Roma i sommer

Medlem
27. okt. 2016
Innlegg
48
Sted
Oslo
Heisann.

Fine tråder i dette underforumet. Var nytt for meg.

Jeg skal til Roma et par dager i sommer. Har booket hotell(rett ved Pantheon). Har allerede sett de fleste severdigheter her på tidligere turer, men tar GJERNE imot noen gode restauranttips. All slags kjøkken egentlig interessant, men "when in Rome osv" :)

I tillegg så har min klokkeinteresse blomstret siden forrige besøk, så jeg har null oversikt over must sees når det kommer til dette. Er både interessert i vintage klokkebutikker og accessorie-sjapper. Italienere er vel gode på lær etc, så jeg håper på noen bra steder å kjøpe meg noen klokkebokser, ruller etc.

Takker for tips om hva som helst når det kommer til denne byen :)
 
Prøv L'angletto som ligger rundt hjørnet når du går fra Di Rienzo (med Pantheon i ryggen) ved Piazza Rondanini.
Også denne: La Rosetta, Via della Rosetta, 8/9, enda nærmere Pantheon. Og hvis du tar en taxi i 10 min: Il Convivio Troiani Vicolo dei Soldati, 31, får du en fin spasertur hjem.

Et par til, Fortunato al Pantheon, Via del Pantheon 55 i sentrum. Klassisk italiensk. Antico Arco, Piazzale Aurelio 7 ved bymuren. Kritikerrost romersk gourmetmat til hyggelige priser.

Iskrem hos Giolitti bak Pantheon, trestjernes hos Agata e Romeo i Via Carlo Alberto 45, Al Ristoro degli Angeli i Via Luigi Orlando, Enoteca Capranica på piazza Capranica 99.
 
  • Liker
Reaksjoner: Olako
Ligger to klokkebutikker på piazza de spagna, ene har IWC og den andre har JLC. I en av gatene som går fra piazzaen ved spansketrappen mot hovedhandlegaten (Via del Corso(?)) ligger det en liten butikk som selger vintage Rolex. I hovedhandlegaten i området der er det også forhandler for Rolex, Panerai osv.
 
  • Liker
Reaksjoner: Olako
Min første respons er: Ikke reis til Roma midt på sommeren. Det er alt for varmt!!
Hold deg til vår og høst. Da er det levelige temperaturer og mindre "plagsomme" turister.
Støttes. Gjelder for så vidt alle byer i Italia, i hvert fall litt lenger sør. Om sommeren bør man ha tilgang til Middelhavet eller et basseng ...
 
Det ligger (lå for 3 år siden iallefall) en 3-4 butikker som selger brukte klokker i gaten som leder opp fra Ponte Sisto (Via dei Pettinari). Der var det et utvalg av Omega, Rolex og andre kjente merker. Om prisene er gode aner jeg ikke. Her lå det også et par lærbutikker som lagde egne produkter.

Når det gjelder mat så spiste vi stort sett i Trastevere (vi bodde like ved) og brukte tripadvisor for å finne restauranter som hadde fått gode anmeldelser. Det var en stor suksess for vår del, vi fikk jevnt over veldig god mat, men det var på typiske familiedrevne plasser og ikke i det øvre segmentet.

Ellers så syns jeg det er helt greit å reise i storby midt på sommeren, men er man veldig følsom for varmen så finnes det vel bedre plasser å reise!
 
Strålende, takk.

Er der bare et par dager før jeg skal videre til Capri, så jeg klarer meg nok i varmen :)
 
Strålende, takk.

Er der bare et par dager før jeg skal videre til Capri, så jeg klarer meg nok i varmen :)
Godt valg! Vi skal ditt om tre uker, for femte sommer på rad ...

Gled deg til Capri!
Et badetips. Ta bussen ut til Lido Del Faro. Betal for solseng ved restauranten og snakk med hovmesteren om bord til lunsj.
Et godt tips, som dog forutsetter at du befinner deg oppe i Anacapri og ikke nede i Capri. Er du nede er nok Marina Piccola et enklere alternativ, hvis formålet er bading. Der er det sandstrand, til forskjell fra Lido del Faro, hvor det mer er klippebading.

Man spiser og drikker i skyggen, og varmen blir man alltids vant til. Da er det verre med alle de fordømte turistene....:confused:
Og på temaet Capri og turisthorder; der kan man være bortimot mutters alene om man går på fottur, for eksempel ned fra Monte Solaro (man kan ta stolheis opp), eller man kan gå langs sjøen, fra fyrtårnet til den blå grotte. Som Lido del Faro forutsetter disse alternativene at du befinner deg på Anacapri. Selv på Capri, hvor det er flere turister enn på Anacapri, kan man være ganske alene hvis man beveger seg vekk fra sentrum.
 
Så mye bra tips. Herlig.

Fra jeg var liten husker jeg at man skulle være veldig forsiktig på togstasjonen og på kaia i Napoli. Ikke stedet å flashe med klokkene :)
 
Så mye bra tips. Herlig.

Fra jeg var liten husker jeg at man skulle være veldig forsiktig på togstasjonen og på kaia i Napoli. Ikke stedet å flashe med klokkene :)
Jeg har også lest at det har vært noen Rolex-tyverier på Molo Beverello, hvor Caprifergene seiler fra. Det virker ganske trygt der, som fergeanløpsteder flest, så det er uforståelig for meg. Men forsiktig bør man vel være hvor man enn er, og flashing er vel aldri noen god idé ... Har aldri vært på jernbanestasjonen, så det skal jeg ikke uttale meg om.
 
Så mye bra tips. Herlig.

Fra jeg var liten husker jeg at man skulle være veldig forsiktig på togstasjonen og på kaia i Napoli. Ikke stedet å flashe med klokkene :)

+ 1

Også i sentrum av Napoli. Ikke det beste stedet å flashe dyr klokke, kamera eller veske, en kamerat ble ranet der på høylys dag.

Har selv opplevd to ubehagelige episoder på gaten sist gang jeg var der - det var nettopp klokken min de var ute etter :(
 
Veldig bra tips. Bra mat ✌
IMG_7226.JPG
Prøv L'angletto som ligger rundt hjørnet når du går fra Di Rienzo (med Pantheon i ryggen) ved Piazza Rondanini.
Også denne: La Rosetta, Via della Rosetta, 8/9, enda nærmere Pantheon. Og hvis du tar en taxi i 10 min: Il Convivio Troiani Vicolo dei Soldati, 31, får du en fin spasertur hjem.

Et par til, Fortunato al Pantheon, Via del Pantheon 55 i sentrum. Klassisk italiensk. Antico Arco, Piazzale Aurelio 7 ved bymuren. Kritikerrost romersk gourmetmat til hyggelige priser.

Iskrem hos Giolitti bak Pantheon, trestjernes hos Agata e Romeo i Via Carlo Alberto 45, Al Ristoro degli Angeli i Via Luigi Orlando, Enoteca Capranica på piazza Capranica 99.
 
Il Buco i Via S. Ignazio 8. En av de beste jeg har vært på i området. Du vet, kirken med den falske kuppelen? Kirken ligger i midten mellom Pantheon og restauranten. Begge deler er verdt et besøk.
 
Noen som har tips til Hoteller i Roma som ligger sentralt iht de største severdighetene?