Skive er aller viktigst, den bør være helt urørt. Plager ikke meg om viserne er byttet, så lenge patinaen matcher skiven. (Du vet uansett ikke om opplysningene er korrekte.) Luminova-visere er selvsagt helt uaktuelt. Du må lese deg opp på alle variantene av RedSub-skiver, så står du bedre rustet mot å kjøpe en fake skive. For meg er alle variantene like attraktive, men jeg misliker de skivene der du kan se den hvite skriften under den røde. Jeg vet det er normalt, men minner om en redial ...
Det er ikke så lett å finne upolerte kasser, men det er selvsagt å foretrekke. Upolerte
og helt strøkne kasser er "as scarce as hen's teeth", og du må ihvertfall betale dyrt for gleden. En pent polert kasse er ok, og om prisen gjenspeiler det kan jeg fint leve med en kasse preget av tidens tann også.
Bezelinsert er en smakssak. Pent fadet kler kanskje RedSuben best, men om du finner en klokke med ny insert kan du alltids lete etter en vintage insert senere. Eller du kan jukse og fade den helt selv. Gudene vet hvor mange patinerte inserts som fikk sin patina i løpet av et par timer
Jeg er ikke så opptatt av de ulike bezelfontene og slikt, men mange er det.
Kronen byttes ofte i forbindelse med overhaling for å sikre en fortsatt tett kasse. Jeg synes det er helt ok. Likeledes med glass. I motsetning til domed plexiene til 5513 og SD er de nye "tophat"-plexiene så godt som identiske med de gamle, ikke noe å betale ekstra for.
Lenke kan du kjøpe på Bjerke, de nye er like raslete som de gamle, og jeg ville ikke betalt et øre mer for en gammel enn en ny. Tvertimot egentlig, en god lenke øker bruksgleden i hverdagen, en gammel slarkete lenke gir deg kun respekt på VRF.
Forøvrig synes jeg en Redsub er
akkurat det din fantastiske samling trenger! Et nydelig vintageur med en rettmessig plass i Submarinerens fantastiske historie, passe sjeldent og røft nok til dagelig bruk. Lykke til!