Roma-tips?

Anders

Støttemedlem
Medlem
18. jan. 2008
Takk til juice for nytt underforum, en glimrende idé :D

Jeg har en årlig tur med mine gamle studievenner ("julebord" ;) ), i år går turen til den evige by Roma :D

I den forbindelser er jeg takknemlig for tips om gode steder å spise for en gjeng på 10-12, de viktigste severdighetene (jeg tåler å være litt turist) og selvsagt de festest klokkebutikkene.

Vanligvis reiser vi til Barcelona, som jeg nå kjenner så godt at jeg ikke er flau over å tilbringe dagene i bakrus på en fortauscafé og nettene på dansegulvet. Men jeg har aldri vært i Roma, og i anstendighetens navn bør jeg vel få med meg annet enn prosecco og paracet.

Helt obligatorisk er vel Colosseum med tilhørende Forum, Trevi-fontenen (drøm om Anita Ekberg), Spansketrappen og Vatikanet. Det finnes ca 10000 andre små og store historiske saker og ting å se, men tar du de jeg nå nevner er du lei og vil kose deg med fantastisk pasta, god rødvin og herlig grappa i bøttevis (tenker du nå "smaker dårlig hjemmebrent" har du ikke peiling på hva du snakker om).

Klokker er det mulig å se på, jeg har skrevet noe om det tidligere her.

Skal til Roma i apri, vi har booket "skikkelig" restauranter på kveldene, men er på utkikk etter tips til gode lunchplasser. Anyone?

Roscioli river også et bakeri (bra.) i sidegaten tredve meter bortenfor, i Via Dei Chiavari. Ved siden av, i nummer 37 ligger det en liten beskjeden iskremsjappe som lager fantastisk iskrem. Det finnes fryktelig mange iskrembarer rundt omkring, men denne er av det aller beste i Roma. Carapina er navnet. Anbefales.