Rolex Red Sub

Nei nei nei Ursa Major, det er nytt over vintage anyday.
Neida, det var ikke meningen å rakke ned på gamle utslitte klokker til blodpriser. Men vi må ikke glemme at det også er viktig å motbevise G.Gekko på at vi hele tiden driver å onanerer til hverandres klokker:p

Hehe, jepp. Jeg er jo heller ikke rent lite subjektiv i min holdning. For min del gir nemlig nye klokker meg ingenting. Det er jo en heldig situasjon å være i, for det er svært få klokker på sonen jeg er misunnelig på! (må være 5517 til Frodo, 6536/1 til JCE og hele kofferten til Braanaas. Aj! Det var noen allikevel...).

Så klart jeg onanerer når disse dukekr opp på skjermen, hehehe!

Tok meg personlig i å surfe på ebay etter Rolex + 1680 etter denne tråden kom på banen. RedSub hadde nok aldri kommt på tale for meg, med mindre noe drastisk skulle skje finansiellt - men 1680 er jo en særdeles vakker sak som absolutt ikke koster skjorta (jada, tusener på tusener, men ikke mer enn en 16610 av noget nyere dato)

I tillegg kunne jeg meget gjerne gått rundt med en 1675 pepsi om noen hadde gitt meg en :D

Det er jo en heldig situasjon å være i, for det er svært få klokker på sonen jeg er misunnelig på! (må være 5517 til Frodo, 6536/1 til JCE og hele kofferten til Braanaas. Aj! Det var noen allikevel...).

Grisegutten!
Jeg er også misunnelig på milsuben min.
Den er liksom bare i min forvaring til en barna arver den.
:D:D:D

Hehe, jepp. Jeg er jo heller ikke rent lite subjektiv i min holdning. For min del gir nemlig nye klokker meg ingenting. Det er jo en heldig situasjon å være i, for det er svært få klokker på sonen jeg er misunnelig på! (må være 5517 til Frodo, 6536/1 til JCE og hele kofferten til Braanaas. Aj! Det var noen allikevel...).

Jeg tror ikke jeg liker retningen denne tråden har tatt :p

Tør jeg spørre hvordan i all verden du endte opp som eier av en MilSub? :)

Jeg brukte mye penger. Også kjøpte jeg i forkant av den hysterien som har kommet etterpå, så det var ikke så ille som man skulle tro.:p

Tilbake til tema for tråden...
Så dette bildet på Jakes blog. En ufattelig strøken og lekker Red
PC-Darren-1680-Red-Sub-with-Converse-All-Stars.jpg

Tilbake til tema for tråden...
Så dette bildet på Jakes blog. En ufattelig strøken og lekker Red
PC-Darren-1680-Red-Sub-with-Converse-All-Stars.jpg

Denne var såpass strøken at til og med jeg har lyst på den ;) Det lå før jul en like strøken red sub som denne hos en urmaker i KBH, Jeager&Me tror jeg de heter.... Den hadde faktisk også orig.sertifikat!! Mulig de har den fortsatt !

AW:)

Hei alle!

Beklager sen reaksjonstid her, men siden jeg er trådstarter, vil det vel nesten være på kanten til uhøflighet å ikke respondere og takke for alle kommentarene deres.
At en og annen lot det komme innspill på noe så uhørt som gull-Rolex, velger jeg å være relativt overbærende med....;)

Anyways; - stor takk for alle mer eller mindre relevante innlegg/svar på min heller lite udekte fascinasjon for dette vakre "ikon" av en Submariner.
Ja, som dere sikkert skjønner; - den ligger høyt i kurs (bokstavelig talt), og vil nok se sin ankomst i fremtiden. Jeg føler det må bli en "Red". Tiden får vise når - og fra hvor/hvem.

Veldig godt å få de gode råd mht markedet der ute, og ikke minst de fallgruber som eksisterer.
Jeg skjønner det må tas litt mer tid i forberedelsene her, og stille skjerpet til eventuell dealing av denne varianten.

So far - so good.
Og igjen, takk for innspill!
:D

Red Sub....

Tillater meg å blåse liv i denne tråden igjen.

Sonderer fortsatt markedet etter en Red Sub. Et ok eksemplar av arten.

I min research finner jeg at det hersker mang en variant av disse, og jeg tenker særlig på det som gjelder original versjon versus versjoner med litt erstattede deler, eller har vært gjenstand for en aldri så liten "brush-up".
Dette kan jo være alt fra skiftet bezelring, skiftet visere, relumed pointers/hour markers, skiftet lenke, polert kasse etc.
Muligens ikke så viktig for noen, men det hevdes jo at det forringer "ektheten" og verdien av uret.

Jeg ser av urene i markedet at det er relativt normalt at noe av dette er gjort i et eller annet omfang.

Hva tenker dere som eventuelt har/har hatt (og selvsagt også dere som ikke har hatt) en Red Sub; - skal man ligge unna om man får tilbud om varianter som har vært gjenstand for slikt?
:?

Min anbefaling på området er at så lenge skiven+visere er "untouched" så er klokken good to go. Om bezel,krone, glass og kassen er pusset betyr ikke så mye(så lenge det er gjort forskriftmessig selvsagt).

På et vis enig med siste taler. Dersom den er gnikket litt på har ikke det nødvendigvis noe å si, så lenge alle deler er originale. Derimot har det kanskje litt å si for din personlige smak om du vil ha en som ser ut som den har levet et tøft liv, eller en som ser nesten ny ut med patina på tritium og bezelinsert. Personlig likte jeg en mellomting best, og min forsvant til en heldiggris her på forumet. Om jeg angrer - ja. Angrer nesten alltid på salg. Lykke til!

(PS hør med Steve Mulholland - han har).

Skive er aller viktigst, den bør være helt urørt. Plager ikke meg om viserne er byttet, så lenge patinaen matcher skiven. (Du vet uansett ikke om opplysningene er korrekte.) Luminova-visere er selvsagt helt uaktuelt. Du må lese deg opp på alle variantene av RedSub-skiver, så står du bedre rustet mot å kjøpe en fake skive. For meg er alle variantene like attraktive, men jeg misliker de skivene der du kan se den hvite skriften under den røde. Jeg vet det er normalt, men minner om en redial ...

Det er ikke så lett å finne upolerte kasser, men det er selvsagt å foretrekke. Upolerte og helt strøkne kasser er "as scarce as hen's teeth", og du må ihvertfall betale dyrt for gleden. En pent polert kasse er ok, og om prisen gjenspeiler det kan jeg fint leve med en kasse preget av tidens tann også.

Bezelinsert er en smakssak. Pent fadet kler kanskje RedSuben best, men om du finner en klokke med ny insert kan du alltids lete etter en vintage insert senere. Eller du kan jukse og fade den helt selv. Gudene vet hvor mange patinerte inserts som fikk sin patina i løpet av et par timer ;) Jeg er ikke så opptatt av de ulike bezelfontene og slikt, men mange er det.

Kronen byttes ofte i forbindelse med overhaling for å sikre en fortsatt tett kasse. Jeg synes det er helt ok. Likeledes med glass. I motsetning til domed plexiene til 5513 og SD er de nye "tophat"-plexiene så godt som identiske med de gamle, ikke noe å betale ekstra for.

Lenke kan du kjøpe på Bjerke, de nye er like raslete som de gamle, og jeg ville ikke betalt et øre mer for en gammel enn en ny. Tvertimot egentlig, en god lenke øker bruksgleden i hverdagen, en gammel slarkete lenke gir deg kun respekt på VRF.

Forøvrig synes jeg en Redsub er akkurat det din fantastiske samling trenger! Et nydelig vintageur med en rettmessig plass i Submarinerens fantastiske historie, passe sjeldent og røft nok til dagelig bruk. Lykke til!

My precioussss! :D

IMG_3580.jpg

Min anbefaling på området er at så lenge skiven+visere er "untouched" så er klokken good to go. Om bezel,krone, glass og kassen er pusset betyr ikke så mye(så lenge det er gjort forskriftmessig selvsagt).

På et vis enig med siste taler. Dersom den er gnikket litt på har ikke det nødvendigvis noe å si, så lenge alle deler er originale. Derimot har det kanskje litt å si for din personlige smak om du vil ha en som ser ut som den har levet et tøft liv, eller en som ser nesten ny ut med patina på tritium og bezelinsert. Personlig likte jeg en mellomting best, og min forsvant til en heldiggris her på forumet. Om jeg angrer - ja. Angrer nesten alltid på salg. Lykke til!

(PS hør med Steve Mulholland - han har).

Skive er aller viktigst, den bør være helt urørt. Plager ikke meg om viserne er byttet, så lenge patinaen matcher skiven. (Du vet uansett ikke om opplysningene er korrekte.) Luminova-visere er selvsagt helt uaktuelt. Du må lese deg opp på alle variantene av RedSub-skiver, så står du bedre rustet mot å kjøpe en fake skive. For meg er alle variantene like attraktive, men jeg misliker de skivene der du kan se den hvite skriften under den røde. Jeg vet det er normalt, men minner om en redial ...

Det er ikke så lett å finne upolerte kasser, men det er selvsagt å foretrekke. Upolerte og helt strøkne kasser er "as scarce as hen's teeth", og du må ihvertfall betale dyrt for gleden. En pent polert kasse er ok, og om prisen gjenspeiler det kan jeg fint leve med en kasse preget av tidens tann også.

Bezelinsert er en smakssak. Pent fadet kler kanskje RedSuben best, men om du finner en klokke med ny insert kan du alltids lete etter en vintage insert senere. Eller du kan jukse og fade den helt selv. Gudene vet hvor mange patinerte inserts som fikk sin patina i løpet av et par timer ;) Jeg er ikke så opptatt av de ulike bezelfontene og slikt, men mange er det.

Kronen byttes ofte i forbindelse med overhaling for å sikre en fortsatt tett kasse. Jeg synes det er helt ok. Likeledes med glass. I motsetning til domed plexiene til 5513 og SD er de nye "tophat"-plexiene så godt som identiske med de gamle, ikke noe å betale ekstra for.

Lenke kan du kjøpe på Bjerke, de nye er like raslete som de gamle, og jeg ville ikke betalt et øre mer for en gammel enn en ny. Tvertimot egentlig, en god lenke øker bruksgleden i hverdagen, en gammel slarkete lenke gir deg kun respekt på VRF.

Forøvrig synes jeg en Redsub er akkurat det din fantastiske samling trenger! Et nydelig vintageur med en rettmessig plass i Submarinerens fantastiske historie, passe sjeldent og røft nok til dagelig bruk. Lykke til!

Stor takk for innspill, dere alle!
Jeg har letet - og lest - en stund om dette ikon av en Rolex, og føler det blir avgjørende for meg at uret fremstår som originalt i størst mulig grad.
Det betyr at uret må fremstå på en slik måte at jeg kan definere det som "ekte vare" i en samlers terminologi.

Følger deg veldig i dine vurderinger, Anders.
Din kunnskap er som en "Sareptas krukke" hva ur angår, så det er veldig hyggelig du tar deg tid til å dele.

Det kan nok bli at jeg heller går opp "noen lapper" i pris, mot å sikre meg et eksemplar som har den naturlige patina, hvor dial, visere og hour markers har den riktige (samme) farve.
Jeg lever godt med en pusset kasse. Det må man bare regne med, og for meg blir det estetisk mer riktig med en "nice and clean" versjon, enn en som har vært "i krigen".

Jeg får lete videre og se hva som er tilgjengelig.
Det er uansett bare erkjenne; - jeg tror det gir en OK følelse å få en RedSub inn og på hånden.
Etterhvert...
;)

Om du har anledning til å komme på møte i NURK i Oslo (neste er mandag 11.) kan du ihvertfall få prøvd en (eller flere) på hånda :D Så ser du om de smiler til deg. Om du ikke har prøvd allerede, da :)

Kjenner du (evt noen andre) til Robert Maron, Moore?

Han har i alle fall flere Reds liggende for salg - og de ser ut til å være i næreheten av det du ønkser (mint/mint+)

Eksempelvis:
RX1680REDSUB-SS-03.jpg

http://robertmaron.com/product.php?productid=18925&cat=0&page=1

eller
RX1680SUBRED-03.jpg

http://robertmaron.com/product.php?productid=18924&cat=0&page=1

for ikke å snakke om...:eek:
RX1680-RED-01.jpg

(lenke kan jo som Anders sier bare kjøpes...)
http://robertmaron.com/product.php?productid=18777&cat=0&page=3
Here is a nice vintage “Red” Submariner reference 1680 from 1972. The untouched original dial features the open ‘6’ characters and tall crown, and is in mint+ condition with a very pleasing and even patina across the hour markers.

Original stainless steel case measures 40mm diameter by 14mm thick. Original top hat style acrylic crystal. Original TripLock crown screws down smoothly and works perfectly. Original bezel turns smoothly and with the correct amount of resistance. Original bezel insert is clean. The case is clean and in mint condition.

Original black dial is in perfect condition and has the red “Submariner” which is so attractive to collectors. Hands are mint but may be replacement hands. Date display is at 3 o’clock.

Original automatic winding Rolex Caliber 1570 with 26 jewels and adjusted to temperature and in 5 positions. This movement is a C.O.S.C. Certified Chronometer and is in immaculate condition.

Serial number 3303XXX dates production to 1972.

Watch is on a Horween shell cordovan strap with authentic Rolex buckle.

(ps..IKKE finn på å se på hva annet Rolex han har liggende for salg... ikke uvesentlige dusinvarer der akkurat)

:)

Om du har anledning til å komme på møte i NURK i Oslo (neste er mandag 11.) kan du ihvertfall få prøvd en (eller flere) på hånda :D Så ser du om de smiler til deg. Om du ikke har prøvd allerede, da :)

Takk, det skulle jeg gjerne gjort, men da jeg jobber utenlands for en tid, så blir det smått med muligheter for Norge og Oslo-besøk.
(Desto større muligheter for å sondere alternative kjøpsmuligheter....)

Når det er sagt; - RedSub'en har smilt (og sjarmert meg i senk) allerede....;)

Kjenner du (evt noen andre) til Robert Maron, Moore?

Han har i alle fall flere Reds liggende for salg - og de ser ut til å være i næreheten av det du ønkser (mint/mint+)
.....
(ps..IKKE finn på å se på hva annet Rolex han har liggende for salg... ikke uvesentlige dusinvarer der akkurat)

Takker så mye, ragamuffin!
Dette var et godt innspill.
Maron har jeg faktisk på listen min, men av en eller annen merkelig grunn ikke sjekket.
Jeg har stort sett vært i kontakt med forhandlere jeg tidligere har kjøpt hos, i håp om at disse finner noe egnet for meg.
Men R Maron har absolutt et par-tre fine eksemplarer. Jeg skal sjekke disse!