - er helt flott. Og det viktigste; urskive og visere er uendret og har samme jevne aldring er det som gjør uret her attraktivt. Skulle jeg hatt en 1675, så ville denne - ut i fra beskrivelsen fra urmaker - vært på short list for mer oppfølging og potensielt kjøp.

• Liker
Reaksjoner: Chriscross og andres
Det er jo bra at den sorte insert følger med. Fra mitt ståsted ville det vært mest interssant å bruke den, siden det er den som er original. Det at det "følger med" en Pepsi-insert fra samme periode er jo et pluss. Det som er med av B&P er jo en bonus på en så gammel klokke.

8

• Liker
Da fikk jeg svar fra urmaker;
"Hei! Alt er originalt, men bezel-inserten har ikke stått på uret siden det var nytt (men er selvfølgelig produsert i samme periode). Vi har inserten som sto på uret også, men denne er sort. Ellers er skive, visere, kasse og lenke originalt fra uret var nytt."

Det er jo veldig vanskelig å vite hva man kjøper når det gjelder vintage. Ofte mange tidligere eiere når klokken er noen år gammel. Hvordan kan man forsikre seg at klokken er en original Pepsi, hvis det ikke foreligger B og P?

Uten B&P kan man ikke vite hvilken type insert som stod i klokken og ofte kan man ikke det med B&P heller. Hvis jeg husker rett er det bare på amerikansk solgte klokker insert farge står. Original insert farge er forøvrig en parameter rolex samlere (som generelt er sykelig opptatt av originalitet) ikke er spesielt opptatt av. At inserten er av rett årgang (riktig "fat font") er derimot viktig. De springende punktene på denne klokken er skive, kassse og insert. Skive og visere ser bra ut men det ble tidligere i tråden nevnt et mulig skivebytte. Insert ser bra ut men verifiser at det er en "red back" insert. Kasse ser middels ut på bildene men det er vanskelig å vurdere uten flere og bedre bilder

• Liker
Klokken ser ok ut den, jeg vet at noen her inne har vært og sett på den. Så det beste er hvis de uttaler seg.
Ikke gode nok bilder for å si så mye synes jeg. Det jeg kan si er att den har riktig skive, om den har vært byttet vet jeg ikke. Å om den har vært byttet så har det ikke noe å si ettersom den allikvell har fått den riktige skiven.
Å disse skivene fåes ikke kjøpt lenger, så hvis den er byttet så ble den byttet i den riktige perioden.

Bezel Ser for meg ny ut å jeg tipper den har blå bakside noe som ikke er riktig. Dette er ikke nok til å avskrive denne klokka i mine øyne.

• Liker
Ja, svaret fra urmaker er ryddig og greit. Hadde egentlig slått den fra meg, men ettersom den har original skive og visere, samt at original sort insert følger med, kan den likevel være aktuell. Nå fikk jeg litt å tenke på, skal for en gangs skyld ikke være impulsiv... Takker alle sammen i tråden for gode svar:D

• Liker
Reaksjoner: Raymond75