@Frode Her har det skjedd en god del ja, har helt glemt å oppdatere tråden her, beklager det
Jeg sendte klokken inn til Tidemann for en sjekk av klankingen i starten av juli, men deres urmaker mente også det var sperrhaken som var årsaken, og at urverket var i helt fin stand. Altså samme diagnose som Lervik ga. Klokken ble sendt tilbake til meg, og jeg prøvde å slå meg til ro nå som to urmakere hadde sett på den og sagt at det ikke var noe galt. Men jeg klarte ikke helt å bli kvitt følelsen av at begge urmakere enten hadde misforstått hva jeg siktet til, eller ikke funnet noe problem selv om det eksisterte. At klokken tydelig gir fra seg et "dunk" slik at det vibrerer i fingrene når den beveges brått frem og tilbake i retning med skiven kan umulig være normalt. Det både hørtes og kjentes ut som om rotoren var løs, og dette forklarte jeg grundig til både Lervik og Tidemann. Jeg tenker jo, var det sperrhaken som var årsaken ville jeg jo kjent det samme fra explorer 2 som også har en sperrhake?
Så jeg ringte til Klaus-Olaf Heier på Enebakk en gang midt i juli og forklarte kjapt tingenes tilstand, og han forsto med en gang hva som var problemet og sa "nei, slik skal det jo ikke være", og foreslo at jeg sendte den tilbake til første urmaker for å få reparert feilen under garanti. Men i og med at jeg allerede har prøvd å forklare problemet der og ikke kommet noen vei, så bestemte jeg meg for å sende den avgårde til Klaus og heller betale for å få dette fikset en gang for alle. Dagen etter ble klokken sendt avgårde en tredje gang for å finne ut av denne mystifistiske klankingen... Hadde jeg fått klanking på hjernen, eller var det faktisk en feil i verket?
Pakken ble sendt på en torsdag som express over natt og var først fremme fredag ettermiddag da posten presterte å sende den til Fredrikstad istedet for Enebakk, så han ville først få åpnet og sett på den over helgen. På mandagen fikk jeg en melding som sa "hei, har sett på den nå, og den trenger ny rotor-akse. Dette tar omtrent to uker å skaffe og koster rundt 500kr - hva vil du gjøre?". Jeg svarte "da kjører vi på med reparasjon!", og tenkte lykkelig at det var herlig å endelig få bekreftet at det faktisk var noe galt med verket!
Dette er omtrent tre uker siden, og siste oppdatering er at den skal være klar denne uken. Hadde vært digg å få en klankefri explorer på armen igjen til helgen...
Edit: Forstår ikke helt hvordan både Lervik og Tidemann ikke klarte å finne problemet når det tok Klaus så kort tid å finne hva som var feil, men men. Jeg vet ikke mye om urmakeri og det er jo mulig at akkurat dette problemet med rotor-aksen er litt vrient å finne. En ting er sikkert, det har vært vrient å forklare. Det er jo mulig at de har tenkt at jeg ikke har peiling på hvordan mekaniske klokker er satt sammen (noe som til en viss grad absolutt stemmer), og at vibrasjonen jeg har snakket om må være rotoren som spinner vanlig, og at lyden jeg har snakket om bare er sperrhaken, og dermed ikke sjekket grundig nok fordi alt ser greit ut "on the face of it" når de har åpnet klokken? Ikke vet jeg, nå er jeg uansett bare glad for at det er fikset.