Rotfylling?

@Timekeeper og @karving (evt. andre tannleger eller de som har opplevd samme selv :D )

Må låne tråden litt, fikk for 6 dager siden trukket en underliggende visdomstann i underkjeven som lå i ca 45 grader vinkel. Ble gjort hos en oralkirurg jeg ble henvist til. Det jeg lurer litt på nå er hvor lenge det er normalt å føle smerte/trykk i og rundt området hvor tanna ble trukket opp fra?

Fikk resept på 600mg Ibux, tok 4 tabletter de 2 første dagene etter inngrepet for deretter å ta ingen på dag 3. På dag 4 tok jeg en tablett på kvelden da jeg startet å føle ubehag igjen etter en ganske fysisk hard dag på jobb, i går på dag 5 tok jeg 2 tabletter og i dag har jeg tatt en på det som er dag 6.
Vet ikke hvordan smertene kan beskrives, men minner meg om tiden med regulering når tannlegen strammet den for å flytte tennene. Ømt og litt svak ising, samt et trykk når man bøyer hodet ned . Ikke noe pulserende smerte.
Føler lite til ingen smerte når jeg bruker Ibux, kun litt trykk ved å bøye hodet nedover.

Pusser tennene om morgen og kveld, skyller godt med Corosodyl 10mg etter det. Når jeg har spist tar jeg å skyller munnen med rent vann, tygger forøvrig maten på motsatt side av den tanna ble trukket på.

Redigert av en moderator:
@Timekeeper og @karving (evt. andre tannleger eller de som har opplevd samme selv :D )

Må låne tråden litt, fikk for 6 dager siden trukket en underliggende visdomstann i underkjeven som lå i ca 45 grader vinkel. Ble gjort hos en oralkirurg jeg ble henvist til. Det jeg lurer litt på nå er hvor lenge det er normalt å føle smerte/trykk i og rundt området hvor tanna ble trukket opp fra?

Fikk resept på 600mg Ibux, tok 4 tabletter de 2 første dagene etter inngrepet for deretter å ta ingen på dag 3. På dag 4 tok jeg en tablett på kvelden da jeg startet å føle ubehag igjen etter en ganske fysisk hard dag på jobb, i går på dag 5 tok jeg 2 tabletter og i dag har jeg tatt en på det som er dag 6.
Vet ikke hvordan smertene kan beskrives, men minner meg tiden med regulering når tannlegen strammet den for å flytte tennene. Ømt og litt svak ising, samt et trykk når man bøyer hodet ned . Ikke noe pulserende smerte.
Føler lite til ingen smerte når jeg bruker Ibux, kun litt trykk ved å bøye hodet nedover.

Pusser tennene om morgen og kveld, skyller godt med Chlorocyl etter det. Når jeg har spist tar jeg å skyller munnen med rent vann, tygger forøvrig maten på motsatt side av den tanna ble trukket på.
Når jeg gjorde det samme gikk det ca. 10 dager før jeg følte meg helt 100. Fikk beskjed av kirurgen om å ta det rolig de første dagene, ettersom fysisk aktivitet kan gjøre at det begynner å blø igjen og dermed utsette legningsprosessen. Jeg fikk paralgin forte og 600 mg ibux mot smertene, samt penicillin for å motvirke betennelse. Jeg ville sett det litt an i løpet av dagen og i morgen tidlig, dersom det ikke føles bedre ville jeg bare tatt en kjapp telefon til kirurgen du var hos. Dersom du har sydd er det vel ikke så lenge til du skal fjerne stingene likevel?

Har sydd ja, men fikk beskjed om at de stingene forsvant av seg selv. Det med penicillin har jeg lurt på om jeg kanskje bør få skaffet meg. Kanskje jeg skulle vente i et par dager til for å se om det går over og deretter skaffe det?
Skal inn til den vanlige tannlegen min om 1 1/2uke for å fjerne et hull i en tann, men smertene og slik bør kanskje ha avtatt før den tid?

Vet ikke hvordan smertene kan beskrives, men minner meg om tiden med regulering når tannlegen strammet den for å flytte tennene. Ømt og litt svak ising, samt et trykk når man bøyer hodet ned . Ikke noe pulserende smerte.

Pusser tennene om morgen og kveld, skyller godt med Chlorocyl etter det. Når jeg har spist tar jeg å skyller munnen med rent vann, tygger forøvrig maten på motsatt side av den tanna ble trukket på.

Det er ikke unormalt å ha symptomer i flere dager etter at en tannen er fjernet kirurgisk. I noen tilfeller kan man få det som kalles "dry socket" (alveolitt) etter å ha fjernet en tann i underkjeven, men ut fra det du beskriver av symptomer høres det ikke ut som dette (der øker smertene på etter 3-4+ dager). Jeg tror dette er en helt normalt sårtilheling, og hadde ikke vært så veldig bekymret. Har du noen hevelse, eller har denne gitt seg etter operasjonen?

Har en liten hevelse og er øm i kinnet ennå, ikke så stor hevlese som den jeg hadde like etter at de fjernet den. Ibuxen jeg tok i dag tidlig har sluttet og virke nå, virker relativt ømt der og nærmeste jeg kan beskrive følelsen er at det minner om å klype seg i armen, bare at det er rundt de bakerste tennene og ved stingene som går ned over der de måtte åpne for å fjerne tanna. Jeg er litt redd det er betennelse på gang, vil Ibux hjelpe på det eller må man ha penicillin?

For å gjøre saken ennå litt mer komplisert, det er den bakerste tanna like ved der visdomstanna ble trukket som jeg skal inn for å reparere etter at det ble oppdaget hull under en fylling. Har ikke merket noe til smerte i den tanna tidligere, men tviler på at den nå plutselig skulle begynne å verke. Er det sannsynlig, utifra bilde tannlegen tok lurte han på om jeg ikke hadde merket noe til den så kanskje hullet er nære noen nerver?

Har en liten hevelse og er øm i kinnet ennå, ikke så stor hevlese som den jeg hadde like etter at de fjernet den. Ibuxen jeg tok i dag tidlig har sluttet og virke nå, virker relativt ømt der og nærmeste jeg kan beskrive følelsen er at det minner om å klype seg i armen, bare at det er rundt de bakerste tennene og ved stingene som går ned over der de måtte åpne for å fjerne tanna. Jeg er litt redd det er betennelse på gang, vil Ibux hjelpe på det eller må man ha penicillin?

For å gjøre saken ennå litt mer komplisert, det er den bakerste tanna like ved der visdomstanna ble trukket som jeg skal inn for å reparere etter at det ble oppdaget hull under en fylling. Har ikke merket noe til smerte i den tanna tidligere, men tviler på at den nå plutselig skulle begynne å verke. Er det sannsynlig, utifra bilde tannlegen tok lurte han på om jeg ikke hadde merket noe til den så kanskje hullet er nære noen nerver?

Hvis hevelsen blitt mindre og du ikke har nedsatt allmenntilstand (slapp, febril +++), så tror jeg ikke at penicillin vil hjelpe på smertene, da det ikke virker som om du har en infeksjon i området (selvsagt en helt generell vurdering, dette er noe tannlegen din kan se og vurdere bedre).

Ved fjernelse av tenner bruker vi av og til en hebel (tenk skrutrekker), som vi setter mellom tennene og vrir for å få (f.eks. i ditt tilfelle) visdomstannen ut av bensokkelen den sitter i. Dette kan føre til press på nabotannen, slik at den kan bli litt øm. Dette er forbigående. Hvis du har et dypt hull i en tann, så kan dette gi symptomer uten at nerven nødvendigvis er involvert. Hvis hullet er så dypt at nerven blir eksponert når han gjør det rent, vil du trenge en rotfylling.

Ibux har en tendens til ikke å virke på betennelse i alveolen/hullet. Om du at en alveolitt/betennelse har du som regel dårlig smak i munnen og dunkende murrende smerter. Litt ising og ømhet i nærmeste tann er ikke uvanlig en liten stund. Jeg pleier å ta inn pasientene 1 uke etter, så å ringe til kirurgen i morgen er sikkert ikke så dumt. Høres på meg som dette kommer til å gå seg til.

Tusen takk for hjelp og svar, skal ringe til de i morgen om jeg føler det er like ille som nå eller verre. Håper det løser seg så raskt og rimelig som mulig :)

Hvordan er det med bruk Corosodyl 10mg skyllemiddel, kan den brukes i ca 2uker sammenhengende morgen og kveld, eller kan det skade tannkjøttet?

Corsodyl vil ikke skade tannkjøttet, men du kan oppleve at tennene + tungen får en litt brunlig misfarging. Dette kan pusses vekk / forsvinner.

Har ikke fått somlet meg til å ringe tannlegen før i dag, smerter er borte og merker kun litt ømhet der nå og da. Har fått et annet problem med litt vond smak i det området innimellom, så fikk en time på mandag for en kjapp sjekk av det.
For å toppe dette kan nå enda en visdomstann kjennes like bak en allerede utkommet visdomstann som kom fram i fjor sommer, 2 på rad med andre ord :mad: