Rolexcafé – løst og fast om Rolex

Prisøkning på helgull..
Overraskende. Tror det skyldes gullprisene (ettersom jeg husker diskusjonen på TRF forrige uke).
Nesten 20´på DD hvitgull, 497 i går:
1717218882531.png

Har vært rimelig heftig økning på helgull. Når jeg bestilte Daytona 126508 i august i fjor kostet den 440k. Så gikk den opp til drøye 470 til nyttår og 490 nå :oops:

• Wow
Reaksjoner: OCD og Genta
Har vært rimelig heftig økning på helgull. Når jeg bestilte Daytona 126508 i august i fjor kostet den 440k. Så gikk den opp til drøye 470 til nyttår og 490 nå :oops:
Rolex prøver vel å gjøre helgull/gull enda mer eksklusivt, sammen med inflasjonen såklart.

Ganske beskjeden prosentvis prisstigning på DD-en i hvitt gull. 3,8% er jo ingenting i forhold til mange andre klokkemerker.

Tja, men 3,8% på en klokke til 400-500k blir en god del penger for det.
Det er korrekt, men sett ut ifra at alle tyter om at Rolex legger på prisene så mye - blekner jo de i forhold til JLC, ALS, PP, FPJ, Omega, Longines, et al. Uten å dra tråden OT, så er jo 3,8% på et nytt hus eller bil enda mer. Med årets lønnsoppgjør, ligger de aller fleste an til et lønnstillegg prosentvis mer en Rolex sin prisstigning - så fra et objektivt ståsted er jo et prispåslag i prosent på et luksusobjekt, mindre enn lønnsstigningen, ikke så gæli, eller?

En TT Sky-Dweller kostet ca 215k i desember 23. Nå koster den ca 243K, dette tilsvarer ca 14% økning fra 23 til 24. Dette er vel litt mere enn årets lønnsoppgjør i %.

En TT Sky-Dweller kostet ca 215k i desember 23. Nå koster den ca 243K, dette tilsvarer ca 14% økning fra 23 til 24. Dette er vel litt mere enn årets lønnsoppgjør i %.
Det er jo slik det skal være. Luksusvarer skal ikke følge øvrige normer, og noen modeller gis selvsagt en differensiert prisstigning. Ser man på mer volummodeller i stål som en Submariner, er prisstigningen i år on par med lønnsstigningen.

Så kommer man til det som betyr noe: Kommer færre til å kjøpe en Rolex pga. prisstigningen? Trolig ikke. Det er det samme hver gang: Klaging initielt -> to måneder etterpå er alt glemt -> alt er igjen normalisert.

Det er jo slik det skal være. Luksusvarer skal ikke følge øvrige normer, og noen modeller gis selvsagt en differensiert prisstigning. Ser man på mer volummodeller i stål som en Submariner, er prisstigningen i år on par med lønnsstigningen.

Så kommer man til det som betyr noe: Kommer færre til å kjøpe en Rolex pga. prisstigningen? Trolig ikke. Det er det samme hver gang: Klaging initielt -> to måneder etterpå er alt glemt -> alt er igjen normalisert.
Det var ingen sure miner fra min side pga en prisøkning på 14%, det var kun en kommentar at 14% er litt mere enn 3,8%. Det hjelper svert lite å hisse seg opp av Rolex sin prisstigning eller andre sterategier da muligheten er liten for at de hører på en trønder. Jeg synes faktisk at en økning på 14% passer meg bra da jeg har flere TT :)

Ingen sure miner og ikke tolket slik, @DJ41. :) BTW: En (TT) 126613 gikk vel opp ca. 5% så det er jo spot on overfor det frontfagene fikk i år.

Redigert: