Rolex Red Sub

Medlem
3. aug. 2009
Sted
Planet Earth
Heisann!

Etter stort sett brukt tid og penger på nye ur, vurderer jeg etterhvert å "go vintage". Det vil si kanskje skaffe meg et kult lite samleobjekt som en Red Sub kunne være.
Ja, en 1680.

Hvorfor?
Fordi jeg synes det er litt kult med den røde teksten på skiven - hvilket gjør at denne Submariner vil skille seg ut fra mengden.
Og fordi jeg ikke har en Submariner, men "kun" Daytona og Sea-Dweller.

Når det er sagt; - disse er jo nesten umulig å oppdrive for kjøp.
Da må jeg ty til den harde kjerne av Rolex-eiere her inne (les: dere), og fiske litt etter gode råd og tips.
Jeg er litt "stucked" i oppfatningen om at jeg helst vil ha boks og papirer medfølgende mitt ur - så også i dette tilfelle. Men tatt i betraktning at dette er "vintage" og kanskje litt sjelden vare, må jeg vel kompromisse på det kriteriet....

Er dette value for money, eller er det "sært" å legge x antall dollar (tilnærmet over nypris for en Submariner), bare for å få den røde teksten - og muligvis litt godfølelse fordi uret er en "så der" sjeldenhet fra 1970-tallet....

Any views and opinions, people?
:roll:

Red-Submariner-Post-Service-1.jpg

Jeg hadde de samme tankene som du beskriver, og det endte med at jeg kjøpte meg en Red Sub i høst.
Tanken på en "sjeldenhet" som det garantert bare blir færre av gjør jo at det på sett og vis blir enda mer eksklusivt en et dyrere ur nytt. Det er jo slik at markedet (samlere) bestemmer prisen, men det er vanskelig å finne rasjonelle argumenter for premien man betaler for den røde skriften.

De er langt fra umulige å få tak i, selv om det ikke nødvendigvis er tilgjengelige eksemplarer til enhver tid.

Jeg, for min del, fant ut at vintage ikke er for meg. Det var ikke noe galt med klokken, men jeg vil heller gi urene mine historie selv. Etter dette kjøpet merker jeg også at tanken på brukte ur i det hele tatt sitter litt lengre inne, og jeg har faktisk bare kjøpt helt nye klokker etter dette. Kall meg gjerne KO-KO, men det er vi alle her inne;);)

Uansett, jeg har stor forståelse for fascinasjonen for disse klokkene og unner alle som finner glede av det å eie vintage!

Så til advarselen; det finnes, som du vet, mange luringer og kjeltringer der ute. Jeg holdt selv på å gå på en kjempesmell i forbindelse med min Red Sub, og detaljene er så små at selv urmakeren hos Bjerke neppe vil se forskjell på enkelte modifiserte skiver o.l. Etter min nestenblemme tok jeg konsekvensene av at en Red Sub er verdiløs med mindre den er 100%, og kjøpte av en meget anerkjent vintage Rolex-selger i USA. Det finnes et par stykker på TRF, og hvis du ikke er kjent med disse må du gjerne sende meg en PM. Jeg tror nok disse kan skaffe det meste på bestilling hvis du ikke har bråhast (både med og uten papirer). Etter hva jeg kan se ligger pene eksemplarer på rundt $8 - 10´, + ca 3´for boks/papirer.

Det som virker tiltrekkende med dette uret er jo at du går rundt med en (relativt) sjelden versjon av en "vanlig" klokke på armen uten at noen legger merke til det, med mindre de er "in the know".

Er litt enig med Mogens i at den største gleden ligger i å selv gi klokkene historie.
På den annen side har du jo en svært imponerende samling hvor en slik godbit hadde vært selveste prikken over i'en.

Er også litt av den oppfatning at en komplett samling burde inneholde ett vintage ur. Hvis denne hadde ligget innenfor mitt budsjett ville jeg nok vurdert denne kraftig som mitt vintage valg.:)

Det ligger forresten en inne på vintageure.dk.

Red Sub er fett! Vintage gjelder!

Her er min:

167660_10150110969890733_663175732_8028208_1246679_n.jpg

Prisene vil variere noe, ikke minst om du velger en meters first, open six eller closed six.
Jeg valgte det rimeligste alternativet, closed six.
Mange ting å tenke på ved kjøp av vintage.

Følelsen av den høye plexien på 1680 er fet. Har du vurdert DRSD?

Red Sub er fett! Vintage gjelder!

Her er min:

167660_10150110969890733_663175732_8028208_1246679_n.jpg

Prisene vil variere noe, ikke minst om du velger en meters first, open six eller closed six.
Jeg valgte det rimeligste alternativet, closed six.
Mange ting å tenke på ved kjøp av vintage.

Følelsen av den høye plexien på 1680 er fet. Har du vurdert DRSD?

Den er nydelig8)
Helt enig at buet plexi er kult. Har sykt lyst på en vintage sub jeg også.
Jeg synes Red Subene er fantastiske, men er litt usikker på om det er verdt prisen i forhold til en vanlig 1680 eller evt. 5513..:confused:

Skal dette være en bruksklokke ville jeg heller kjøpt nytt. Bedre urverk, bedre lenke, bedre lås, bedre stålkvalitet pluss at du har garanti på et nytt ur.
Men så har jeg heller aldri forstått hva som er stas med vintage Rolex. De har jo sett lik ut i flere tiår, eneste måtte jo være hvis det er en veldig god investering, ellers er de dårligere på alle måter i mine øyne. Full av hakk og riper i tillegg til dårlig poleringsarbeid som gjør at lugsene blir veldig usymetrisk er ikke pent synes jeg.
Hvis det da er lov til å være litt negativ og mene noe annet enn flertallet:razz:

Skal dette være en bruksklokke ville jeg heller kjøpt nytt. Bedre urverk, bedre lenke, bedre lås, bedre stålkvalitet pluss at du har garanti på et nytt ur.
Men så har jeg heller aldri forstått hva som er stas med vintage Rolex. De har jo sett lik ut i flere tiår, eneste måtte jo være hvis det er en veldig god investering, ellers er de dårligere på alle måter i mine øyne. Full av hakk og riper i tillegg til dårlig poleringsarbeid som gjør at lugsene blir veldig usymetrisk er ikke pent synes jeg.
Hvis det da er lov til å være litt negativ og mene noe annet enn flertallet:razz:

+1

Det skulle ikke tilfeldigvis være herrodet som taler!? Pass på med brannfaklene... Rolexsonen setter ikke pris på slikt :eek:

Godt vi er forskjellige.
For min del blir det som å si at En Maserati GranTurismo er bedre enn en Maserati Mistral.
Eller at et nytt Aj "Ægget" er bedre enn et patinert eksemplar fra '58.

Og det vet vi jo alle at bare er tull. Vintage over nytt anyday.

I forhold til de urene du ellers har i den fantastiske samlingen din, er en gammel Submariner ikke mye klokke for pengene, med sitt grove verk, enkle uttrykk og patinerte finish. Prisene reflekterer tilgjengeligheten og den høye samlerverdien. Jeg er etterhvert veldig fascinert av disse klokkene, og kommer til å kjøpe en på et tidspunkt. Kombinasjonen av samlerobjekt og bruksgjenstand er jeg veldig svak for, noe både garasje, båthus og våpenskap bærer preg av. I motsetning til gamle biler, sykler og børser kan en gammel sub brukes like mye og hardt som en ny. Se bare hvordan Frodo bruker den enestående Milsuben sin.

Fjorårets største prøve av egen impulskontroll var da Mogens la ut sitt prakteksemplar. Det holdt, men bare fordi noen andre kjøpte den nokså snart.

Jeg synes absolutt en RedSub hører til i en så flott samling som din. Dersom du, som Mogens, skulle finne ut at den ikke er noe for deg, skal det mye at du ikke får mesteparten av pengene igjen ved salg. Løp og kjøp!

Uten å mål om å forkludre tråden, men hva med en gull nippledial svart 1680?
Hvis ikke dette er en av de lekreste klokkene i gull overhode, vet ikke jeg?

rolex-submariner-1680-image-25988-119445-bg.jpg

(jeg ser av den flotte samlingen din at det ikke er altfor mye som glimrer av gull, og det er det muligens en grunn til - hva vet jeg) :)

rolex-submariner-1680-image-25988-119445-bg.jpg

(jeg ser av den flotte samlingen din at det ikke er altfor mye som glimrer av gull, og det er det muligens en grunn til - hva vet jeg) :)

Den var nyyyyydelig! :)

Som Hopalong sier er den mest sannsynlig uproblematisk å få solgt igjen, hvis den ikke synger til deg:p

Og nettopp det at disse er fullgode som bruksgjenstander var det som i utgangspunktet gjorde det interessant for meg. Bjerke har deler på lager, og gjør service og reperasjoner som på en hvilken som helst moderne Rolex.

Jeg vurderte å slenge min i safen et tiår eller to, for å se om den kanskje ble mer interessant på et senere tidspunkt eller kanskje hadde steget i verdi. Jeg har stor sans for moderne Rolex, men ser ingen grunn til at de skal ha muligheten til å bli samleobjekter på samme måte som disse.

http://www.interwatches.com/rolex-submariner-1680-image-25988-119445-bg.jpg[IMG]

(jeg ser av den flotte samlingen din at det ikke er altfor mye som glimrer av gull, og det er det muligens en grunn til - hva vet jeg) :)[/QUOTE]

Det der er den flotteste subben i gult gull! *sikle*

Godt vi er forskjellige.
For min del blir det som å si at En Maserati GranTurismo er bedre enn en Maserati Mistral.
Eller at et nytt Aj "Ægget" er bedre enn et patinert eksemplar fra '58.

Og det vet vi jo alle at bare er tull. Vintage over nytt anyday.

Nei nei nei Ursa Major, det er nytt over vintage anyday.
Neida, det var ikke meningen å rakke ned på gamle utslitte klokker til blodpriser. Men vi må ikke glemme at det også er viktig å motbevise G.Gekko på at vi hele tiden driver å onanerer til hverandres klokker:p