Rolex oyster lenke utfordring

Medlem
9. nov. 2009
Jeg har en Gammel Oysterlenke i 18k som jeg lurer på hvordan jeg får av ledd fra.
Lenken har nagler som holder den sammen. Tips mottas!
45d5eee8.jpg

Her er lenken på min day-date..
edcf7b02.jpg

Denne lenken er jo "naglet", og naglen er klinket i enden. Det ser ut som du ikke får justert den uten og måtte bytte to nagler?

Om jeg skjønner det korrekt bretter man altså bare opp mellom-biten av et ledd, da kan man "tre" det ut av naglen og brette hele shiten tilbake.

Mao midt på treet halvskummelt å gjøre...

Oppsiden er jo for så vidt at en skikkelig gullsmed kan fikse det igjen om du brekker noe.. :)

Sjarmen med gamle lenker...

Heldigvis er min NIS
37dc64ae.jpg

Nesten Ikke Strekk
910e8e1f.jpg

Om jeg skjønner det korrekt bretter man altså bare opp mellom-biten av et ledd, da kan man "tre" det ut av naglen og brette hele shiten tilbake.

Mao midt på treet halvskummelt å gjøre...

Oppsiden er jo for så vidt at en skikkelig gullsmed kan fikse det igjen om du brekker noe.. :)

Det kan du gjøre på en stål rivet lenke hvor leddene er brettet, på gull lenker er de et stykke som en flatklemt sylinder. Her må en gullsmed drille naglen, forme den igjen eller alternativt kutte leddene for å åpne dem som på en stål lenke. Gull er litt mykt til dette men hvis det gjøres med de leddene som holdes i spennen og brukeren er forsiktig bør det funke.

Huff enda verre... Tror jeg hadde gått for å dele midtleddene og fått gullsmeden til å sette sammen igjen da. Høres enklere ut å få pent om det gjøres riktig?