Rotfylling?

Medlem
30. okt. 2010
Hei!
Jeg vet at en del tannleger frekventerer her inne, så jeg kan jo i nøden like godt prøve å få noen kvalifiserte synsninger eller erfaring herfra.

Før påske fikk jeg satt på krone på "2. molar" (om det heter det) Krona føltes i dagene etterpå noe høy, men jeg tenkte at det gikk seg til. For ca 1 uke siden begynte tannen å bli veldig følsom for, tro det eller ei, sykling. Det var vel den kalde vårlufta som gjorde dette. Gradvis tiltok smertene med spising av varm mat, til dømes suppe.. Fyttigrisen så det sang da...

Jeg ringte min veldig flinke tannlege, men fikk ikke time før i dag. Jeg er ikke noe glad i å ta smertestillende ,men tok paracet og ibuprofen. Smertene roet seg veldig, men en natt var det vondt bare jeg tok i tanna forsiktig med tungen.

Jeg trappet så ned med tabelett ca hver 12. time og har nå ikke tatt noe på ca 24 timer. Smerten har gått vekk fra tanna, men når jeg kjenner med fingerspiss under kinnet opp mot tannrota kjenner jeg ømhet, mulig en liten heving og smerte som intensiveres ved å trykke hardere.

Jeg regner med det er en betennelse, men jeg lurer på om dette er noe som kan gi seg selv evt om antibiotika er tingen? evt er det bare rotfylling / trekking som er løsningen? Om jeg ikke gjør noe nå , er det fare for større betennelse / Skader? Dette er overhodet ikke mitt fagområde, er ingeniør og funderer på muligheten for å sveise tannen :)

Mange takk for svar, både på PM og i tråden...
PS. Time kl 1330.... Føler samme frykt som tilbake til skoletannlegen..

Hei!

Ut fra det du beskriver, så høres du ut som om du har det man kaller pulpitt (symptomer ved kald / varm drikke som ikke gir seg etter at stimulus er fjernet). Dersom nerven ikke død, men irreversibelt skadet / irritert, vil ikke antibiotika hjelpe.

Det kan være at en del av nerven er død / infisert (tenker da på at du har ubehag når du trykker fingeren mot området hvor spissen av roten er). I så fall vil antibotika hjelpe.

Jeg regner med at tannlegen din tar et røntgenbilde for å sammenlikne forholdene med hvordan de var før kronen ble satt på. Dessverre høres det ut som om du vil trenge en rotbehandling av tannen. Skal dette gjøres på en tann som har krone og er 2.molar (dvs tann 17/27/37/47), vil jeg sterkt anbefale at du får gjort dette hos en rotfyllingsspesialist.

Hei!
Jeg vet at en del tannleger frekventerer her inne, så jeg kan jo i nøden like godt prøve å få noen kvalifiserte synsninger eller erfaring herfra.

Før påske fikk jeg satt på krone på "2. molar" (om det heter det) Krona føltes i dagene etterpå noe høy, men jeg tenkte at det gikk seg til. For ca 1 uke siden begynte tannen å bli veldig følsom for, tro det eller ei, sykling. Det var vel den kalde vårlufta som gjorde dette. Gradvis tiltok smertene med spising av varm mat, til dømes suppe.. Fyttigrisen så det sang da...

Jeg ringte min veldig flinke tannlege, men fikk ikke time før i dag. Jeg er ikke noe glad i å ta smertestillende ,men tok paracet og ibuprofen. Smertene roet seg veldig, men en natt var det vondt bare jeg tok i tanna forsiktig med tungen.

Jeg trappet så ned med tabelett ca hver 12. time og har nå ikke tatt noe på ca 24 timer. Smerten har gått vekk fra tanna, men når jeg kjenner med fingerspiss under kinnet opp mot tannrota kjenner jeg ømhet, mulig en liten heving og smerte som intensiveres ved å trykke hardere.

Jeg regner med det er en betennelse, men jeg lurer på om dette er noe som kan gi seg selv evt om antibiotika er tingen? evt er det bare rotfylling / trekking som er løsningen? Om jeg ikke gjør noe nå , er det fare for større betennelse / Skader? Dette er overhodet ikke mitt fagområde, er ingeniør og funderer på muligheten for å sveise tannen :)

Mange takk for svar, både på PM og i tråden...
PS. Time kl 1330.... Føler samme frykt som tilbake til skoletannlegen..

vil jeg sterkt anbefale at du får gjort dette hos en rotfyllingsspesialist.

Takk for kjapt svar, for et fantastisk forum! Bør jeg spørre tannlegen eller om han er / vet av rotfyllingsspesialist eller gjøre litt research selv?

Dersom noen vet av en rotfyllingsspesialist i Trondheim, så send gjerne en PM til meg...

Som regel har tannlegen din et samarbeid med en spesialist som han / hun henviser pasienter til.

Det finnes dessverre ingen rotfyllingsspesialister i Trondheim (99% sikker på dette). Det er en som holder til i Kristiansund.

Takk for kjapt svar, for et fantastisk forum! Bør jeg spørre tannlegen eller om han er / vet av rotfyllingsspesialist eller gjøre litt research selv?

Dersom noen vet av en rotfyllingsspesialist i Trondheim, så send gjerne en PM til meg...

Får helt noia av prat om rotfylling.. Har heldigvis til gode å måtte oppleve det.

Synes det verste med rotfylling er krampetendenser i kjevemuskulatur av å gape høyt og lenge. Hjelper litt med en sånn gapekile. Klin til med nok bedøvelse så er det værre for klokkekontoen enn for smertene:cool:

Jeg har gjordt endel rotbehandlinger på 7ere gjennom kroner, og vil anbefale spesialist om ikke tannlegen din synes røttene ser greie ut. Spesielt når du brukte 5-6 tusen på krona. Men du må nok regne 6-8 tusen for rotfyllinga også. Halvparten hos en vanlig tannlege.

En god grunn til å la spesialister rotbehandle tenner med kroner så langt bak i munnen, er at det kan være vanskelig å finne alle rotkanalene uten hjelp av mikroskop, noe de færreste allmennpraktiserende tannleger har. Jeg vil tippe at rotbehandling av tannen vil havne på ca 6500kr.

Jeg har gjordt endel rotbehandlinger på 7ere gjennom kroner, og vil anbefale spesialist om ikke tannlegen din synes røttene ser greie ut. Spesielt når du brukte 5-6 tusen på krona. Men du må nok regne 6-8 tusen for rotfyllinga også. Halvparten hos en vanlig tannlege.

Takk alle sammen, rakk vel bare så vidt å mumle jotfyjingspessalist før både pulpa og dentin var vekke. Han mente 300 rotfyllinger i året borget for at resultatet skulle bli bra. Ny time om 4 uker, nå skal vel noe bakterier dø før fyllingen blir utført...

Har vært heldig med helse og kropp så langt, så en dårlig tann eller to får jeg tåle, men det spiser av klokkebudsjettet, men i siste ende velger jeg nok tenna forran spenna..

Takk alle sammen, rakk vel bare så vidt å mumle jotfyjingspessalist før både pulpa og dentin var vekke. Han mente 300 rotfyllinger i året borget for at resultatet skulle bli bra. Ny time om 4 uker, nå skal vel noe bakterier dø før fyllingen blir utført...

Har vært heldig med helse og kropp så langt, så en dårlig tann eller to får jeg tåle, men det spiser av klokkebudsjettet, men i siste ende velger jeg nok tenna forran spenna..

Høres ut som du er i gode hender. Selvom det ikke er hans feil som tannlege at du fikk problemer er det noe med samvittigheten, så han flår deg vel ikke økonomisk.
Mikroskop har vel mange tannleger om dagen..
Lykke til Relox. Viktig med tenner, de får du tross alt med deg

Brukte han kofferdam (les: gummiduk over tannen)?

Kofferdam brukes alltid ved rotbehandling, uavhengig av hvor i prosessen man er.

Det kommer an på Karving.. Hender faktisk ofte jeg ikke bruker det. Men ideelt sett selvfølgelig. Mest for å beskytte Pas for skyllemidler og filer. Men at bakterier hopper opp i kavum er det vel kun teoretikerene som tror på;) ikke tenk for mye på det Relox.

Takk begge to, som fagmann selv havner jeg ofte i diskusjoner der ikke alltid riktig er riktig. Denne gangen må jeg bare ha tillit til tannlegen min, så håper vi at jeg havner på rette siden til slutt!

En god grunn til å la spesialister rotbehandle tenner med kroner så langt bak i munnen, er at det kan være vanskelig å finne alle rotkanalene uten hjelp av mikroskop, noe de færreste allmennpraktiserende tannleger har. Jeg vil tippe at rotbehandling av tannen vil havne på ca 6500kr.

Takke fanden for at jeg rotfylte hos en uten mikroskop. Et års tid etter at krona var på plass fikk jeg betennelse i tannroten. Mener i alle fall det var det tannlegen sa. En annen tannlege altså. Den første hadde misset på to - 2 - rotkanaler og hele skiten måtte gjøres på nytt.

Det svei i klokkekontoen det.