Rolex vintage - stål eller gull som neste klokke

Hvilket ur ville du valgt, Rolex 1675 gull eller Rolex 1655

• Rolex 1675 gull

Stemmer: 11 40,7%
  • Rolex explorer II 1655

Stemmer: 16 59,3%

• Antall stemmer
    27

Greg

Støttemedlem
Medlem
21. feb. 2008
Sted
Bærum
Jeg har lenge vært lei av klokkesamling. Ikke klokker, det å hele tiden jage etter noe nytt i hodet. Planen om å ha færrest mulig klokker har delvis lykkes, men jeg savner nå en vintage. Dvs, mitt hverdagsur, Omega 2913 er et fantastisk ur - og absolutt vintage. Likevel ønsker jeg nå et ur til, en vintagekeeper (som selvfølgelig ikke finnes, men jeg er likevel fast i troen hver gang).

Litt har jeg da lært om meg selv, og det ene er at jeg liker gull. Den klokken jeg har drømt om lengst er Comex. Ingen logisk grunn, bare at jeg oppdaget den tidlig i karrieren. Samtidig er jeg så ufattelig lei av utrykk som redial, relume, kasser som sveises, visebytte, forskjell i patinering og alt som kan gjøres for å føre folk bak lyset. Det dukker opp fler og fler såkalte samlerverdige ur til salgs på nett. Av en eller annen grunn dukker det opp masse vintage i Hong kong. Gravplass for ur ala elefantkirkegård har vært nevnt tidligere (spøkefullt om Hong kong :) ), men det kan da ikke være... Samtidig vet man at folk får utført de billigste (lovlige) restaureringer nettopp i østen. Hmmm.

Jeg ser at jeg på den ene siden, kan leve et langt og lykkelig liv med en klokke som ikke er helt kosher, enten hvis jeg ikke vet om dette selv, eller hvis jeg velger å overse dette. Men den nedverdige følelsen av å møte en som studerer klokken din, bare for å finne ut at den spissen på sekundviseren... Den ble laget i 74, ikke i 76... Det er slitsomt å lese seg opp, og jeg tror helt ærlig at det med å "buy the seller" ikke nødvendigvis alltid holder...

Uansett, en annen klokke jeg lenge har likt er en Explorer II 1655. Den er såkalt samlerverdig, men jeg synes at det dukker opp stadig flere og flere av denne til salgs, først og fremst på Chrono24. Hvor kommer de fra?

Er ikke noe tvil om at det er trender som bestemmer hva som skal være sjelden, og samlerverdig. Er det?

Ser for eksempel at den JLC som jeg har oppfyller så mange "samlerkriterier" (virkelig sjelden, manufactur av en meget anerkjent produsent, militærur, original skive osv) at man kunne tro den like godt kunne kostet flere hundre tusen. Men markedet bestemmer, og markedet er jo oss, eller...?

La det ikke være tvil, jeg også vil ha en ekte, original klokke - men ser at de kreftene som virker er opprettholdelse av verdien på klokken, kanskje mer enn erkjennelsen av at en gammel sliten og oppsprukket skive er penere enn en hel og ny skive.

Til poenget, jeg innbiller meg at gullmodellene i sportsserien til Rolex er mye mindre tuklet med. Jeg ser at det (heldigvis) er betraktelig færre av de til salgs (ellers hadde det jo vært noe alvorlig galt, i og med at det er betydelig færre produsert), men samlerverdien har tradisjonelt heller ikke vært like høy på en gullmodell som på tilsvarende modell i stål. Dette ser jeg er i ferd med å snu.

Jeg tror derfor at det er mer originalitet å hente fra en gullmodell enn en stålmodell, dvs markedet med gullmodeller er renere og med mye mindre snusk enn for stålmodellene. Jeg tror at gull vil bli mer og mer samlerverdig på grunn av dette, da markedet for ekte, originale, opprinnelige osv stålmodeller nødvendigvis må snevre seg inn, etter hvert som klokker det ikke produseres fler av blir værende hos samlere som ikke selger disse.

Dette er kriterier jeg legger til grunn når jeg derfor har valgt meg ur nr to (der Explorer II 1655 er nr 1. :) ).

Rolex 1675 (kunne godt vært en 1680 i gull også, men disse er i overkant dyre nå synes jeg). man kan få brun skive, nipple dial, Applied coronet som virkelig er nydelig.

Hva synes folket, en unødvendig lang intro kanskje, men hvilket ur skal jeg velge, legg gjerne igjen noen kloke ord også.

Oi oi, jeg leser din lange intro med stor iver å er så enig i alt du skriver. Vintage stål Rolex har tatt av og jeg skjønner heller ikke hvor alle klokkene kommer fra. Utbudet har vokst enormt i disse 25 årene jeg har tuklet med eldre sub,gmt,sd,exp,dj,dd,dy. Å spesielt de ettertraktede modellene blir det fler og fler av.

Noe som skaper frustrasjon , det skremmer meg også at man kan kjøpe,bruke levere på service hos Ad å da man etterhvert skal selge så er man plutselig en svindler fordi at den kom ikke originalt med den viseren,skiva eller datohjulet. Kanskje noen små detaljer som man ikke visste om selv engang. Å som ihvertfall ikke Ad visste om. Dessuten er det ikke lett for Ad'ene å holde seg oppdatert på vintage trendene. Trenden idag er som følger: En samlerklokke i Rolex sports segmentet skal gjerne være så patinert som mulig, men så skal kassen være urørt av tidens tann. Noe som det sier seg selv at er en vanskelig om ikke umulig kombinasjon. ;) hørte jeg noen si minefelt......

Redigert:
Jeg liker gullrolex og vil veldig gjerne ha det en gang, men jeg hadde nok prøvd meg på 1655 selvom det kanskje er et større sjansjespill. Og begrunnelsen er at det er en av favorittene innen vintage Rolex. Jeg husker Trond solgte en for en god stund siden som jeg angrer bittert på at jeg ikke prøvde å slå til på.

1675/8 Concorde!

@lightningii's er bare lekker!
67051508.jpg

Redigert av en moderator:
Ikke for å være frekk, men har ikke du allerede hatt noe av det ypperste som finnes av både stål og gull fra Rolex?

Når det er sagt, skjønner jeg veldig godt dine kvaler. Jeg drømte lenge om en vakker 5513, men gav opp. Mye av de samme grunnene som du skriver om. Det var rett og slett for mye å sette seg inn i. Drømte om 1675 også, men så skjedde det samme. Og selv om alle vintage-ur taper seg når originale deler blir byttet, så virker det som om det rammer Rolex'ene ekstra hardt. Da jeg samlet på vintage Zenith, så var det aldri noe rama-skrik hvis noen hadde byttet en krone til noe som kanskje ikke var helt originalt. Men med en Rolex virker det som om det er grunn nok til å skrote hele uret.

Jeg tror du har helt rett i at det er lettere å finne en i gull som ikke er tuklet med, samtidig som det (etter det jeg husker da jeg var på jakt etter en 1680/8) er vanskelig å finne et eksemplar som ikke er pusset fullstendig ned. Virker som gull-Rolexer oftere tar en tur i pussemaskinen.

For meg så er ur fra utlandet litt utenfor radaren akkurat nå pga. svak krone. Da måtte det i så fall være snakk om et ur jeg visste jeg aldri kom til å senke.

Og da begrenser det jo seg til klokker som dukker opp her hjemme. Og hvis du tenker som meg der, så handler det vel om å bare grabbe tak i det som måtte dukke opp. :p