Samletråd for remmer og lenker

Fornøyd? Liker at du kan bestille akkurat slik man ønsker den.
Anbefales uten tvil. ) Fit & finish er 100%. Håndarbeidet og nøyaktigheten er det ingenting å si på. Som du sier, er jo 3D-modulatoren genial. Tips: Vær bevisst på tykkelsen du vil ha på reimen, da defaultverdien ofte er for tynne, dressur.

• Liker
Reaksjoner: AJ.82
Nå har jeg fått litt erfaring med The Strap Tailor, og jeg synes kvaliteten på de reimene jeg har bestilt inn er veldig god. Fint sydd, godt skinn og jeg har både bestilt med egne spesifikasjoner og standard-reimer. Liker faktisk veldig godt at noen ting er sendeklart (for oss utålmodige med svak impulskontroll) og at man kan få spesifisert etter egne behov. Dette er vel noe som gjelder de fleste produsentene i denne klassen, Delugs, Handdn, Watch Gecko, osv… Spesialbestilte reimer tar ca. fire uker å få, og kommunikasjonen med David og gjengen har for meg vært helt uovertruffen. Jeg var litt usikker på kombinasjonen av reim og skivefarge, og skreiv til de for å få noen innspill, og de svarer både raskt og nøyaktig, og entusiastisk ikke minst! Det er noe jeg kan sette pris på, og føles som avstanden mellom meg og dem er kort, selv om de holder til i England. Siste reima jeg fikk nå, til min Oris Big Crown med burgunder skive er i det stivere skinnsegmentet og 3 mm, men føles allerede veldig behagelig på håndleddet. Milevis fra flere standardreimer jeg har hatt i samme tykkelse. Og resultatet her er jo sterkt vil jeg selv mene (sitter allerede litt mindre tight rundt håndleddet):

IMG_1235.jpeg
IMG_1234.jpeg
IMG_1236.jpeg

En provoserende og kanskje feilaktig påstand fra meg, men som flere ganger har slått meg når jeg sitter med mine 100+ straps;

Straps fra Alixpress / temu til 15,- eller 30,- er akkurat de samme som du betaler 150,- / 250,- eller mer for i europeiske nettbutikker.

*Det finnes selvsagt unntak, og jeg har noen som opplagt har høyere kvalitet, men de koster også gjerne mye.

Tanker?

En provoserende og kanskje feilaktig påstand fra meg, men som flere ganger har slått meg når jeg sitter med mine 100+ straps;

Straps fra Alixpress / temu til 15,- eller 30,- er akkurat de samme som du betaler 150,- / 250,- eller mer for i europeiske nettbutikker.

*Det finnes selvsagt unntak, og jeg har noen som opplagt har høyere kvalitet, men de koster også gjerne mye.

Tanker?
Har samme erfaring, så sant man er litt selektiv i valgene får man sykt mye for penga på Ali/Temu.
Spesielt på FKM remmene

• Liker
Reaksjoner: Kruttskjegg

Tanker?
Det oppleves verken provoserende eller feilaktig herfra. Men det krever kanskje et innblikk i produksjonsleddene? Veldig interessant hvis en del av svaret er at marginene er satt høyere i Europa, men jeg tenker i hvert fall umiddelbart at både kvalitet og rimelighet kan oppnås til en veldig lav kostnad når arbeidskrafta utnyttes. Det gjelder også i foredlinga av materialene, som i første ledd også kan gjøres billig ved dårlige arbeidsvilkår. Jeg kan ingenting om dette annet enn bildet jeg ser for meg - og at produktet jo vil være det samme når forutsetningene er de samme; dyktig håndverker og gode materialer. Så er det vel verdt å stille spørsmålet hvem man vil støtte med hvilke midler. Delugs, Handdn og Vario (som vel begynte med å lage reimer), som alle er basert i Asia, er priset ganske likt for eksempel The Strap Tailor (for å nevne én europeisk produsent). Kanskje det har å gjøre med råvarer også? Ser at for eksempel Handdn høster skinn fra Europa og USA. Kanskje aliexpress-reimene er lokalt skinn? Hadde vært interessant å lese mer om råvarer og prosess hvis det er mulig - slenger meg på @Loevhagen og ønsker gjerne også lenker til konkrete produktsider.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Sonch
... jeg noterer meg at som ledd i Kinas svar på Trumps tariffer, så flommer nå sosiale medier over av kinesiske produsenter av lærvarer som påstår at de er OEM for vestlige luksusmerker og at den kinesiske staten nå tillater dem å markedsføre direkte til vestlige forbrukere til en bitteliten brøkdel av prisen.

Tror jeg det er sant at det er de som lager veskene til Chanel, Dior, Gucci og Hermes? Njaaa.... usikker.

Tror jeg disse bruker top-notch europeiske råvarer og lager gode produkter med godt håndverk? Ja, det tror jeg.

Egentlig burde jeg benytte denne muligheten til å etablere mitt eget klokkeremmerke.

Gøy med litt diskusjon rundt dette.

Jeg har kun erfaring med nato straps og noen gummi-diver reimer fra ali xpress. Jeg ville aldri kjøpt skinn eller noe dyreprodukter fra Kina. De har et helt annet syn på dyreveldferd en meg,. Det er bare å gå på alixpress og søke på "quality nato straps" eller lignende så ser dere hvilke jeg tenker på, det er ikke så mye for meg å ta bilde av egentlig. Jeg føler jeg har mange lignende kjøpt vestlige klokkereim sider som ser helt identisk ut (og oppleves identisk) den eneste forskjellen er kanskje et firmanavn eller logo som er inngravert et sted og en x100 på prisen. Men skal ikke si det sikkert og håper jo litt jeg tar feil. Jeg klarer ikke å skille de fra hverandre i boksen hjemme.

Jeg har selvfølgelig ingen problemer med å betale mere for varer som er utviklet og produsert lokalt, enten det er fra min bydel, min by, mitt fylke, mitt land osv. Det er slik jeg liker å handle. Og jeg vil gjerne betale for kvalitet, og at ting skal vare.

Men veldig mye av det som omsettes her i vesten er jo varer som er kjøpt fra Asia og solgt med den marginen vi er villige til å betale.

Du Edward nevner Chanel, Dior, Gucci og Hermes og den type merker, og det vet jeg absolutt ingenting om. Og du har nok helt rett. Men hvis man tenker på hvilke stoff og klær som for kjørt seg hardest og blir testet hardest i de aller tøffeste værforhold, så kan jeg si 100% sikkert at det meste blir produsert i Kina/Vietnam. f.eks. Patagonia, Arc'teryx, Fjellreven osv med livstidsgaranti. Patagonia er vel også kjent som et av de merkene med klarest miljø-identitet. Så at noe er produsert i Kina trenger ikke bety negativt, dårlig eller billig.

Så - bottomline - ingen konkrete eksempler og lenker til å underbygge hypotesen i den "provoserene påstanden" (sic). Kanskje den rett og slett var det den tok høyde for; "En provoserende og kanskje feilaktig påstand fra meg". Fair det, men mer artig hvis et skulle vise seg at den var de facto riktig.

Det er ikke noe nytt at den asiatiske dagskift produksjonen blir solgt til makspris gjennom front selskaper i vesten, mens "nattskift produksjonen" finner sin vei med knuste priser på andre plattformer.
Samme artikkel uten logo, eller med en liten annerledes design.
Hvorfor selger bare 50% av det man kan produsere, når man kan produsere 100% og tjene mer gjennom andre kanaler?
Det er grunnen til at noen selskaper ønsker ikke å få produktene sine produsert i visse plasser: de vet godt at "nattskiftet" kan ikke la det være.

• Liker
Reaksjoner: mnaerum
Skal definitivt ta noen bilder og se nærmere på mine nato og sammenligne, men det blir tidligst om en uke. Og jeg vet ikke nøyaktig hvilke jeg har kjøpt fra alixpress her og nå, så om jeg må føre bevis her og nå har jeg definitivt en dårlig sak. Men for underholdningens skyld så kan jeg i det minste vise hva jeg mener;

Her er noe av det første som kom opp på Ali når jeg søkte på nato straps:
Skjermbilde 2025-04-20 kl. 00.01.13.png
Skjermbilde 2025-04-20 kl. 00.01.01.png

Min påstand er da at jeg ikke klarer å merke noen forskjell på disse og tilsvarende kjøpt veldig mye dyrere i Europa. Jeg tror kanskje det er de samme.

Skal definitivt ta noen bilder og se nærmere på mine nato og sammenligne, men det blir tidligst om en uke. Og jeg vet ikke nøyaktig hvilke jeg har kjøpt fra alixpress her og nå, så om jeg må føre bevis her og nå har jeg definitivt en dårlig sak. Men for underholdningens skyld så kan jeg i det minste vise hva jeg mener;

Her er noe av det første som kom opp på Ali når jeg søkte på nato straps:
Vis vedlegg 397673Vis vedlegg 397674

Min påstand er da at jeg ikke klarer å merke noen forskjell på disse og tilsvarende kjøpt veldig mye dyrere i Europa. Jeg tror kanskje det er de samme.
Ser du ingen fysisk forskjell, kommer det mest sannsynlig fra samme produsent.
Best å kjøpe nattskiftet ;)

Noen som har erfaring med jubilee/executive-lenka fra Uncle Straps til vintage Datejust?

Har en 16234 med en passe skranglete lenke, som typisk er for eldre lenker med hule endeledd. Lurer på om det er verdt å prøve Uncle-lenka med solide endeledd, eller om det bare er å kaste penger ut vinduet…
Du blir aldri fornøyd med en imitasjon og det skal ikke heve opp verdien på klokken din.

• Liker
Reaksjoner: TomB
... jeg noterer meg at som ledd i Kinas svar på Trumps tariffer, så flommer nå sosiale medier over av kinesiske produsenter av lærvarer som påstår at de er OEM for vestlige luksusmerker og at den kinesiske staten nå tillater dem å markedsføre direkte til vestlige forbrukere til en bitteliten brøkdel av prisen.

Tror jeg det er sant at det er de som lager veskene til Chanel, Dior, Gucci og Hermes? Njaaa.... usikker.

Tror jeg disse bruker top-notch europeiske råvarer og lager gode produkter med godt håndverk? Ja, det tror jeg.

Egentlig burde jeg benytte denne muligheten til å etablere mitt eget klokkeremmerke.

1. Det høres litt søkt ut - og er vel mer en mulighet for å tjene noen raske kroner?
2. Det er jeg nesten 100% sikker på at er feil. Har selv vært og sett Hermès sine produksjonslokaler for enkelte lærprodukter (da befant jeg meg ikke i Kina) og fått en forståelse av hvordan de opererer for å skaffe kun det læret/skinnet som holder deres egen standard (på alle måter). Tar du med en veske dit, kan de med stor sannsynlighet si HVEM som har sydd akkurat den.
3. Tror ikke de trenger råvarer fra Europa. Råvarene fra Kina fort kan være like bra, i det minste om vi snakker nylon her?! ;)
4. Ikke gjør det er du snill!

Det er litt som med Rolex - det går en grense for hva jeg er villig til å tro er outsourcet til Kina, og den grensen går før Hermes. Jeg har klådd på ridestøvler og sadler som de har laget og det var det beste håndverket jeg har sett.

Nå er det mulig kineserne har tatt seg inn på 20+ år, men jeg jobbet engang med å selge dunjakker med pelskant av "viltfanget coyote" (iflg lappen) fra Canada ved siden av "ulv" (iflg lappen) fra Kina. Vi måtte plassere dem langt fra hverandre så det ble mindre åpenbart at det ene var coyote og det andre var bikkje. Kineserne anstrengte seg ikke engang, det va'kke engang polarhund men helt åpenbart en pomeranian-lignende langhåret veskehund.

(Edit: pelskanter på hetten på vinterjakker skal være av pelsen fra polare dyr. Slik pels blir ikke våt, klistrete og isete i ekstrem kulde og vind og beskytter ansiktet bedre enn noe annet materiale. Kunstpels på hetten er en fordømt uting for kunnskapsløse posører og reduserer verdien på jakken. Vil ikke ha ulv eller bjørn? Kjøp jakke uten pels.)

Jeg har relativt god peil på skinn og lær, og synes ingenting måler seg mot godt europeisk. Ser ut på meg som om de gode asiatiske produsentene av klokkeremmer bruker mye europeisk lær. Det er ikke mye materiale som skal til, og mangedobler prisen de kan ta.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord