Ser det er snart 6 år siden jeg startet denne tråden. Her tenker jeg er litt av grunnen til at TS er såpass mye bedre kontra FaceBook når det kommer til å ta vare på eldre info og bilder. På FaceBook forsvinner jo dette bare i avgrunnen og «dør»
Har aldri sett før annet enn på bilder - de er jo ganske sjeldne - men hatt lyst på en i mange år, og ble positivt overrasket over hvor annerledes den er, sammenlignet med vanlig DJ (litt støvete bilde):
Både lenke og kasse er mye mer kantete og skarpe, og ser nesten nyere ut, selv om sammenlignings-DJ er fra 2009, og denne er fra 1978 (MK1-skive ).
Nå har oppmerksomheten rundt disse steget litt i det siste føler jeg (også reflektert i priser), men jeg forstår ikke hvorfor det ikke er mye mer snakk om disse, da kombinasjonen av annerledes men gjenkjennelig design, historien rundt quartz-urverket, samt det begrensede antallet produserte enheter (i Rolex-perspektiv) gjør dem til noe ganske spesielt.
Slenger med et siste bilde med klokka på armen - får litt bedre inntrykk av lenken, og overgang kasse-lenke. På bilde ser den mindre ut enn DJ 116200, men følelsen på armen er at den bærer større:
Ble litt revet med av stålvarianten, så slo til på en OQ Day-Date som jeg synes var fin, fra USA.
Synes designet har holdt seg godt til å være rundt 40 år.
Sammenligning med OQ Stål:
Del gjerne om noen flere har disse - har aldri sett den i Norge før, på noens hender eller til salgs. Tok dermed sjansen på en USA-handel, selv om det er litt risky.
Jeg har hørt at det kan bli vrient/dyrt å få tak PCBA enheten («kretskortet») til disse fremover da det inneholder noe bly som EU la ned forbud mot i 2006. Er det noen som har noe erfaring med/vet noe mer om dette?
Slenger med et bilde av min 17014 fra 1989
Uten å være noen autoritet på området - I min bransje het det seg da blyforbudet kom at eksisterende varelager og reservedeler var unntatt forbudet mot omsetning.
Model: Oysterquartz Day-Date Reference: 19018/19000 Date: Circa 1979 Movement: 11-jewel Cal.5055 quartz, adjusted to temperature, No.0018239 Dial: Sunburst champagne, applied gilt baton hour markers, black outer minute track with Roman numeral and luminous dot five minute markers, magnified date...
Hei, kjøpte meg en slik en i sommer, syns den skiller seg bra ut, og har kult/retro design.
Boks er ikke originalen til klokka, men det går fint for min del
Sammelignet med en 40 mm Certina Titanium på ene bildet.
Trenger ikke være kjøpt på Bjerke, alle Rolex AD bytter batteri gratis. Men mange av de i «yngere genrasjoner» kjenner ikke til Oysterquartz, så du må som regel snakke med en urmaker hos AD. Jobben gjort på ca 10-15min.