Rolex Sea Dweller 4000 vs. Blancpain Fifty Fathoms Bathyscaphe

Thomas84

Støttemedlem
Medlem
14. aug. 2012
Sted
Rælingen
Hei,

I kveld fikk jeg en oppfordring på PM her på tidssonen. Eller kanskje utfordring er mer riktig å kalle det.

Jeg fikk en forespørsel om jeg kunne lage en review der den stilfulle Blancpain Fifty Fathoms skal i ilden mot den noe mer uflidde toolwatchen Rolex Sea Dweller 4000.

SD`n kom inn i boksen min for tre uker siden, bare noen uker etter Bathyscaphe`n dukket opp.
Det vil si at jeg ikke har hatt klokkene lenge nok til å skrive en review på langtidsbruk, så denne reviewen begrenser seg til førsteinntrykk, samt hvordan de oppleves når man har vendt seg til disse på armen. Selvom de ikke har vært lenge i mitt eie, har jeg blitt godt kjent med begge kandidatene da de andre klokkene stort sett har hatt en mørk sommer i safen. De er nok heller ikke testet fullt ut, da jeg flyter for godt til å dykke:p
image.jpeg

Kandidatene er kan vel egentlig ikke sammenlignes direkte, men jeg skal gjøre mitt beste. Selvom de har samme bruksområde, er den SD beregnet for å tåle et høyere trykk enn Bathyscaphe. I daglig bruk har ikke vanntettheten mye å si, dykker eller ei. Begge takler nok den oppgaven med glans.

Det aller første som slo meg når jeg fikk SD`n på håndleddet var høyden. Baklokket bygger en del, noe som gjør at kassen ved første prøvetur kjennes noe topptung ut.. Dette er likevel godt kompensert med en av markedets beste lenker. Lenka sørger for at kassen ligger godt mot armen, og motvirker følelsen av at den er topptung. Glidelock-funksjonen er magisk, hvertfall om du opplever at håndleddene endrer litt størrelse utfra temperatur.

image.jpeg

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Bathyscaphe kommer også med lenke, men jeg synes den er langt mer tiltrekkende på den meget behagelige seilduksreimen. Jeg greier heller ikke helt å svelge designet på lenka, så er man avhengig av lenke vil jeg si at Rolex trekker det lengste strådet (selvom de gjerne kunne latt endeleddene passe bedre mot lugs). Kassa på Bathyscaphe er noe større, med sine 43,6mm. Baklokket er også mye flatere.
Det frister å kontrollmåle kassa, da den bærer mye mer som en 42mm.
Kassen på SD´n er røff, og har helt klart sin sjarm. Blancpain har også her dratt det litt lenger, og man kan se at kassen har fått sin sjarmerende finish for hånd. Kantene er så skarpe at enhver kokk ville blitt misunnelig;)

image.jpeg

Om en enkel bruker som meg skal stille urverkene opp mot hverandre, er dette en knockout!
Blancpain`s 1315-urverk har 120 timers gangreserve mot Rolex` 3135 ca 48 timer.
Nøyaktigheten er langt innafor på begge to, men også her går BP av med seieren. Rolex har klokelig gjemt urverket sitt bak ett stållokk, mens Blancpain stolt viser frem sitt urverk gjennom et baklokk med fritt innsyn.
Finishen er høy, men ikke mer enn at en kan slippe unna med det på ei sportsklokke. En sort gullrotor matcher kassen og skiven godt, det er nydelig bevelering av kantene på hovedplatene, og alt ser veldig ryddig ut, hvertfall for en som ikke er urmaker;)

Begge klokkene har lettleste skiver, med henholdsvis blå og grønn lume. Begge klokkene er også enkle å lese i mørket, men Rolex strekker ligger kanskje hakket foran om man skal på et dypdykk, da den har litt større markører. BP kan også trekkes litt for time- og minuttviser mtp lettlesthet. De er ganske like i størrelse, og man bruker muligens litt ekstra tid på å lese tiden om viserne står nære hverandre.

image.jpeg

Vedlegg

• image.jpeg
    image.jpeg
    116,1 KB · Visninger: 113
  • image.jpeg
    image.jpeg
    116,1 KB · Visninger: 479
Redigert:
Bra minireview Thomas. Fine klokker begge to, men tror SD tar seieren i min bok basert på justeringsmulighetene på lenken. Er blitt veldig avhengig av dette :)

Takk for det @Oddemann :)

@TomB, det er jo langt enklere å justere en reim med C-spenne, så denne kunne du fint levd med;)
Du er vel kanskje ikke så ofte nedover lenger, men om du plutselig skulle befinne deg her nede, må du si fra - da skal jeg overbevise deg over en pils;)

Er ganske ofte faktisk, men bare inn og ut på samme dag. Det er kanskje på tide å legge inn en overnatting med en gtg

• Liker
Reaksjoner: Thomas84
Imponerende kjapt levert @Thomas84 ! Når det i tillegg er velskrevet + flotte bilder, kan det ikke bli stort bedre.

Jeg er veldig svak for Bathyscaphe:p Det er en lekker klokke med mange flotte detaljer. På et eller annet tidspunkt skal jeg ha en sånn. Inntil videre får jeg kose meg med min evige keeper SD4K;)

• Liker
Takk for det! Det må du gjøre, @Utinaturen. Regner med at du har lest hva jeg skrev i Blancpain-tråden også?
SD4K er fin den, men direkte sammenligning er ikke enkelt. Det blir litt som G-wagen mot en S-klasse i bilverdenen;)

• Liker
Reaksjoner: Utinaturen
Tusen takk for at du deler av dine erfaringer! Får ikke direkte mindre lyst på en Bathyscaphe.... ;)
Men deler dine synspunkter om Blancpain sin lenke; den er ikke direkte pen og minner kanskje litt om noe Leatherman kunne laget...?

Tusen takk for at du deler av dine erfaringer! Får ikke direkte mindre lyst på en Bathyscaphe.... ;)
Men deler dine synspunkter om Blancpain sin lenke; den er ikke direkte pen og minner kanskje litt om noe Leatherman kunne laget...?

Om jeg er helt enig med leatherman-sammenligningen er jeg litt usikker på. Men den minner meg litt for mye om en speedmaster-lenke, og den har jeg aldri vært fan av. Mye mulig at inntrykket mitt hadde endret seg om jeg fikk prøve den, Blanpain er jo kjent for å lage knallbra lenker :)

Flotte greier Thomas. Tommel opp. Men jeg syns du skal beholde SD´n og la meg overta den fæle BP´n for en liten symbolsk sum. Det er mulig jeg har en hatt med fjær hvis det er det som skal til for å få til en kjapp handel.

• Liker
Denne likte jeg @Thomas84, fine bilde og bra sammenligninger. Tror jeg liker Blancplain best! Det gjør du også?
Ja, mellom de to er den en vinner. Men de kan jo egentlig ikke sammenlignes direkte, da den ene er en hardcore dykker, mens den andre er en dykker i smoking. Satt på spissen, men regner med du skjønner hva jeg mener;)

• Liker
Reaksjoner: andres
Flotte greier Thomas. Tommel opp. Men jeg syns du skal beholde SD´n og la meg overta den fæle BP´n for en liten symbolsk sum. Det er mulig jeg har en hatt med fjær hvis det er det som skal til for å få til en kjapp handel.
Hahaha, sjelden jeg er så fornøyd med et impulskjøp! Men du kan jo ta sd'n?;)