Rolex GMT Pepsi/Coke

Medlem
4. juni 2015
Sted
Fræna
Jeg kjøpte en ny GMT i 2000 SN:A...... som hadde coke bezel, men synest at den så litt tam ut så jeg fikk montert en svart bezel i stede(Det var visst kult i disse tider trodde jeg) Klokken har nå selvfølgelig Coke bezel. Mitt spørsmål er som følger? Er det noe med serie nr som avgjør om det er Pepsi eller coke eller er det bare bezelen som avgjør det. (Håper at dette ikke er det dummeste spørsmålet her på TSo_O)

Godt spørsmål.
  • Serienummer på urkassen har ingenting med type farge på insert i bezel å gjøre
  • Rolex produserer urkasser separat med serienummer påført
  • Så benyttes de til f.eks. en insert som er helsort, rød/sort eller rød/blå
Det som linker insertfargen til selve den komplette klokka, er av og til at det stemples f.eks. 16710+en bokstavkode bak på boksen og hangtag, for å markere hvilken insertfarge som ble originalt påmontert klokka.

Eksempelvis vil du se at denne som er rød/blå (Bleu/Rouge) har BLRO påført hangtag:

161226_648_23231570963_c54ee89638_b.jpg

Tror ikke det er mulig å bestemme bezelfarge ut i fra boks og sert på eldre modeller.
Husker ikke helt nøyaktig, men tror bokstavkodene er noe som har kommet i den senere tid.

Edit: Og med "den senere tid" mener jeg det siste tiåret.;)

Hangtag'en må altså være på plass for å bestemme hva klokken ble levert med.:)

I USA ble sertifikatene fargekodet tidligere, mao. kan det dokumenteres at en klokke ble levert ny som (16710) Pepsi, Coke osv.

Når denne praksisen startet og sluttet er jeg usikker på.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: andres
Takk for svarene. Har fargen på bezelen betydning for verdien på klokken om den er helsort, rød/sort eller rød/blå. Har en følelse av at Pepsi'en er mere ettertraktet en Coke'en her på TS eller tar jeg feil?

I USA ble sertifikatene fargekodet tidligere, mao. kan det dokumenteres at en klokke ble levert ny som (16710) Pepsi, Coke osv.

Når denne praksisen startet og sluttet er jeg usikker på.

Dette kan jeg nesten si +1 på, men tør ikke være bastant.

Takk for svarene. Har fargen på bezelen betydning for verdien på klokken om den er helsort, rød/sort eller rød/blå. Har en følelse av at Pepsi'en er mere ettertraktet en Coke'en her på TS eller tar jeg feil?

Nei, fargen på GMT bezelen har ikke betydning for verdien på klokken så lenge innlegget er orginalt.
Pepsi har muligens noe kortere liggetid ved salg?;)

@trulleland - Jeg tror en original Pepsi kan selges raskere og til en høyere pris i dag, enn sort.
Er du heldig med timingen, så 5-10K mer (også for Coke). Og siden du har sort som tilbehør, så er 10K helt innafor.

Om samme premiumpris:
Pepsi = lettsolgt
Coke = "lettsolgt"
Sort = bumping (om ikke du er heldig med akkurat den timingen ;))

@trulleland - Jeg tror en original Pepsi kan selges raskere og til en høyere pris i dag, enn sort.
Er du heldig med timingen, så 5-10K mer (også for Coke). Og siden du har sort som tilbehør, så er 10K helt innafor.

Om samme premiumpris:
Pepsi = lettsolgt
Coke = "lettsolgt"
Sort = bumping (om ikke du er heldig med akkurat den timingen ;))

Mulig jeg misforstår, og må også innrømme at jeg kanskje ikke har fulgt godt nok med prisene på 16710 gmt, men mener du at en gmt med hangtag med blro oppnår 10' mer enn andre gmt med hangtag med ln (alt annet likt)?

For øvrig en fin nettside med fakta rundt gtm:
http://www.gmtmasterhistory.com/gmt-master_ref_16710.html

Ja, jeg synes det ser ut til at Pepsi/Coke selges raskt ca 5K høyere enn sort. En original Pepsi som også inkluderer sort insert oppnår lett 10K mer.

Tror jeg ;)

Mulig jeg misforstår, og må også innrømme at jeg kanskje ikke har fulgt godt nok med prisene på 16710 gmt, men mener du at en gmt med hangtag med blro oppnår 10' mer enn andre gmt med hangtag med ln (alt annet likt)?

For øvrig en fin nettside med fakta rundt gtm:
http://www.gmtmasterhistory.com/gmt-master_ref_16710.html

Jeg tror ihvertfall fortsatt på det jeg skrev ovenfor:)
Hvis en inkludering av sort insert gir 10´mer, blir det bra butikk å komplettere med et slik -
som man får kjøpt brukt for en tusenlapp eller to...;)

Hadde betalt aller mest for en Pepsi fra USA ad hvor papirene bekreftet at den var solgt som Pepsi originalt. Lett 5k mer. 10 mer begynner å svi men hvem vet

Jeg tror ihvertfall fortsatt på det jeg skrev ovenfor:)
Hvis en inkludering av sort insert gir 10´mer, blir det bra butikk å komplettere med et slik -
som man får kjøpt brukt for en tusenlapp eller to...;)

Enig med du. Uten at jeg sier at @Rød sin observasjon er feil. Kanskje du får solgt en Pepsi litt raskere, og med flere insert (og de to lenketypene) enda raskere hvis priset innenfor rimelighetens grenser. Personlig vil jeg heller se etter tilstanden, siste service og evt hvor komplett pakken er sammen med prisen selvfølgelig.
Ut fra det jeg har sett/oppfattet de årene jeg har vært her så gir ikke en hangtag en slik prispremium for 16710. Og hvis et insert som koster mindre enn en tusenlapp, original og ny hos norsk ad levert i postkassen ila mindre enn 2 arbeidsdager, gir premium på 10' spenn så skal jeg kjøpe inn også den tredje og original jubilee i tillegg :)

Etter min mening (og dette har vært diskutert tidl også på flere forum), på 16710 kan man skifte mellom de 3 insertene uten at det har betydning for "originaliteten". Dette er også det som gjør at jeg er veldig glad i denne modellen. Tar vi med oss mulighet til å bytte mellom to lenketyper så får vi 6 rimelig forskjellige modeller med et og samme ur :)

• Liker
Reaksjoner: Kjors
Hadde betalt aller mest for en Pepsi fra USA ad hvor papirene bekreftet at den var solgt som Pepsi originalt. Lett 5k mer. 10 mer begynner å svi men hvem vet

Se der ja, I stand corrected :)
Vel da fikk vi bekreftet markedets lover :)

Nå må man ta med i regnestykket følgende: Få alle Inserts og påse at alle er originale. Det er ikke like enkelt for alle - så det å si at det er bare å kjøpe ... og bytte ut ... er lettere å si en gjøre

• Liker
Reaksjoner: Rød
Å betale 5-10K mer for en Pepsi GMT enn for en GMT med sort bezel, men ellers alt annet likt (dvs. tilstand, papirer etc.) er fullstendig irrasjonelt i min bok. Armbåndsur er i utgangspunktet en tungforklart hobby, men det får være grenser.

• Liker
Reaksjoner: Kjors og Dado
Å betale 5-10K mer for en Pepsi GMT enn for en GMT med sort bezel, men ellers alt annet likt (dvs. tilstand, papirer etc.) er fullstendig irrasjonelt i min bok. Armbåndsur er i utgangspunktet en tungforklart hobby, men det får være grenser.
Din eller min bok er ikke fasiten for andres ønsker.
Personlig hadde jeg betalt 10++ for Root Beer kontra Sort/Pepsi/Coke. Mange hadde tenkt motsatt.