Salg av nye ur på Tidssonen greit eller ikke?

Status
Stengt for ytterligere svar.
Medlem
23. okt. 2009
Sted
Kristiansand
Dealers forum?

Noe jeg har lurt litt på..

Sett at jeg skulle finne på å kjøpe/vinne en hel haug med asiaproduserte klokker på ebay kun for å selge dem her på sonen med mark-up for egen vinnings skyld?

Er dette "stuerein" oppførsel,eller bør det kanskje opprettes et eget dealerforum slik at jeg kan boltre meg fritt der hvis trangen skulle melde seg?

Noen som har noen meninger om dette?

Murias/Marius:?:

Tror dessverre ikke et dealers forum er aktuelt i første omgang, og vår kjøp og salg-kategori er ment for privatpersoner som kjøper og selger i et ikke-kommersielt øyemed.

TS skal primært handle om klokker, og ikke handel med klokker :)

Jeg la merke til at en tråd startet av murias i går ble stengt:

http://www.tidssonen.no/showthread.php?4547-Dealers-forum

Den var rettet mot meg. Han har nå heller begynt å skrive i mine annonser siden moderator stengte tråden hans. Jeg skjønner at murias ønsker å ta opp problemstillingen med salg av nye ur på Tidssonen. Jeg velger derfor heller å lage en ny tråd slik at det murias ikke er fornøyd med blir diskutert på en skikkelig måte.

Han liker ikke mine salg av nye Seiko og Citizen ur:

http://www.tidssonen.no/showthread.php?4538-FS-Ny-Seiko-SKX009-quot-Pepsi-quot

Mine salg er absolutt ikke en fulltidsjobb og fortjenesten går kun til et par nye klokker til meg selv i ny og ne. Fortjenesten er marginal, og jeg gjør dette mer som en hobby.

Sjekk prisene på Ebay og selgere av japanske klokker som f.eks. http://www.chronograph.com

Da ser man at prisene jeg har i annonsene her på Tidssonen ikke er så høye at fortjenesten er noe å skrive hjem om. I går la jeg også ut 3 stk. brukte klokker. Så det er ikke bare nye jeg selger på Tidssonen. Men hvis mine annonser for nye Seiko og Citizen ikke er ønsket på Tidssonen er selvfølgelig det helt i orden :)

Det skal også sies at jeg ofte annonserer til lavere priser på Tidssonen enn når jeg selger på f.eks. Finn.no. Det gjør jeg for å gi noe tilbake til Tidssonen-medlemmene.

Da sier jeg bare kjør debatt, så skal vi nok bli enige alle sammen :)

For min del må dere selge så mange nye og brukte klokker dere bare vil, kommer bare meg til gode det:mrgreen:
Skjønner ikke annet enn at tilgang til billige klokker nye som brukte fra en "trusted seller" må jo bare være en positiv ting:confused:

Han selger for å tjene en slant. ;)
Folkens... Kutt ut!

Må si jeg ikke helt skjønner hva jayeff mener. Jeg har spurt joha selv, og han svarte at han solgte for å tjene noen kroner. Personlig synes jeg det er flott det joha gjør. Han bidrar jo til at kjøp og salg forumet blir mer aktivt + at folk kan kjøpe fra en i norge til en fin pris.

For min del må dere selge så mange nye og brukte klokker dere bare vil, kommer bare meg til gode det:mrgreen:
Skjønner ikke annet enn at tilgang til billige klokker nye som brukte fra en "trusted seller" må jo bare være en positiv ting:confused:

Enig. Det er jo ikke akkurat snakk om noen flom av klokker som oversvømmer salgsidene. Har for øvrig kjøpt to klokker av Joha og han har mine beste anbefalinger.:D

Må si jeg ikke helt skjønner hva jayeff mener. Jeg har spurt joha selv, og han svarte at han solgte for å tjene noen kroner. Personlig synes jeg det er flott det joha gjør. Han bidrar jo til at kjøp og salg forumet blir mer aktivt + at folk kan kjøpe fra en i norge til en fin pris.

Det er jeg helt enig i! JoHa må gjøre akkurat som han vil i forhold til dette :)

Min kommentar på salgsforumet var rettet mot at en bruker der startet en "sverte-kampanje" mot JoHa. Din kommentar hjalp ikke akkurat på saken. Derfor ba jeg dere om å la være å kommentere i JoHas salgsannonse ;)

Salg av nye klokker

Kan ikke se noen problemer med at en "trusted seller" bruker dette forumet til å selge noen ur. Problemet oppstår vel den dagen begrepene "trusted seller" og "noen ur" blir utvannet av selgere som i dag forsøpler Finn og andre nettsteder. Slik jeg ser det er spørsmålet om vi har nok intern justis til å regulere det som helt sikkert kommer, eller om vi må ha noen absolutte regler for salg av ur her inne på Tidssonen.

Hvorfor ikke bare innføre en "regel" mot at en kun kan ha eks. antall annonser om gangen. Da burde alle være glade og fornøyde? :D

Hvorfor ikke bare innføre en "regel" mot at en kun kan ha eks. antall annonser om gangen. Da burde alle være glade og fornøyde? :D

En god tanke, men hvor skal grensen settes? Vi får uansett ikke luket ut de useriøse selgerne på denne måten...

Helt greit,men...

Jeg har ingen problemer med salg av nye ur generelt,alle kan gjør et bomkjøp nå og da,og det å gi noen andre muligheten til å kjøpe det til redusert eller lik pris vil bare føre til at flere kan få prøvd ut modeller de ellers ikke hadde kjøpt.

Jeg synes derimot at det er betenkelig når man prøver å gjøre forretninger på å kjøpe en haug av nye klokker på ebay utelukkende for å selge dem på forumet.

Skjønner ikke annet enn at tilgang til billige klokker nye som brukte fra en "trusted seller" må jo bare være en positiv ting

Han bidrar jo til at kjøp og salg forumet blir mer aktivt + at folk kan kjøpe fra en i norge til en fin pris.

Han bidrar i hvertfall til at de som kjøper klokker av han betaler mer en de trenger,og den profitten går rett i lomma hans,så det å insinuere at Joha gjør noen her en tjeneste ved å drive på med parallelimportgig`en sin er vel i overkant naivt.

Han utgjør jo bare enda et fordyrende mellomledd,og de som skulle være så uheldige å kjøpe noe av ham vil jo nødvendigvis betale mer enn om man hadde kjøpt den samme klokka på ebay selv..?

Å gjøre forretninger på andre forummedlemmer er dårlig stil spør du meg,
Da bør man faktisk heller starte en egen webshop å være ærlig på at man driver butikk.

Og dette er bare det moralske aspektet ved denne saken,den lov- og skattemessige siden med dette er jo også ganske tvilsom...:-?Marius/murias

At folk velger å kjøpe av Joha og betale noe mer, istedenfor å bruke sin egen tid på å finne en trusted seller på ebay eller lignende må jo være helt opp til dem selv.
Personlig er jeg altfor sløv til å bruke tid på Ebay, tukle med paypal for så å måtte vente en evighet (er jo alltid en evighet når en venter på noe nytt) for å få den i posten. Da velger jeg heller å plunke noen ekstra kroner i bordet og få varen sikkert enten i hånda eller i posten etter noen dager.
Nå skal det vel sides at jeg aldri har vært spesielt økonomisk av meg heller da:mrgreen:

...

Å gjøre forretninger på andre forummedlemmer er dårlig stil spør du meg,
Da bør man faktisk heller starte en egen webshop å være ærlig på at man driver butikk.

Og dette er bare det moralske aspektet ved denne saken,den lov- og skattemessige siden med dette er jo også ganske tvilsom...:-?Marius/murias

Murias: Alle har lov til å ha en mening om denne saken og alle har lov til å la være å handle med JoHa, dersom man ønsker det.

Hva JoHa gjør rent praktisk i forhold til toll og avgifter angår ingen andre enn JoHa og skatte-/tollmyndighetene. Det bør du holde deg for god til å kommentere.

Om han tjener noen kroner på dette; hva gjør vel det? Dersom man ønsker å gjøre ventetiden kortere og bekymringene mindre, kan man velge å kjøpe klokken av ham. Vil man spare noen kroner kan man gå på bukta og kjøpe klokken selv og vente på at den skal skipes og tolles.

Hold deg for god til å rakke ned på andre bare fordi om de har gjort en god handel. Når det gjelder kommersielle aktører, så er det vel et par andre her inne som også promoterer sine varer på forumet... Kan ikke se at du har kommentert det på noen måte...

Jeg synes derimot at det er betenkelig når man prøver å gjøre forretninger på å kjøpe en haug av nye klokker på ebay utelukkende for å selge dem på forumet.

Han utgjør jo bare enda et fordyrende mellomledd,og de som skulle være så uheldige å kjøpe noe av ham vil jo nødvendigvis betale mer enn om man hadde kjøpt den samme klokka på ebay selv..?

Om dette er et fordyrende mellomledd blir vel opp til evt. kjøpere å vurdere.
Jeg har selv kjøpt nye klokker på nettet som totalt sett har kostet mer enn det joha krever.:-?

Nå er ikke massen medlemmer her så voldsom, og de fleste for ikke å si alle, er også utmerket i stand til å finne akkurat de samme klokkene på ebay i løpet av få sekund.
Men at noen vil velge å gi noen få kroner mer for samme klokka, ved å kjøpe den herfra og få den levert en dag eller to etterpå må da være helt ok.
I motsatt fall merker vel selger fort at interessen er laber, og legger inn årene.

Forsøker en selger seg på en real rip-off ala denne-$1200-klokken-nå-til-kun-kr4000 og et kjapt søk avslører at vi snakker om noe $99 junk er vel det 'selvmord' for den forumprofilen...

Jeg har litt delte meninger om dette tema. Jeg har ikke noe imot at Joha selger klokkene sine her, har selv kjøpt av han og må si det var verdt noen kroner ekstra og kunne sette seg på T-banen i Oslo og returnere en time etterpå med en ny klokke på armen.

Eneste jeg synes er dumt er at jeg opplever det noen ganger blir litt mange annonser som blir bumpet samtidig, da er plutselig de 4 første annonsene på "kjøp&salg" forumet Seiko eller Citizen klokker, som ikke er det jeg har lyst til å sikle på, men dette er ikke et stort problem så lenge salgsforumet ikke blir oversvømt av disse salgstrådene.

Konklusjon, stå på Joha!

Murias: Alle har lov til å ha en mening om denne saken og alle har lov til å la være å handle med JoHa, dersom man ønsker det.

Hva JoHa gjør rent praktisk i forhold til toll og avgifter angår ingen andre enn JoHa og skatte-/tollmyndighetene. Det bør du holde deg for god til å kommentere.

Helt klart,alle burde ha lov til å handle fra Joha så lenge forumet ikke legger noen begrensninger på å drive business på andre medlemmer.

Samtidig bør man heller ikke bli overrasket om noen stiller spørsmåltegn ved selve opplegget og lovmessigheten ved det.

Om han tjener noen kroner på dette; hva gjør vel det? Dersom man ønsker å gjøre ventetiden kortere og bekymringene mindre, kan man velge å kjøpe klokken av ham. Vil man spare noen kroner kan man gå på bukta og kjøpe klokken selv og vente på at den skal skipes og tolles.

Hold deg for god til å rakke ned på andre bare fordi om de har gjort en god handel. Når det gjelder kommersielle aktører, så er det vel et par andre her inne som også promoterer sine varer på forumet... Kan ikke se at du har kommentert det på noen måte...

Alle som poster noe i kjøp og salg promoterer jo sine varer,men Joha er så vidt jeg kjenner til den eneste som kjøper varer som utelukkende er ment for å selges videre med fortjeneste.

Jeg rakker ikke ned på noen,jeg synes bare det er utrolig dårlig stil,og ville gjerne ha en avklaring på om den typen forretninger er greit her på tidssonen.. noe majoriteten tydeligvis mener at det er.

Og linken er absolutt ikke blind;).

Status
Stengt for ytterligere svar.