Rolex vs. Omega

OMEGA INHOUSE
showroom_artofwatchmaking_calibres_01.jpg

Og: Å hevde at IWC ikke fortjener å stå på den listen viser videre IMHO den totale kunnskapsløshet.

Hva med Rolex, som frem til 2000 brukte el primero i Daytona. Før det brukte de vel Lemania.

Dette blir en meningsløs diskusjon. Noen liker R, andre liker O, mange liker begge :cool:

Sånn. I rest my case.

Anbefaler å ta en titt på noen(etter den nye in-house lanseringen, og årets baselworld) intervjuer med omegaledelsen, om man lurer på hvor de vil fremover

Å sammenlike Omega og Rolex blir vel litt som å sammenlikene Audi og BMW? Audi har forhjulstrekk og deler deler med Volkswagen, Seat, Skoda og flere andre. Den trekker hovedsakelig på forhjulene, var en tegneseriebil mens BMW var etablert osv osv.(Hmmm. Selv om Omega lagde ur før Wilsdorf var født....) Uansett- mer bensin på bålet ;)

Hang meg litt opp i den manufakturlisten som var postet tidligere. Var den seriøs? Godkjenner at de lager egne urverk, men flere av merkene lever hovedsakelig av ETA-, og nå Sellitaverk.

Pr dd er det kun 4 100% urmanufaktur: Rolex, Jaeger, Patek og Zenith. Noen vil også si Seiko, men det vet jeg ikke nok om. Iflg. Patek er det disse nevnt over de selv anser å være rene manufaktur, og det holder for meg.

Å sammenlike Omega og Rolex blir vel litt som å sammenlikene Audi og BMW? Audi har forhjulstrekk og deler deler med Volkswagen, Seat, Skoda og flere andre. Den trekker hovedsakelig på forhjulene, var en tegneseriebil mens BMW var etablert osv osv.(Hmmm. Selv om Omega lagde ur før Wilsdorf var født....) Uansett- mer bensin på bålet ;)

Hang meg litt opp i den manufakturlisten som var postet tidligere. Var den seriøs? Godkjenner at de lager egne urverk, men flere av merkene lever hovedsakelig av ETA-, og nå Sellitaverk.

Pr dd er det kun 4 100% urmanufaktur: Rolex, Jaeger, Patek og Zenith. Noen vil også si Seiko, men det vet jeg ikke nok om. Iflg. Patek er det disse nevnt over de selv anser å være rene manufaktur, og det holder for meg.

Er ikke Jaeger eid av Richemont group og Zenith av LVMH group?

Har Rolex brukt Lemania? Det var ukjent for meg, og vil gjerne lese mer om dette. Har du kilder?

Sorry, det gikk litt raskt. Ikke lemania.
De brukte 72B Valjoux, som av Rolex ble kalt Rolex Cal. 722.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rolex_Daytona

Jeg har boken "Vintage Rolex Sports Models" som jeg kikker litt i, men her husket jeg riktig (ikke inhouse), men feil produsent. :cool: