Rolex submariner 14060/14060M

Medlem
4. juni 2015
Sted
Fræna
Hei
Er ny her på TS. Har bestemt meg for å kjøpe en av klokkene som tittelen tilsier. Er det noen man bør vurdere for og imot med noen av disse, skal bruke klokken til hverdags. Når vart kassen til GMT og SUB forandret, dei nye klokkene ser litt mere klumpete/firkantet ut en min GMT fra 2000.

Håper at jeg har postet denne på rett plass.

Har en WBT liggende

Hvis du ikke har noe i mot skranglete non-SEL lenke er det ikke mye som taler i mot en 14060.
Ellers savnet jeg datovisning såpass mye at denne aldri ble en keeper.

Lenka har jo fått seg en kjempeoppgradering i nyeste versjon.
Ellers er det alltids en sjanse for å overbetale litt når det gjelder disse utgåtte modellene.

Personlig synes jeg den slanke kassen til 14060 trumfer 114060.

Redigert:
Hvis du ikke har noe i mot skranglete non-SEL lenke er det ikke mye som taler i mot en 14060.
Ellers savnet jeg datovisning såpass mye at denne aldri ble en kepper.

Lenka har jo fått seg en kjempeoppgradering i nyeste versjon.
Ellers er det alltids en sjanse for å overbetale litt når det gjelder disse utgåtte modellene.

Personlig synes jeg den slanke kassen til 14060 trumfer 114060.
I all min uvitenhet så spør jeg - kanskje dumt, men lar det stå til.. Hadde det ikke vært mulig å hive ei ny lenke på en gammel 14060?

En 14060(m) er perfekt. Liten, lett, symetrisk, lyser i mørket, ripefritt glass. Holder tight på egen 14060 U-serie.

For 1-2 år siden var 14060 ansett som el-cheapo og "alle" skulle enten ha en 5513 eller en 114060 - og 14060 var liksom midt mellom de stolene på gulvet. Men nå - nå når 5513 prisene er gått gjennom taket, så seiler 14060 opp som en populær kandidat. Prisene her hjemme - og på andre fora - her begynt å flytte seg signifikant oppover.

Noe spesielt å være oppmerksom på? Bortsett fra at det er veldig smalt mellom springbar og urkassen, så kommer jeg ikke på noe egentlig. En vanlig nylon-Nato kan man få gjennom. En flott litt tykkere skinn-Nato vil jeg nok legge inn mot urkassen for deretter å montere springbaren.

Her er en grei oversikt.

1. Luminova dials started with the U series (1998). Earlier U-series dials are tritium and marked T < 25. Later U-series dials are luminova and marked Swiss. Then comes the A series (1999), which are exclusively luminova. Most A-series say Swiss, though I've seen one or two A-series that say Swiss Made. Then comes the P series (2000), which are luminova and all say Swiss Made.

2. The 3130 movement started with the P series. It's pretty obvious if a Sub has it--the model number between the lugs will be 14060M instead of 14060.

3. The 4-line (aka COSC) 14060m started at the end of the Z-series (2006). Earlier Z-series Subs are the last of the 2-line dials. Later Z-series Subs are COSC certified, giving you the 4-line dial. Then comes the M-series, all of which are COSC.

Hope that helps. I included dates here and there because they make it read a little more clear to me.

Edit: Thought it'd be helpful to add a little chart I made for myself during a nerdy moment. Of course, dates are estimates.

E 1990 (14060 introduced with 3000 movement, tritium dial marked Swiss T<25)
X 1991
N 1992
S 1993
W 1994-1995
T 1996
U 1997-1998 (luminova dial introduced with dial marked Swiss)
A 1999
P 2000 (14060M introduced with 3130 movement, luminova dial marked Swiss Made)
K 2001
Y 2002
F 2003-2004
D 2005
Z 2006 (COSC 4-line dial introduced)
M 2007
V 2008-2009
G 2010

Next came the random serials -- and legend has it, the last batch have the blue parachrom.

--------

Merk at det kan finnes "SWISS"-urskiver som også er såkalte service dials - så derfor er det greit å se at initielt var slike skiver produsert kun i A og U-seriene. Super Luminova overtok etter Luminova - men det er i praksis ingen lysemitterende forskjell i styrke på de to typene.

• Liker
Reaksjoner: miczer
En 14060 er kanskje den mest rolexete av alle Rolexer og den har økt i etterspørsel etter at 5513 nådde fantasipriser. Uten tvil et kanonvalg :). Den finnes i mange varianter:
Swiss T-25 / Swiss / Swiss made skive
2-linjer / 4-linjer (4linjer kun M)
Engraved rehaut (kun siste modeller)
14060 / 14060M

Alle hadde 93150 lenke

jeg mener det viktigste er standen på klokken og utover det vektlegger jeg variantene i samme rekkefølge som jeg listet dem opp:)

• Liker
Reaksjoner: Sprint210 og miczer
Kassen på 14060 er ørlite grann mindre enn en date sub - så lenke fra en slik (SEL), vil nok muligens ikke passe.

• Liker
Reaksjoner: Preacher
Ikke uten modifikasjoner som jeg aldri ville begitt meg ut på selv.
Javel? Så omfattende inngrep altså? Lyst til å forklare til en Rolex-jomfru?

Utfra @Loevhagen sitt svar ville det kanskje fungert med en liten runde med filen? Ulempen er vel å sette filen i ei lenke til 10 lapper...

Redigert:
Se her:

http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=88483 og http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=88728

Resultatet:

ABFullFinishRcopy.jpg

Javel? Så omfattende inngrep altså? Lyst til å forklare til en Rolex-jomfru?

Utfra @Loevhagen sitt svar ville det kanskje fungert med en liten runde med filen? Ulempen er vel å sette filen i ei lenke til 10 lapper...

• Liker
Reaksjoner: miczer og Preacher
Takk for svarene. Da er saken grei. Det må bli en 14060M/14060, får bare ta tiden til hjelp til å få tak i et pent eksemplar med boks og papirer. (Det dukker nok opp en før eller siden)
Som sakt tidliger har en WTB liggende.

Hvor viktig er b/p på disse? Hvor mye har det å si på verdi? Og hvorfor er en så opptatt av det?

Hvis du ikke er opptatt av b/p - så synes jeg ikke du skal benytte det som filter for å finne en klokke. Noen "må ha" b/p - andre ikke. Selv synes jeg det er kjekt hvis det er, men benytter ikke b/p som noe filter for kjøp.

Hvor viktig er b/p på disse? Hvor mye har det å si på verdi? Og hvorfor er en så opptatt av det?