Rolexcafé – løst og fast om Rolex

Helt sant.. Sertifikatet har i så henseende ingen verdi for meg, men kjenner jeg hadde likt å fått til det "umulige", ved å finne den.

Side spørsmål: Er det mulig å finne ut hvor klokken er solgt originalt basert på serienummeret?

Nei, det tror jeg ikke. Sertifikatet er utstyrt med en 3-tallskode som indikerer hvilket land klokken ble sendt til, men dette fremkommer ikke på selve klokken, så vidt meg bekjent. Rolex har nok dessverre ikke et arkiv som sporer serienummer på samme måte som Omega, IWC, Patek, AP, GP, og kanskje noen flere.

Enkelte Rolexforhandlere har imidlertid et sporingsarkiv, bl.a. Bjerke. Så hvis klokken er solgt der, så vil det nok finnes info der om det.

Serienummer alene kan ikke gi deg annet enn en indikasjon på produksjonsår. Men her må gjerne noen korrigere meg, hvis det jeg skriver ikke er riktig :)

• Liker
Reaksjoner: JanSkrotnes
Nei, det tror jeg ikke. Sertifikatet er utstyrt med en 3-tallskode som indikerer hvilket land klokken ble sendt til, men dette fremkommer ikke på selve klokken, så vidt meg bekjent. Rolex har nok dessverre ikke et arkiv som sporer serienummer på samme måte som Omega, IWC, Patek, AP, GP, og kanskje noen flere.

Enkelte Rolexforhandlere har imidlertid et sporingsarkiv, bl.a. Bjerke. Så hvis klokken er solgt der, så vil det nok finnes info der om det.

Serienummer alene kan ikke gi deg annet enn en indikasjon på produksjonsår. Men her må gjerne noen korrigere meg, hvis det jeg skriver ikke er riktig :)

Det stemmer dette med produksjonsår, @Planview. Det finnes flere lister med slike årstall og tilhørende serienummer. Hvor klokken er solgt, finnes bare på sertifikatet. Dette er jo derfor en av de "hyggelige features" det gir å ha sertifikatet også. Jeg har ikke klart å få tak i noen forhandlere sine registre, slike som Bjerke har. De lager også en liten signatur/bumerke på klokkens bakside også. Dermed vil du lett kunne se om Bjerke var første sted klokken var.

8

Heftig
Screenshot_20180707-112425.png

• Liker
Reaksjoner: JD83
Har en gammel 16700 som jeg har lyst til å ha på jubilee. Noen som kan peke meg i retning av noen som selger aftermarket til ok pris/kvalitet og med grei passform til kasse ?

Tenker ikke å gå originalt her.

Er det bare meg eller er det en voldsom økning i annonserte Submarinere og GMT'er på finn for tiden? Har ikke giddet å følge med så nøye når prisene har blitt som de har blitt, men ser jo at det legges ut jevnt og trutt. Kommer opp i 14 stk i løpet av de to siste dagene... Er det toppen av hypen vi begynner å se? Skal begynne å følge med på hvor lenge de ligger og om de blir solgt.

Er det bare meg eller er det en voldsom økning i annonserte Submarinere og GMT'er på finn for tiden? Har ikke giddet å følge med så nøye når prisene har blitt som de har blitt, men ser jo at det legges ut jevnt og trutt. Kommer opp i 14 stk i løpet av de to siste dagene... Er det toppen av hypen vi begynner å se? Skal begynne å følge med på hvor lenge de ligger og om de blir solgt.

Det virker som det har roet seg litt nå. Har fulgt litt med på Daytona og 116520 virker tungsolgt på 120k nå om dagen.

Ikke umulig at folk allerede posisjonerer seg før Baselworld 19, at disse mod. blir mer tungsolgte når nylanseringene kommer

Ikke umulig at folk allerede posisjonerer seg før Baselworld 19, at disse mod. blir mer tungsolgte når nylanseringene kommer

Det kan godt hende du er inne på noe her. Det vil i såfall løfte dette til nye høyder IMO. Invistorer som posisjonerer seg ni måneder i forveien :(

Haha... fantastisk om dette stemmer.. Om man har behov for å «posisjonerer» seg ifht lansering av ny modell føler jeg at man må sitte på minst et tosifret antall klokker av den/de aktuelle modellen(e) for at det skal være noen vits. #invistor

Videre synes jeg det er fantastisk at folk tror prisen på nåværende sub vi gå ned ved lansering av ny versjon. Dersom ny versjon ikke blir så vellykket som man kanskje kan håpe, vil prisen på den gamle gå opp. Dersom den nye blir vellykket, vil det være 10 års venteliste og svært begrenset tilgjengelighet for de som ikke er storkunder og prioriterert hos «sin» AD. (My 2cents)

For å si det slik, jeg tror ikke BLNR gikk betydelig ned i pris ved lansering av BLRO og jeg tror heller ikke 116520 har gått betydelig ned i etterkant av lansering av 116500. Heller det stikk motsatte - selv om det kan være flere grunner til det..

Redigert:
Det kan godt hende at du synes det er "fantastisk at folk tror prisen på nåværende sub vil gå ned". Du tror kanskje folk vil betale mer enn listepris for en ganske "kjedelig" klokke i all fremtid? Det synet synes jeg er fantastisk da. Har noen gullsmykker fra 80 tallet og noen Buffalosko fra 90 som du kan få kjøpe for 10-20% over listepris hvis du er interessert. De er vintage BTW.

Beklager om jeg har tråkket deg litt på tærne her..

Om du faktisk har tatt vare på gullsmykker fra 80-tallet og buffalo-sko i håp om å selge med fortjeneste, håper jeg ikke du livnærer deg som finansrådgiver ;) (PS! Om det ikke kommer klart nok frem, så er dette skrevet med et glimt i øyet!)

I fare for at denne diskusjonen sklir helt ut, så skal jeg heller ikke si hva jeg mente om buffalo sko den gang det var populært.

Nå er dette heldigvis ikke et forum for buffalo-sko eller vintage gullsmykker, så la oss holde oss til saken..

Det er mange ting som vil medføre at dagens pris på sub vil falle i fremtiden. Økt rente er en avgjørende faktor.. Lansering av ny versjon, med tilsvarende etterspørsel som i dag og manglende økning av produksjonen vil - slik jeg ser det - ikke ha noen nevneverdig betydning. Eksemplene jeg har vist til, peker i alle fall i den retning.

Mitt innlegg var ikke ment som et direkte angrep på deg eller ditt innlegg, men tanken om at invistorer «posisjonerer seg» basert på det jeg anser som ganske begrenset markedsinnsikt.

Min klokkeinteresse bunner verken ut i håp om gevinst ved salg, kun ren og skjær klokkeglede.. At folk faktisk velger å selge en klokke nå fordi de vil få fem til ti tusen mindre for den i fremtiden etter Basel-messen neste år, er vanskelig å forstå for meg - jeg lever i den tro at klokkemarkedet ikke er slik, men det hadde jo vært moro, da jeg tror disse «invistorene» hadde gått på en aldri så liten smell :)

Redigert:
Vis meg en Sub som har falt voldsomt i pris noensinne..

Ikke det nei?

Dagens versjon vil holde seg godt, nettopp på grunn av de argumentene som presenteres her. En ny versjon vil ha ventelister fra hel****. Mens prisene på nyeste versjon stiger og leveransene er små vil eldre modeller holde seg flott i pris..

Case closed..

;)

• Liker
Reaksjoner: Risti4life