Tenkte å lage en liten tråd som sammenligner 3 populære Rolex-modeller.
Tar for meg disse tre da jeg selv har (hatt) de, og gjort meg noen tanker. Håper å hjelpe andre som sliter med å velge!
Modellene jeg snakker om er:
Rolex Submariner 116610LN - sort med dato
Rolex GMT-Master II, 116710 BLNR - blås/sort bezel
Rolex Explorer II 216570 - sort
Mye av infoen gjelder jo også 114060 (sub uten dato), og andre fargevarianter, f.eks. 116610LV (grønn), 116710LN (sort) og hvit Explorer II 216570, og de må gjerne diskuteres her også.
Spesielt som "nybegynner" og valg av første Rolex tenkte jeg å komme med innspill til de som er i samme situasjon som jeg var i for ikke lenge siden; jeg skulle handle min første Rolex.
Her er de viktigste forskjellene som jeg ser det - og ting kan være både negativt/positivt etter øyet som ser:
Submariner:
-Fargenøytral og enkel. Man går aldri lei.
-Passer til absolutt alt (spesielt med div. reim/straps), men strengt tatt ikke dress om man skal være helt korrekt. Men det gjelder kanskje de to andre også?
-Klassisk og full av historie...
-...men mange har den, inkludert "nybegynnere" og velstående som egentlig ikke bryr seg.
-Ingen GMT
-Litt høy på håndleddet (for noen)
-For badeløvene
-Genial mikrojustering av lenke
GMT-Master II BLNR:
-Fin størrelse
-Lavere enn sub (litt tykkere kasse, men ikke så tykt baklokk!)
-Litt mer unik
-Dressy/flashy med polert lenke
-Kan bli casual med strap/reim
Explorer II:
-Stor og tyngre enn de to andre (men likevel ganske flat)
-Sporty og maskulin, samtidig litt klassisk look.
-Ikke så flashy utseende, utstråler ikke "Rolex" som de to andre
-Glir derfor litt under radaren, men den har absolutt tilstedeværelse
-Fungerer derfor bra i alle settinger
-Ingen keramisk bezel
Merk at GMT-Master II og Explorer II har eayslink justering på lenke, man kan forlenge/forkorte 5mm veldig enkelt. Man altså ikke justere så fint som Submariner.
Alle tre har dato og Cyclops - men liker man ikke dette finnes så er alternativet submariner uten dato, eventuelt Sea-Dweller 116600 (med dato uten cyclops). Sistnevnte burde kanskje vært nevnt her også.
Det er jo noen flere tekniske forskjeller også, de viktigste kanskje at Submariner er 300m vanntett, og at GMT-Master II ikke har shock absorber (korriger meg om jeg tar feil!)
Submariner:
-40mm
-Shock absorber
-Triple lock crown
-300m
GMT-Master II:
-40mm
-Ingen shock absorber(?)
-Triple lock crown
-100m
Explorer II:
-42mm
-Paraflex shock absorber
-Twin lock crown
-100m
Jeg er ingen ekspert, så kom gjerne med flere facts og tanker!
Flere bilder:
Tar for meg disse tre da jeg selv har (hatt) de, og gjort meg noen tanker. Håper å hjelpe andre som sliter med å velge!
Modellene jeg snakker om er:
Rolex Submariner 116610LN - sort med dato
Rolex GMT-Master II, 116710 BLNR - blås/sort bezel
Rolex Explorer II 216570 - sort
Mye av infoen gjelder jo også 114060 (sub uten dato), og andre fargevarianter, f.eks. 116610LV (grønn), 116710LN (sort) og hvit Explorer II 216570, og de må gjerne diskuteres her også.
Spesielt som "nybegynner" og valg av første Rolex tenkte jeg å komme med innspill til de som er i samme situasjon som jeg var i for ikke lenge siden; jeg skulle handle min første Rolex.
Her er de viktigste forskjellene som jeg ser det - og ting kan være både negativt/positivt etter øyet som ser:
Submariner:
-Fargenøytral og enkel. Man går aldri lei.
-Passer til absolutt alt (spesielt med div. reim/straps), men strengt tatt ikke dress om man skal være helt korrekt. Men det gjelder kanskje de to andre også?
-Klassisk og full av historie...
-...men mange har den, inkludert "nybegynnere" og velstående som egentlig ikke bryr seg.
-Ingen GMT
-Litt høy på håndleddet (for noen)
-For badeløvene
-Genial mikrojustering av lenke
GMT-Master II BLNR:
-Fin størrelse
-Lavere enn sub (litt tykkere kasse, men ikke så tykt baklokk!)
-Litt mer unik
-Dressy/flashy med polert lenke
-Kan bli casual med strap/reim
Explorer II:
-Stor og tyngre enn de to andre (men likevel ganske flat)
-Sporty og maskulin, samtidig litt klassisk look.
-Ikke så flashy utseende, utstråler ikke "Rolex" som de to andre
-Glir derfor litt under radaren, men den har absolutt tilstedeværelse
-Fungerer derfor bra i alle settinger
-Ingen keramisk bezel
Merk at GMT-Master II og Explorer II har eayslink justering på lenke, man kan forlenge/forkorte 5mm veldig enkelt. Man altså ikke justere så fint som Submariner.
Alle tre har dato og Cyclops - men liker man ikke dette finnes så er alternativet submariner uten dato, eventuelt Sea-Dweller 116600 (med dato uten cyclops). Sistnevnte burde kanskje vært nevnt her også.
Det er jo noen flere tekniske forskjeller også, de viktigste kanskje at Submariner er 300m vanntett, og at GMT-Master II ikke har shock absorber (korriger meg om jeg tar feil!)
Submariner:
-40mm
-Shock absorber
-Triple lock crown
-300m
GMT-Master II:
-40mm
-Ingen shock absorber(?)
-Triple lock crown
-100m
Explorer II:
-42mm
-Paraflex shock absorber
-Twin lock crown
-100m
Jeg er ingen ekspert, så kom gjerne med flere facts og tanker!
Flere bilder: