Saltvann + klokke

Medlem
16. feb. 2014
Innlegg
32
Sted
oslo
Et dumt spørsmål, men hvordan er det med bading i saltvann med klokke?

Må jeg skylle klokken i ferskvann etter å ha badet i saltvann? for å få ut salt i kriker og kroker som kan ødelegge over tid?

kjøpte nylig en Longines hydroconquest automatic som jeg nødig vil ødelegge .)
 
Et dumt spørsmål, men hvordan er det med bading i saltvann med klokke?

Må jeg skylle klokken i ferskvann etter å ha badet i saltvann? for å få ut salt i kriker og kroker som kan ødelegge over tid?

kjøpte nylig en Longines hydroconquest automatic som jeg nødig vil ødelegge .)

Bruker subben min til dykking og bading, pleier da bare å dusje med den i etterkant, ikke noe mer. Ser ikke ut som om den har tatt skade av det.
 
Må jeg skylle klokken i ferskvann etter å ha badet i saltvann? for å få ut salt i kriker og kroker som kan ødelegge over tid?

Kortversjon: Ja.

Lang versjon: Ved litt vanlig plasking i sjøen er det nok ingen fare såfremt du skyller klokken i ferskvann i løpet av dagen.
Ellers vil jo materialkvaliteten bestemme hvorvidt klokken blir utsatt for korrosjon, samt tiden du måtte oppholde deg i, og ved sjøen før du får tid til å skylle klokken. Type to ukers dykkeferie med skyllig ved hjemkomst er vel på grensen vil jeg tro.;)
Det skal ganske mye til for at det rustfrie stålet du finner i de fleste klokker i en viss prisklasse begynner å ruste.
 
Har også hørt at hvis du bader ofte i salt/ferskvann med klokka bør du regne med hyppigere service/helsesjekk. Har lest et sted at man i alle fall bør få sjekket klokka ca. hvert 1,5 til 2 år for vanntetthet i slik tilfeller. Pakninger får visstnok kjørt seg mer i et akvatisk miljø... ;)

Men det må andre bekrefte. Selv tar jeg alltid av klokka før jeg bader. :)
 
Pakningene som tetter rundt baklokk, glass og kassehals/krone har ikke så godt av saltvann. Over tid vil gummien og plasten bli hard og sprø og dermed miste sin tettningsevne. Hvis du bader mye i saltvann burde du, som noen påpekte over ta en sjekk av pakninger og en trykktest hos en urmaker ca. hvert år. Et "triks" er å fylle vasken med springvann og legge klokka i dette badet i kanskje 15 min etter bruk i saltvann. Kall det gjerne et "klokke-spa" ;) Styr forresten også unna såpe!
 
Bla, bla, bla.... "ikke bad med dykkeklokken din osv. osv."

Ja, det går faktisk an å bade med dykkerklokken din. Trykktest den før hver sesong, og ha service på uret da det stopper er nå min filosofi!

:mrgreen::mrgreen:
 
Jeg har alt for ofte sett hva saltvann gjør med et urverk... For all del, bad og dykk med dykkeruret ditt! Det er jo laget for det, men tar du visse forhåndsregler så slipper du den sure overraskelsen... ;)
 
Jeg har alt for ofte sett hva saltvann gjør med et urverk... For all del, bad og dykk med dykkeruret ditt! Det er jo laget for det, men tar du visse forhåndsregler så slipper du den sure overraskelsen... ;)

Hvis den var rettet til meg, så viser jeg til siste posten min

Trykktest den før hver sesong, og ha service på uret da det stopper er nå min filosofi!
 
Hvis den var rettet til meg, så viser jeg til siste posten min

Jeg syntes kanskje jeg hørtes litt pertentelig og "streng" ut selv når jeg leste innlegget mitt...

Det var ikke for å pirke på innlegget ditt. Jeg beklager hvis det virket sånn.
 
Jeg har sikkert hatt 300 klokker. Har badet med alle. Aldri opplevd problemer av noe slag...
 
Bruker subben min til dykking og bading, pleier da bare å dusje med den i etterkant, ikke noe mer. Ser ikke ut som om den har tatt skade av det.

Antakelig tar klokken større skade av såpe og varmt vann enn av saltvannsbadingen :)

Jeg svømmer og dykker med dykkerne, såfremt jeg vet at pakningene er relativt nye, og skyller i ferskvann etterpå. Men i dusjen er de aldri.
 
Etter noen bruktklokkekjøp har jeg en mistanke om at springbarene er det mest sårbare. Når sesongen er over, eller når klokken skal trykktestes vil jeg anbefale at rem/lenke tas av og at springbarene byttes ut. Eller som gjør det, bruker litt 5-56 og "myker" de opp, for deretter å tilsette en mikroskopisk dråpe med supertynn olje. Det kan være et rent helvete å få løsnet fastrustede springbars.

Det er sikkert motforestillinger mot olje i springbars, men det bryr jeg meg ikke om.