Det har vært en givende dag i Helsinki. Møtte først Ville Arzoglou i 10-tiden i den ene butikken til Aseman Kello, hvor han skulle levere en spesialbestilling til en kunde. Spaserte så til det nye Sarpaneva-verksted og showroomet i den gamle Fazerfabrikken i Tehtaankatu. Drakk kaffe og så på klokker før vi gikk til lunsj sammen med Stepan.
Etter lunsj tok vi en runde på verkstedet og brukte et par-tre timer på å diskutere mulige farger, visere og finish til en Lunations, pluss masse prat om klokker og tid generelt.
Stepan lager seks-sju Lunations i året, og nå om dagen er det fremdeles den siste Moomin-modellen som tar mye tid. Om alt går etter planen, kan jeg regne med at min blir ferdig i løpet av året.
Jeg burde husket å tatt fler bilder, men her i hvert fall noen.
Vis vedlegg 284120
Ikke det mest prangende skiltet ved inngangsdøren.
Vis vedlegg 284115
Litt av det nye verkstedet, nå kan de boltre seg på 260 kvm. inkludert showroomet, mot 75+75 tidligere.
Vis vedlegg 284108
Vis vedlegg 284106
Stepans benk, inkl. en Moomin-prototype han bruker selv. Til sammen er de fire urmakere som arbeider der nå, pluss Ville.
Vis vedlegg 284107Vis vedlegg 284117
Luming av skiver til Mommin.
Vis vedlegg 284110Vis vedlegg 284111
Ur-Sarpanevaen, et lommeur med verk fra Piaget.
Vis vedlegg 284109
Platine til Lunations.
Vis vedlegg 284118
Ulike Lunations-varianter i produksjon.
Vis vedlegg 284114
Vis vedlegg 284113
42 mm, men korte lugs og 10 mm tykkelse gjør at den virker mindre. Fargen her ikke så ulik det jeg går for, men med mindre blått og mer grått i sandwichen. Dessuten velger jeg nok den første skivevarianten med indekser i ytterkant og mer av verket synlig.
Vis vedlegg 284122
Noe à la dette, eller kanskje enda gråere, slik at fargene bare kommer fram fra lumen i mørket slik som på Moomin. Det er slike ting man diskutere bestemme underveis i prosessen.
Vis vedlegg 284124
Vis vedlegg 284116
Vis vedlegg 284112
Kronen.
Vis vedlegg 284119
Merch.