Rolex, sub med eller uten dato?

Medlem
21. jan. 2013
Sted
Ålesund
Heisann kjære klokke-entusiaster:)
Meldte meg inn i tidssonen for ett par dager siden for å møte likesinnede, og for å søke råd og veiledning i det som skal bli mitt "første" klokke kjøp:)
Jeg har lenge drømt om å få et Rolex ur rundt håndleddet, men så langt har det bare blitt med en drøm! Men nå har jeg satt ned foten og bestemt meg for at ved endt ingeniørstudie(til sommeren), skal jeg trå til å handle! Jeg har søkt nettet opp og ned, inn og ut og valget har landet på en Rolex Submariner!:)
Men jeg klarer ikke å bestemme meg om jeg skal kjøpe med dato eller uten? Om jeg skal kjøpe ny eller brukt? Er ikke dette en flott "første" klokke i samlingen min? :)
Setter pris på alle meninger og svar:)
Ha en forsatt fin dag alle sammen:)

Date/No-date dilemmaet er diskutert her:

http://www.tidssonen.no/forum/rolex-og-tudor-14/114060-eller-116610ln-13368/

Generelt er det vel få ur som er så allround som sub'en, og du tråkker garantert ikke feil her.
Ny eller brukt er vel i all hovedsak et spørsmål om økonomi og egne preferanser. Har du råd til å unne deg noe ekstra vil nok "the new car smell" av å handle nytt være noe helt eget. Har du tenkt til å selge den senere, kan det være lurt å kjøpe brukt for å unngå verditapet som selvsagt er størst i begynnelsen.

Helt sikker på at Mogens kan skaffe deg en pent brukt som likevel vil gi deg godfølelsen, om ikke lommeboken strekker til for en kliss ny :)

Redigert:
Submariner er et kjempevalg, det er jo en legendarisk klokke du kommer til å bli veldig glad i.

Personlig foretrekker jeg no-date på submarinere fordi jeg rett og slett liker designet best når det er så "clean" som mulig. Urskiven er rett og slett perfeksjon uten datoboblen på sub etter min mening.

Jeg ville nok, da dette blir din første Rolex, enten kjøpt helt ny eller en meget pent brukt. Skal du kjøpe brukt er jo kjøp og salg seksjonen her på forumet å anbefale.

Lykke til!

Hei! Kjøpte nettopp en 116610LN, og angrer ikke et sekund. Hadde samme dilemma som deg, men siden jeg faktisk bruker datoen en del, ble det med datofunskjon. Hvis jeg ikke hadde gjort det, kunne jeg like gjerne kjøpt en 114060.
Jeg synes begge er fine, men jeg liker den med dato best. Kjøper du pent brukt, slipper du mest sannsynlig å tape penger om du skulle ombestemme deg.

Tips hvis du skal ha ny; Send en mail til Lervik Ur, si at du er medlem her, og lurer på en sub.
Jeg fikk svar på timen, og fikk også en snill tidssonen-pris :)

Med dato:D

Man trenger dato!

Og før argumentet om at "dato har man på mobilen" kommer, så vil jeg minne om at nøyaktig samme sted er det en svært nøyaktig klokke.

Hvor viktig det er med dato er jo veldig opp til den enkelte, jeg bryr meg ikke så mye om å ha dato, men har ikke noe imot det på enkelte modeller. Tvert imot, på noen klokker føles det faktisk bare naturlig med dato, som explorer 2 eller planet ocean. Enig i at argumentet "du har det jo på mobilen" ikke er noe bra, det blir heller snakk om estetikk og følelser.

Hva du velger står og faller på hvilken skive du liker best veiet opp mot hvor viktig dato er for deg. For de som foretrekker symmetrien fra no-date men virkelig liker å ha datovisning blir dette et ganske tricky dilemma. Liker du cyclop-looken og foretrekker dato, så blir det jo en no-brainer. Her er det ingen fasit, begge er kjempeflotte på hver sin måte.

Støtter forøvrig forslaget om å kjøpe fra Lervik om du skal ha ny, her får du service og oppfølging fra øverste hylle. :)

Redigert:
Jeg syns den er finest uten dato. Sub uten dato (114060) var faktisk akkurat det jeg kjøpte meg ved fullendt studie. Støtter også forslag om å kjøpe fra Lervik, har gode erfaring derfra.

Til syvende og sist er begge flotte klokker, da. Siden denne hobbyen ikke handler om behov syns jeg du skal gå ene og alene ut fra hva du selv syns er finest.

Hei og velkommen:D Jeg ville køpt en uten dato, og helst så gammel og rusten som mulig....
Jeg støtter dette innspillet. Så gammel og rusten som mulig!! Jeg kjøpte selv min første submariner forrige uke! Den var fra 70 tallet (1680), og godt brukt. Den føles veldig annerledes ut, enn en helt ny klokke. Så personlig mener jeg alder og patina/ikke, er mye viktigere enn dato eller ikke. Dessuten anbefaler jeg lenke på! (om det skulle bli en eldre modell) En Submariner fortjener en lenke!

Med dato:D

Man trenger dato!

Og før argumentet om at "dato har man på mobilen" kommer, så vil jeg minne om at nøyaktig samme sted er det en svært nøyaktig klokke.

... grøss - når du snakket om å slanke klokkeboksen så mente du allvor. Sege allt?! ;)

Skille

Jeg er superfan av Submariner (no-date underforstått, Submariner Date hvis det er date, bare en sån sak. )

Er dato et must ville jeg sett på en brukt Seadweller der kan du få dato uten forstørrelsesglass (før de blev Deep Sea Sea Dweller og digre). Er ikke noen cyclops-fan, men det er no meg

Har hatt både 114060 og 116610; dato på sub er riktig for meg. Men begge klokkene er flotte og ingen av dem er noe dårlig valg.

Jeg satt litt med samme spørsmål som deg når jeg skulle velge Submariner. Heldigvis for meg var det kun en Submariner til salgs den dagen jeg fikk lyst på klokke, valget var derfor enkelt:p
For min del synes jeg at Sub gjerne kan ha date, for meg er Rolex synonym med cyclops. Jeg var ingen stor fan av denne tidligere og irriterte meg litt over denne fra barnsben på min fars Datejust. Men jeg lot det stå til og kunne ikke vært mer fornøyd.

Det jeg prøver å si, i ikke så korte trekk er; kjøp den du liker best, den du føler passer deg best. Med Submariner kan du ikke trå feil i mine øyne.

Når det gjelder ny vs brukt; her må du egentlig ta en liten runde med deg selv... Hvor mye penger kan du sette av til klokkekjøp og hvor mye tåler du i verditap/servicekostnader. Rolex er godt arbeid og de tåler mye, så det er ikke noe problem med en over 20 år gammel klokke, det er litt mer smak og behag og over på preferanser igjen.

Uansett, lykke til og gleder meg til å se en unboxing av ennå ett fantastisk.

Og velkommen skal du være til en rimelig gal verden; klokkegal vel å merke:cool:

Jeg har Sub både med og uten dato.
Det blir som regel til at jeg bruker klokke med dato mest.
Uansett hvor "clean" den måtte se ut uten er det ganske praktisk med datovisning.
Pluss at det er litt digg å nerde seg til ved midnatt når datoen skifter med en lite knepp.;)
Synes cyclopsen gir klokka det gode særpreget en Rolex skal ha.
Den uten dato har blitt ferieklokka. Da trenger jeg jo ikke dato uansett...:cool:

Var i din løype for et par uker siden...
Jeg endte med å kjøpe uten dato, fordi jeg syntes det ser best ut.
Men merker, spesielt i jobbsammenheng at jeg "kikker" på datoen.

Så, i den praktiske hverdag hadde dato sikkert vært bra det, men hva gjør man ikke for skjønnheten :rolleyes:

Er det en ubegrunnet bekymring av meg å tenke at en 116610 som man må justere dato på kan krona og komponenter tilknyttet den bli slitt og ødelagt over tid (typ 20år)? Sikkert et veldig søkt spørsmål i grunn, men står litt imellom 114060 og 116610 når den tid kommer. Vil ha noe som kan brukes uten så mye driftproblemer annet enn obligatorisk service.
Regner med begge klokkene tåler like mye røff bruk?

Er det en ubegrunnet bekymring av meg å tenke at en 116610 som man må justere dato på kan krona og komponenter tilknyttet den bli slitt og ødelagt over tid (typ 20år)? Sikkert et veldig søkt spørsmål i grunn, men står litt imellom 114060 og 116610 når den tid kommer. Vil ha noe som kan brukes uten så mye driftproblemer annet enn obligatorisk service.
Regner med begge klokkene tåler like mye røff bruk?

Dette er heller ikke noe problem.

Begge klokkene skal ha uansett ha service ca hvert femte år og evt sluttseier vil bli fortløpende byttet før noen av dem skaper problemer :).

Hadde 116610LN. Solgte den, flørtet med diverse Sea-Dwellere og gikk til innkjøp av 114060.

Cyclopsen ble et forstyrrende element på en dykkerklokke hvor lesbarhet er det aller viktigste. Vil du ha dato vil jeg heller anbefale en SD av et slag.

114060 er en sikker vinner i min bok :)

Jeg syns mye av signaturen til Rolex ligger i " puppen " på glasset så for min del skal det være dato.
Men for all del flott klokke uten også !
Lykke til.