Rolexcafé – løst og fast om Rolex

Takk for svar fra dere begge. Var vel dette jeg forventet av svar og det er helt fair… Jeg har aldri eid en klokke i den prisklassen før og ville bare høre om erfaringer, men har skjønt at slike beskyttelser er no-go i klokkemiljøet. Men igjen, takk for innspill!
Den første skikkelige ripa er kjedelig, etter det begynner du gradvis å samle opp patina på klokka som minner deg om liv levd. Det er en del av pakka, kos deg med DJ-en! :)

Et helt fair spørsmål, @TripleX .
Klokker lever et liv, men det er alltid kjedelig med riper.

Men et godt råd er jo å lære seg å legge venstre arm bak ryggen hvis du skal gjennom en trang passasje, runde et bordhjørne etc. Mange situasjoner kan være "truende" og da er man forsiktig.

Bruk også en annen klokke hvis aktiviteter blir herjende. Min Rolex brukes til daglig, men jeg putter den i lommen når jeg hugger ved på hytten....

8

Så så . En ting er å seie at klokken skal brukes og riper må reknes med osv osv . Men når en skal kjøpe så skal den helst være dønn strøken uten så mykje som en hairline ;)
Har jeg eller du misforstått da?
Helt enig med deg at en klokke som man har kjøpt ny fra butikk (i dette tilfellet Bjerke) skal være strøken.
Men nå var vel diskusjonen på de siste postene her rettet mot plastikk som er montert på klokken etter kjøp som ikke klinger så godt for de fleste entusiaster..
Rådet mitt og flere andre her til vedkommende var å droppe ettermontert plastikk og heller nye klokken og arrene som dannes på veien :)

• Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Hei,
Dette er sikkert blitt tatt om mange ganger før, men jeg prøver allikavel. Jeg har sittet på venteliste på en DJ 41 i et år nå og får klokken forhåpentligvis snart. Jeg kommer til å bruke klokken hver dag og har ingen planer om å selge den. Jeg lurer dog på om det er mulig å kjøpe noe form for usynlig beskyttelse som man kan legge utenpå klokken, for å unngå hairlines etc? Noen som har noe kjennskap til dette?😊 Jeg googlet det og fant noen nettsider men har aldri hørt om dette før.
Takk for eventuelle innspill!
Hallo, synes det er helt topp om du finner en løsning for å beskytte klokka di. Det er svært få Rolex-eiere som ønsker riper eller hairlines på klokka velkommen. Dette gjelder uansett om man kaller seg entusiast eller ikke og man kan sannsynligvis skape gode minner med en klokke også uten hairlines/riper/merker/hakk.

Når du forteller oldebarna dine at denne klokka har du brukt i 70 år uten å få en ripe, er jeg sikker på at de blir imponert.

Dersom du finner en usynlig beskyttelse ville jeg helt klart gått for det, i og med at dette er noe du har tenkt på. Mener å huske en kar i en butikk på et kjøpesenter/outlet i Orlando som bablet om at han solgte det du beskriver, men har ikke prøvd det selv.

Så kjør på med den løsningen du mener er best for deg. Det er tross alt en dyr klokke du har kjøpt/skal kjøpe.

Dette kommer forøvrig fra en kar som har hundrevis av dykk med diverse Rolexer (uten beskyttelse) på armen.

Har jeg eller du misforstått da?
Helt enig med deg at en klokke som man har kjøpt ny fra butikk (i dette tilfellet Bjerke) skal være strøken.
Men nå var vel diskusjonen på de siste postene her rettet mot plastikk som er montert på klokken etter kjøp som ikke klinger så godt for de fleste entusiaster..
Rådet mitt og flere andre her til vedkommende var å droppe ettermontert plastikk og heller nye klokken og arrene som dannes på veien :)

Litt usikker på om hverken eg eller du har misforstått . Du har jo rett i at fleste av oss ønsker at klokkene skal brukes slik dei var tenkt, men samtidig så ser eg at om en skal selge en Rolex så er plutselig ikkje dissa bruksmerkene særlig sjarmerende og dermed brukt til å snakke ned klokken .
Så egentlig er vel bruksmerkene kun sjarmerende for den som har laget dem , ihvertfall helt til klokken blir vintage og den har akkurat passe bruksmerker.

Litt usikker på om hverken eg eller du har misforstått . Du har jo rett i at fleste av oss ønsker at klokkene skal brukes slik dei var tenkt, men samtidig så ser eg at om en skal selge en Rolex så er plutselig ikkje dissa bruksmerkene særlig sjarmerende og dermed brukt til å snakke ned klokken .
Så egentlig er vel bruksmerkene kun sjarmerende for den som har laget dem , ihvertfall helt til klokken blir vintage og den har akkurat passe bruksmerker.
Det er vel en middelvei her? Hvis man kjøper en klokke som er brukt et par år så er det vel ikke å forvente at den ikke har bruksmerker. Selvfølgelig er det forskjell på noen småriper og om den ser ut som den har vært igjennom en foodprosessor. Men jeg for min del ønsker ikke en ripefri brukt Rolex som er 2-3år gammel, for det vil by default fortelle meg at den er polert. Og jeg betaler ikke premium for en klokke hvor deler av klokken er fjernet.
Nei - la ripene være. Dessuten skulle han ha klokken resten av livet så da er det jo ihvertfall uvesentlig.

• Liker
Reaksjoner: Blodstrupmoen og OCD
Men nå var det jo sånn at vedkommende skal ha klokken livet ut, så da faller poenget ditt bort. Skulle den kjøpes for å flippes eller med et mål om å selge den videre om noen år, er det en annen sak og en helt annen debatt.
Mitt synspunkt på dette hvertfall er at klokkene er laget for å brukes, og blir enda penere med litt sjarm og personlighet. Rolex for eksempel lager jo ikke klokker for at man skal ta på plastbeskyttelse igjen.
Men om man ønsker å ta på plastikk er det sin egen subjektive mening og værsågod, men jeg ville hvertfall klødd meg i hodet om jeg så det på duden foran meg i køen på Vinmonopolet med dong på klokka.

• Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Det er vel en middelvei her? Hvis man kjøper en klokke som er brukt et par år så er det vel ikke å forvente at den ikke har bruksmerker. Selvfølgelig er det forskjell på noen småriper og om den ser ut som den har vært igjennom en foodprosessor. Men jeg for min del ønsker ikke en ripefri brukt Rolex som er 2-3år gammel, for det vil by default fortelle meg at den er polert. Og jeg betaler ikke premium for en klokke hvor deler av klokken er fjernet.
Nei - la ripene være. Dessuten skulle han ha klokken resten av livet så da er det jo ihvertfall uvesentlig.
Vel . Det er riktig . Skal en ha klokken ut livet så betyr det lite. Ellers er vel dei av oss som meiner bruksmerker er bra greier /helt ok i mindretall. Så enten er det mangen som polerer klokkene sine eller så ser dei neppe særlig bruk.

Om man har tenkt til å beholde klokka livet ut eller om man skal selge den etter x antall uker/måneder/år er jo irrelevant for hvorvidt man ønsker å holde klokka i mint condition eller ikke og samtidig bruke den. Det at mange eiere av dyre klokker (eller f.eks. dyre biler for den saks skyld) ikke vil ha riper/hairlines er ikke spesielt merkverdig, heller ikke at klokker blir polert.

At hairlines og riper skal være tøft får være opptil hver enkelt å mene noe om, men det har ihvertfall ingenting med å være entusiast eller ikke å gjøre. Det kan riktignok muligens virke sånn i «klokkemiljøet», men det er nok først og fremst fra de som er foretrekker å rope høyest.

Selv har jeg god forståelse for at man ønsker å holde en såpass dyr bruksgjenstand fri for riper.

Dersom @TripleX prøver ut en løsning med beskyttelse som han/hun skisserer i sitt innlegg, er ihvertfall jeg interessert i å høre om hvordan resultatet blir. Dessverre frykter jeg at det i dag ikke er gode nok løsninger som samtidig ser bra ut/ikke synes/ikke merkes.

Kontakt et microbrand og spør hvordan de herder stålet i sine klokker. Da slipper man plast på klokka, og man slipper riper. Når microbrands kan gjøre dette, så ville jeg heller prøvd den veien enn alskens pålimt plast...som ser jævligere ut når det flasser enn enhver liten ripe.

• Liker
Reaksjoner: GrimReaper og OCD
Fruen i huset har en OP som brukes hver dag på jobb ( butikk / post ) og hjemme, dvs ganske tøft bruk. Hun har nå brukt denne i 3-4 år og det er veldig lite bruksmerker. Selv er jeg ganske overrasket hvor lite merker det har blitt. Dette er riktig nok en klokke som er børstet, men stålet må være veldig hart. Dvs de tåler å brukes. Selv så bruker jeg klokke hver dag, men tar den av når det skrues bil, skiftes verandadør osv. Hvis en passer på litt så går det stort sett bra med kun noen merker på låsen.

Pratet med en urmaker for 2-3 år siden om foliering av klokken, han mente at dette kunne skade klokke mere. Dette pga at det la seg støv ( slipepaste ) under plasten når den begynnte å løsne.

Plan min er å vurdere polering når klokken er inne til service når de er 8-10 år gamle. Jeg er ikke imot polering, men forutsetter at dette gjøres av urmakere som har merket og vet hva de holder på med.

At noen småriper/daglige hairlines skal være et problem har jeg vondt for forstå. Jeg også vil jo gjerne ha klokken nogenlunde hel og pen. Og det er den selv om det er noen små hairlines i den.
Om den får skikkelig juling og blir skamfert er saken en annen, men da bruker man gjerne en annen klokke enn den man er redd for.
Jeg personlig kjøper klokker fordi jeg liker å bruke de i hverdagen og da er bruksmerker ikke til å unngå. Hvis jeg skulle vært livredd hver for en ripe hver gang jeg la hånden på skrivebordet eller bytter bremseklosser for den saks skyld så burde jeg ikke ha klokke på armen.
For meg personlig er et par skrammer bare sjarmerende. Og det tilfører langt mer sjarm enn en polert klokke gjør. Ihvertfall hvis det er en hverdagsklokke.

• Liker
Reaksjoner: Bgo80 og OCD
Tenker at det er høyaktuelt med en «show me your clasp» post her jeg da med kjærlighet, minner og litt historie (uten plast) :)
IMG_2534.jpeg

Minner om patina-tråden forøvrig, den hadde jeg glemt fram til nå :)