Rolex Submariner 1680 (og litt om GMT 1675 Pepsi)

Du kan ha flaks og finne en på ebay, men som tidligere sagt er nok Vintage Rolex Forum bedre sted å lete. Du kan også legge inn en WTB her.

Vintage Rolex Market

Det er faktisk en til salgs der nå :) :

Vintage Rolex Market: FS: 5513, 5512, 1680, 1665 Fat Font Rolex Submariner Bezel Inserts

Takk for tips. Men 415$ var jo ikke rasende billig for "fat font"

--Spørsmål, skal jeg ha fat-font på en 1680 fra slutten av 70 tallet?
--Har noen tips til hvordan man skiller ekte fra after-market? (Jeg forstår at dette kan være vanskelig)

Ouch.... Da ville jeg satt igang en leteaksjon. Eventuellt finner du sikkert en på VRF. Men den kommer til å koste:(

Hjelp Hjelp. Jeg har funnet denne på det store internettet. Jeg synes det er fantastisk vanskelig å finne "insert" som ser ekte ut, og som har rett patina. En strøken ny insert (aftermarked) i topp kvalitet koster 15 $, men en sliten insert koster fra 300 og oppover. Jeg mistenker med andre ord at mange av disse er "fake".

Insert som vises på bildet kommer tilogmed sammen med en gull bezel, derfor ser jeg på denne som noe mer troverdig. Og den er åpenbart brukt. Dessuten ser det ut som om den er perfekt lik min gamle insert på fonter og tykkelse.

Spørsmål som jeg MÅ ha svar på:
  1. Selger kan ikke garantere at denne er for 1680, 5512, 1665 etc. Vil denne passe på min 1680 fra 1978?
  2. Kan jeg ta sjansen på å kjøpe denne? Jeg får vel solgt dette om det ikke skulle passe?
  3. Kan jeg få glede av en gold bezel på 1680 med nato, eller får jeg kun glede av denne insert?

Og ja, dette er dyrt. Vi snakker 500$, men jeg har ikke funnet noen troverdige insert til under 400... vilt. Takk for svar.

BezelinsertRolex_zpsd38e9595.jpg

Hva med å prøve her?

Ikke dumt.. Thanks.

For å vise hvor vanskelig og trist dette er, så legger jeg inn et nærbilde av min gamle bezel. Flotte detaljer, og herlig patina. Jeg ser jo at mine fonter går fullstendig ut i kant.... Og de har seriffer.... Dette blir ikke lett. Flere tips?

DSC_67912_zps19bc48f5.jpg

PS: Det er plexi som er upolert og "grov"

Hva med å prøve her?

Takk for tips. Jeg kjøpte en ny original insert fra Mister Briljantwatches. En meget hyggelig mann med flere spennende klokker til slags. Jeg fikk kikke på en eldre 1675 og en 1665 som han selger.
Slik ble min patinerte 1680 med ny insert. Beklager dårlig foto fra min mobil.
Konklusjon: Ser bra ut, men jeg MÅ ha en faded/patinert insert, for å få den rette stilen på denne klokka.
IMG_0675_zps24ef74b9.jpg

Jeg kjøpte også en grønn aftermarket til 15$ (!). Jeg vet ikke om det er tabu å legge inn "feil" insert.... klokka blir ihvertfall ganske annerledes. Men igjen: Jeg må skaffe meg en skikkelig faded! Noen som vil bytte med min nye originale?
IMG_0684_zpsf03b35e8.jpg

AU! Øynene mine....

Nettopp. Men det må jo være lov å prøve og feile. Den ble kjøpt for moro. 15$ altså...

Denne skal vekk, og ny faded "ghost" insert er på vei. Med tydelige fonter og fin farge...ikke så billig dessverre... Bilder vil komme. Og de 2 andre insert skal ut.... Det betyr at en strøken original svart insert er til salgs...

Redigert: