THE ROLEX IMAGE
Jeg synes det er mange tilfeller av overeksponering av de Rolex klokkene som blir båret av såkalt hippe og kule folk, jeg har hørt flere ganger at folk sier at de drar damer med rolexen, vel, det er nok damer å samle på tenker jeg da.
En annen kar kontaktet meg for at han ville jeg skulle skaffe ham en Rolex. Dette måtte han ha mente han med tanke på å imponere sjefen sin??? Han mente han ville avansere mye kjappere i firmaet der han jobbet. Jeg prøvde da å fortelle denne personen at sjefen hans mest sannsynlig ikke vurderer sine ansatte ut ifra klokken på armene deres. ( Sjefen bærer selv en Casio digital av eldre modell)
Vel uansett så måtte han ha en Rolex så jeg fikk rotet frem en Datejust i stål som jeg tilbød ham for 13 eller 14 tusen.
han kikket bare rart på meg og sa at han ikke gadd å betale mer enn 2500,-. Samtidig som han mente at den jeg hadde var en kopi, det så han på lang vei, han presterte til og med å si at det var en veldig god kopi..
Dette hadde han greie på tydeligvis når han sier dette når han blir tilbudt en original klokke med komplett boks og papirsett til og med kvittering fra Rolex AD på en utført service..
Rolex er liksom helt greit synes jeg dersom folk ikke flasher for mye med dem. Det er jo ikke akkurat noe å flashe med idet de er ganske anonyme i designet. Klart, kjennere ser jo hva folk har på armen uansett hva det er snakk om.
Rolex er jo kanskje som flere andre sier her er døren inn i klokkeverdenen, selv om jeg ikke nødvendigvis er helt enig i det.
Min mening er at det er det Omega som sørger for den største tilveksten av klokkefans.
De fleste jeg kjenner som er klokke entusiaster har eid flere Omega klokker før de fikk skaffet sin første Rolex.
Jeg mener at Rolex er nesten verdens største svindel med sitt image om myten at det tar et år å lage en Daytona, noe som selvfølgelig er bare tull. Prisene skrues opp fast et visst antall prosent hvert år og et større hopp hvert 4. eller 5. år. Da blir det slik at folk kikker i butikken og når de ser hva den koster nå i forhold til sist så tenker de fleste at jeg skulle hatt handlet da jeg var her sist.
Forhandlerne av Rolex har jo et visst antall klokker de må selge i hvert segment for å få beholde forhandlerstatus.
De får ikke sette noen klokker på tilbud eller ihvertfall ikke gi avslag på prisen sånn offisiellt, da blir det rabalder.
Antallet Rolex klokker som blir produsert årlig er jo en godt bevart hemlighet de ikke vil opplyse om. De får ihvertfall sertifisert langt over millionen med klokker gjennom c.o.s.c. Det har de vel sluttet med nå hvis jeg ikke tar feil, nå sertifiserer de klokkene selv.
Er det noen som vet hvem som eier Rolex? Det eies såvidt jeg vet av en stiftelse som også har et begrenset mulighet til innsyn
i regnskapene og eierforhold og osv.
Man kan si hva man vil om Rolex, de folka der har vært og er sinnsykt flinke til å bygge det varemerket de har og det attpåtil med de dårligste garantivilkår (1 år) og med dårlige lenker osv. Den siste Rolexen jeg kjøpte falt rotoren av i festet etter 1 år og et par uker. Det imponerer ikke meg. Jeg fikk riktignok utbedret dette uten kostnad. Men det tok nesten 4 måneder før jeg fikk den tilbake fra A.D. dette synes jeg er dårlig for et varemerke med såpass pondus som Rolex har.
Tidligere så pleide jeg å omtale Rolex som bruktbilselgernes favorittklokke. Nå gidder jeg ikke å si det engang, i mine øyne så er Submarinere i 18 karat m diamanter osv litt for mye og litt for høy "Karoli" harry faktor.
Rolex er og blir et masseprodusert produkt på lik linje med andre ting. Rolex i gull eller platina er for høyt priset synes jeg. Det er ikke gull i en sub for 100.000,- i gullverdi eller kr 200.000,- i Pt. Dessuten så er det billigere og ihvertfall enklere å produsere i gull og mye mindre slitasje på verktøy enn det er med stål som alle vet er mye hardere enn gull.
Det første innkjøpet jeg gjorde av Rolex var en Datejust i stål/18karat gull, den kostet den gangen her i Norge kr 7125,-
Like før jeg kjøpte den hadde prisen gått opp fra kr 6490,- Noe jeg var irritert over at jeg ikke hadde kjøpt den tidligere.
Nå så ligger vel prisen nesten på intill det 10 doble fra a.d. Det er ikke mange varer som har steget så mye i pris på denne perioden jeg skriver om her.
Rolex er alikevel kule klokker på sitt vis.
Og de er vel også noe av det som taper seg minst i verdi over tid? De holder også på finishen mye lenger i tid enn noen andre klokker jeg har eid, de Rolexene jeg har hatt fikk mye juling skal jeg love.
En bekjent av meg pleide å åpne pilsflaskene med sin Submariner, han jekket med den som det skulle være en engangsligther.
Ingen merker i klokken hans, det er ganske utrolig hva de klokkene tåler. Hmmm. Kanskje jeg skulle skaffe meg en Ny Deepsea?