Samling ved reisens slutt

Medlem
3. sep. 2009
Etter daglig lurking og sikling, og fire poster på over fire år, inspirert av en rekke velformulerte og morsomme presentasjoner og unboxinger, tenkte jeg at det kanskje var på tide å ta bladet fra munnen (eller tastaturet og objektivet) og vise frem hva som har hopet seg opp i sokkeskuffen etterhvert. (Sokkeskuffen har vel strengt tatt også fått avløsning)

Skriveferdighetene kan ikke måle seg med forum-forbildene, og kanskje i enda mindre grad fotokunsten, men vi får håpe at innholdet kommer frem like fullt.

In the beginning….

Etter en håndfull forskjellige digitalklokker i ung alder var det en stor begivenhet da jeg en gang på første halvdel av nittitallet møtte opp på Glasmagasinet for å kjøpe en "ordentlig" klokke. Tommy Rustad hadde litt, men ikke så mye, mer hår enn nå og hadde akkurat blitt sponset av Certina. Signert plakat ble det også, før jeg gikk ut som den stolte eier av en Certina DS:

null-18.jpg

Ti års mer eller mindre kontinuerlig bruk har satt sitt preg, og selv etter lang og tro tjeneste ble den uten videre sermoni puttet i skuffen da jeg beveget meg videre i klokkeverdenen.

Fint skarre værra

Muligens noe påvirket av opphavet mitt var det kun en ting som gjaldt da jeg (uten rot i virkeligheten) følte at jeg var blitt litt mer voksen og trengte en mer voksen klokke, men Cindy og jeg ville jo se veldig bra ut sammen også. Dessverre gikk det litt fort i svingene for min utsendte representant i Asia, så da boksen ble åpnet manglet de magiske ordene Chronometer og Automatic på skiven. Synd, men til å leve med da, litt mer irriterende nå.

null-11.jpg

Verdt å vente på, men først en liten smakebit.

Jeg husker ikke helt hvordan det startet, men etterhvert hadde jeg forvillet meg inn på TimeZone og begynte på den onde sirkelen som er klokkenes verden. I parallell fulgte jeg med på Finn for å se om noen av disse godbitene var innenfor rekkevidde. Etter litt mail-dialog ble handelen avtalt, sparekontoen tømt, og ventingen begynte. På grunn av litt reising for begge parter ville det være over en uke til (det som på det tidspunktet var) Grailen kom på mine hender, så før jeg kjente til uttrykket eller konseptet i det hele tatt så var det ventepølse på gang.

I Bergen har de mer enn regn og gammelt øl, det var også en ivrig aktør på Finn i den perioden, og siden jeg hadde gleden* av å tilbringe uken i en suite** på Sandsli så ble all gjenværende tilgjengelig likviditet byttet mot denne:

null-16.jpg

*: Alt er relativt
**:Noen ting er enda mer relativt

Ganske raskt byttet jeg lenken til en rem fra Morellato, etter at jeg ikke klarte å oppdrive en Hirsch Carbon som jeg hadde lyst på. Nå er den tilbake på lenke igjen etter at remmen begynte å synge på siste verset.

You have arrived.

Sånn føltes det ihvertfall da jeg endelig fikk denne på armen. Litt skummelt å trekke kortet på Europris(!) i bytte mot en liten grå pakke (Post i butikk med lang åpningstid er et fremskritt fra postkontor, spør du meg), men sørlendingen hadde ikke lurt meg (så mye, ihvertfall).

R-serial og T<25-dial er en del av sjarmen nå, men det var ikke helt som annonsert. Jeg klager ikke så mye, men etter litt frem og tilbake på mail med selger er vel ihvertfall forlikt. Klokken er pen, men den nye Sub-lenken er vel ikke helt i henhold til paragrafene til Originalpoliziei som det heter i BMW-kretser.

null-15.jpg

Den kom med Coke-bezel, men etter en liten tur innom Askeland ble det blårød slik jeg ville ha. (Kanskje den eneste gangen ordene "Vi har Pepsi" ikke frembringer skuffelse) Hadde vel også opprinnelig en teori om å få hele treenigheten i hus med en svart også, men tiden ville vise at jeg kunne oppnå litt variasjon på lanken på annet vis.

I am sailing.

Selv om min maritime merittliste omfatter hederlig innsats i opptil flere Færderseilaser begynner det å bli litt lenge siden. Derimot så prøver jeg tidvis å være litt aktiv, så det hadde vært greit med en klokke man ikke er så redd for. Utvelgelsesprosessen husker jeg ikke helt, men en kamerat hadde en landbasert versjon av denne og helt lik kunne man jo ikke ha. I Singapore er jo alt billig sies det, men mens det bugner av alle mulige andre klokker var denne vanskelig å finne. Til slutt ble det klaff innerst i et hjørne i kjelleren på Rucky Praza:

null-14.jpg

Ganske tøff fremdeles synes jeg, og enda regelmessig i bruk. Jeg har en greie for kevlar/karbon-aktige remmer, kanskje den sulten kan stilles senere? (Og at jeg på veien hjem så den mye billigere på Schipol har jeg nesten glemt)

P.I.M.P. (og litt mer seiling)

En av de faste stoppene på lørdagsrunden i Stavanger var hjørnevinduet hos Askeland. (Inn er det vel fremdeles knapt noen vits å gå). Blank og skinnende sto den trofast der uke etter uke mens jeg laget nese-merker på ruten. Veldig fin, men veldig uoppnåelig. Som vi vel alle har lært etterhvert er grenser og fornuftig pris også relative verdier som med litt mental massasje kan justeres i dertil egnet retning (dvs. oppover). En dag bikket det over, og jeg troppet opp rett før stengetid og trykket Kode + Klar.

null-13.jpg

Selv med mine begrensede prute-kunnskaper og generelle aversjon mot hele konseptet fikk jeg faktisk litt rabatt også, men fremdeles er dette den eneste klokken jeg har handlet ny hos forhandler.

Jeg må innrømme at ss/pt-varianten har litt mer liv i skiven og sekundviser som kiler meg på de rette stedene, men det var denne som hadde lokket meg som Odyssevs til sirenene. Dessverre / heldigvis glemte jeg detaljen med tau, mast og slikt, men håper på bonuspoeng for høykulturell og maritim referanse.

Da tar jeg en liten pause og poster denne før Murphy kommer og sletter alt jeg har skrevet, så kommer del to etter hvert.

Herlig at du klinker til med en tråd som dette! En reise i din interesse, klokke-mote og du gir akkurat nok til at jeg er svært spent på hva neste klokke blir.
Du plikter å unboxe!!

Talk for at du deler!

Skriveferdighetene kan ikke måle seg med forum-forbildene, og kanskje i enda mindre grad fotokunsten, men vi får håpe at innholdet kommer frem like fullt.

Tullball!!! Flott lesing, Gleder meg meg til fortsettelsen.
Du må utdype Speedmasteren mer. Den var virkelig flott! :) (for ikke å snakke om Rolexen)

International Watch man of not so much mystery.

Nesten rett over gaten for Askeland er det også et fristende vindu (og mye hyggeligere miljø på innsiden). Den observante leser la kanskje tidligere merke til at jeg bærer Ringen™, så jeg har alltid hatt et godt øye til disse klokkene (etter at jeg fant ut at de eksisterte, ihvertfall). Den ble igjen regelmessig beskuet, og til og med prøvd, hos Otteren, men litt fornuft og mye reality check i form av korrespondanse med min bankforbindelse gjorde at det ble med avstandsforelskelsen.

Avstandsforelskelse ja, ivertfall inntil skjebnen tok ansvar og denne ble annonsert til en overkommelig pris bare 5 minutter på sykkel hjemmefra. Når den til alt overmål hadde kevlarrem i tillegg til den massive lenken var det bare å "få i hus", som det heter. De nye variantene går vel litt mer tilbake til Gérald Gentas opprinnelige design, men jeg er vel inhabil når jeg kanskje liker denne best fremdeles. (Genta fikk jo litt mer dreis på sakene etterhvert, og ETA-verk overser jeg glatt når det passer meg :) )

null-1.jpg

null.jpg

I ettertid viser det seg at selgeren også er innom Sonen innimellom, og har en forkjærlighet for enda særere klokker enn dette ;) Det eneste lille irritasjonsmomentet er at jeg er en sucker for arabiske tall og røde detaljer, men det kunne Jørgen hos Otteren nylig bøte på:

null-8.jpg

En middels artig kuriositet er at denne klokken ble kjøpt to dager etter jeg registrerte meg på Tidssonen, etter å ha lurket uten bruker i lang tid.

The one that got away.

En gang ble jeg spurt om jeg samlet på klokker og svarte oppriktig at jeg egentlig ikke samlet, men at når man bare kjøper og ikke selger så blir det jo en slags samling av det etterhvert. Det var vel mer et godt kjøp enn en lidenskapelig lengsel som var utslagsgivende for neste kjøp, men jeg måtte jo prøve å finne ut "what the fuzz was all about":

null-5.jpg

For å være helt ærlig så fant jeg aldri ut av det, for hver gang den var ute i friluft så savnet jeg fargene fra GMTen, bling fra YM eller kantene fra IWC. Jeg prøvde oppriktig å la den synke inn, men det var med lett hjerte jeg lot den gå til en kollega som satt mye større pris på den. Salget var også en selvpålagt botsøvelse (i nært samarbeid med min stadig mer skeptiske bankforbindelse) i forkant av neste innkjøp.

Sport Chrono

Nok en gang går jeg i fella og ender opp med quartz, og verket er sikkert ikke inhouse heller. Heldigvis har den jo noen andre gode egenskaper.

null-20.jpg

Ørkenvandring

Såvidt jeg kan huske fra søndagsskolen og mine år på KG så vandret Moses i ørkenen i førti år for å finne det lovede land. Det var vel ganske skrale forhold hos han også, men jeg tror vel at han slapp regelmessige brev fra Santander Consumer Finance om ikke annet. Trikset for å slippe å kjøpe klokker er å sørge for at de andre utgiftene strekker til, og da kan jeg tipse om en bilfabrikant som kan bistå. (Onde, men akk så korrekte, tunger hevder at det er to typer folk som har P-bil: de som har penger og de som hadde penger.) Lysten er sterk når man ikke har mulighet, men når jeg endelig egenhendig har reddet den kriserammede spanske finansbransjen og betalt ned lånet så er det ingenting som frister meg der ute…

Det ble ikke førti år for min del, men jeg hadde vel utforsket de fleste deler av det jeg kjente til av klokkeverdenen før jeg egentlig tilfeldigvis endte opp med en ny klokke. En kamerat hadde hatt forgjengeren til denne lenge, og hvit skive er jo en fin ting, selv om den røde GMT-viseren jeg likte så godt nå har fått litt retropreg. Selger hadde gode referanser her, jeg satte over penger og krysset fingrene:

null-12.jpg

En (U)lykke kommer sjelden alene.

Ved siden Ingenieuren hos Otteren sto det en annen luring i hvitt og blått, og den var i en helt annen liga av uoppnåelighet. Likefullt brant den seg inn i minnet og hadde hedersplassen på ønskelisten. "Outhouse" chrono-fellen skulle jeg ikke gå i igjen, her måtte det være "the real deal".

Det var langt mellom treffene på Finn, og når det kom en så var jeg for treg på labben. Utlandet har jeg aldri turt å handle med, frykten for å bli lurt og/eller havne i toll-tull etc. overskygger gleden ved å kunne gjøre et godt kjøp på Ebay, så da sitter man innsmurt i tålmodighet fra topp til tå. Jeg lovet meg selv at den neste som dukket opp skulle jeg ha, men da var det selvfølgelig helt bråstopp i markedet.

Exploreren var vel knapt blitt husvarm før objektet dukket opp, og siden løfter er til for å holdes (ihvertfall når det fører til klokkekjøp) så slo jeg til:

null-6.jpg

Gjøkeredet (Mye vil ha mer)

Da jeg først begynte å følge med på Tidssonen var det vel med noen hederlige unntak stort sett diverse Rolex sportsmodeller heltene hadde, men etterhvert så har dette utviklet seg. En ny Sub får velfortjent honnør (og vennlig nikk), men jeg mistenker at ekkokammeret gjør at vi asylanter på kort tid flytter listen fra "Dæven!" til "Såpass må det jo være."

Den tidligere nevnte gode boken sier et eller annet om bjelker, brødre og øyne, og jeg er ikke det spor bedre selv… Den 11. mai har Finn plutselig to klokker som begge har Grail stemplet med store bokstaver, og jeg sitter med seriøse tanker om å gjøre alvor av planene. Den ene er storebror og har tøff chrono, mens den andre har litt asymmetrisk skive og tre røde prikker(!). I tillegg er den 50k billigere enn den andre, så det må jo være en bankers. Eller, når man allikevel er i denne ligaen så bør man kanskje gå all inn og ta den dyreste? Hva er vel en månedslønn eller to i denne sammenhengen?

Når tankene begynner å gå på denne måten så er det nok best å ta en "Time out for safety" som det heter i bransjen.

Men en time out kan i likhet med ein skigard ikkje vare evig veit du, og når Finn etter bare noen uker kan informere meg om at lillebroren til de to andre klokkene ligger BNIB på Jessheim så ville det jo nesten være feil å ikke slå til. Denne er jo i tillegg enda billigere, reneste røverkjøpet!

Som regel har jeg lyst til å ha prøvd en klokke på hånden før jeg kjøper den, men etter å ha sett denne på nabobordet på en café i fjor sommer så visste jeg at denne kom til å være riktig for meg (utrolig hva man klarer å overbevise seg selv om).

null-10.jpg

Sånn er det altså blitt, og man sitter her med en allsidig gjeng klokker som burde dekke de fleste behov og lyster. Ihvertfall til det plutselig er noe nytt som sniker seg inn på ønskelisten, så basert på tidligere erfaringer er kanskje ikke reisen helt slutt enda...

Du verden! Denne presentasjonen er fullt på høyde med det beste fra utlandet. YM med gullbezel etc har jeg aldri sett, men du stor tid for flott den er. Forstår godt at du digger den sekundviseren.

Takk for at du deler samlingen med oss - og du, du må bare poste mye mer. Du har en fabelaktig og morsom penn!

Oi oi oi, for en utrolig variert og spennende samling du har:) Du er nødt til å dele mer av klokkene dine! YM var utrolig stilig, ikke så ofte man ser en slik en! Takk for at du deler, var en utrolig bra presentasjon!

Im-po-nert, her var det vanvittig mye fint!

Blant mange favoritter sniker det seg inn noen (for meg) hyggelige nye bekjentskaper: IWC Ingy med snertne røde detaljer, racing-Speedy med helhvit skive (mer om denne, takk), TT Yachtmaster med gult gull. Og så en PP som et lite apropos på slutten...

Jeg ble nesten inspirert til å ta frem ringen også, selv om jeg synes den er ukomfortabel så det holder :)

For en herlig presentasjon av en vanvittig flott samling klokker som du har. Håper å se flere av disse i dagens klokke - tråden.
Apropos er vel den iwc 7dagersen min gamle? Og patek-er på Finn lagt ut 11.mai var nok min 5980 du siktet til samt @HCWLs 5712. 5711 er heller ikke noe å kimse av, en flott klokke!

Redigert av en moderator:
Herlig :D Flott samling og underholdende lesestoff. Håper jeg selv en dag får æren av og bære en PP.

Takk som deler!

Flott samling. Mange godsaker og fin variasjon. Den YM'en ser spenstig ut. Må få prøvd en IWC ingenieur en dag kjenner jeg. Liker forresten det skivebyttet du har gjort. Flott og egenartet ur!

Fantastisk "reise" du har hatt! Har ikke tidligere sett YM med gullbezel, men den var ikke feil :) Ellers er jo både IWC portuguese, Rolex Explorer 2 og PP 5711 helt sjef! Takk for at du deler!

Tullball!!! Flott lesing, Gleder meg meg til fortsettelsen.
Du må utdype Speedmasteren mer. Den var virkelig flott! :) (for ikke å snakke om Rolexen)

Speaking of the devil, det kom akkurat en lik på Finn: Omega speedmaster Racing - FINN Torget

Fine bilder der, de yter skiven mer rettferdighet enn mine.

Klokken er en "Limited" Schumacher-sak fra 2000, etter min mening den fineste av disse litt sære variantene. Samme år kom den også med sort skive, men jeg synes den lyse med litt sjakkbrettmønster gjør seg godt. The Schumacher Omegas

Drawbacket er jo selvfølgelig at den er i Reduced-størrelse og ikke helt følger med i tiden på den fronten...

Herlig at du klinker til med en tråd som dette! En reise i din interesse, klokke-mote og du gir akkurat nok til at jeg er svært spent på hva neste klokke blir.
Du plikter å unboxe!!

Talk for at du deler!

Takker og bukker, det kom vel litt forskjellig ut av boksen i neste del av soga som kanskje kan falle i smak også ;)

Du verden! Denne presentasjonen er fullt på høyde med det beste fra utlandet. YM med gullbezel etc har jeg aldri sett, men du stor tid for flott den er. Forstår godt at du digger den sekundviseren.

Takk for at du deler samlingen med oss - og du, du må bare poste mye mer. Du har en fabelaktig og morsom penn!

YMen er mye finere i virkeligheten, eller med en dyktig operatør bak kameraet.. (I likhet med alle de andre egentlig) Jeg får se om øvelse gjør mester på den fronten også.

(Hvis jeg tar turen til Graandalsvegen en gang skal du kanskje få ta en titt også ;) )

Oi oi oi, for en utrolig variert og spennende samling du har:) Du er nødt til å dele mer av klokkene dine! YM var utrolig stilig, ikke så ofte man ser en slik en! Takk for at du deler, var en utrolig bra presentasjon!

Herlig lesning:)
Takk for at du deler!

Veldig pen samling, blir imponert:cool:

Im-po-nert, her var det vanvittig mye fint!

Blant mange favoritter sniker det seg inn noen (for meg) hyggelige nye bekjentskaper: IWC Ingy med snertne røde detaljer, racing-Speedy med helhvit skive (mer om denne, takk), TT Yachtmaster med gult gull. Og så en PP som et lite apropos på slutten...

Jeg ble nesten inspirert til å ta frem ringen også, selv om jeg synes den er ukomfortabel så det holder :)

Takk for hyggelige ord, har vel aldri helt kommet i siget med å skrive her, men jeg får vel satse på at det kanskje blir litt mer enn en gang i året heretter.

Skrev noen ord om Schumi-Speedyen i en tidligere post og jeg vet egentlig ikke så mye mer om den, men hva gjelder ringen så er den om ikke annet mer økonomisk lønnsom enn andre ringer...

For en herlig presentasjon av en vanvittig flott samling klokker som du har. Håper å se flere av disse i dagens klokke - tråden.
Apropos er vel den iwc 7dagersen min gamle? Og patek-er på Finn lagt ut 11.mai var nok min 5980 du siktet til samt @<a href="http://www.tidssonen.no/forum/member.php?u=1511" target="_blank">HCWL</a>s 5712. 5711 er heller ikke noe å kimse av, en flott klokke!

Det stemmer, 7-dageren var din og at du og HWCL la ut deres samtidig var vel indirekte utslagsgivende til at 5711en måtte kjøpes. Ikke helt identisk situasjon, men det er vel noe av den samme ulogiske logikken som Dan Ariely forteller om her:

[video=youtube;xOhb4LwAaJk]http://www.youtube.com/watch?v=xOhb4LwAaJk[/video]

Herlig :D Flott samling og underholdende lesestoff. Håper jeg selv en dag får æren av og bære en PP.

Det var vel sånn jeg følte det også, men med fare for å banne i kirken så er det vel nesten klokken som bør føle seg beæret over at vi bruker idiotisk mye penger på den... Det kan jo være greit å beholde bakkekontakten til tider og huske på at det ikke er den neste klokken som er den ultimate. (Alle vet jo at det er den neste etter det igjen :cool: )

Takk som deler!

Flott samling. Mange godsaker og fin variasjon. Den YM'en ser spenstig ut. Må få prøvd en IWC ingenieur en dag kjenner jeg. Liker forresten det skivebyttet du har gjort. Flott og egenartet ur!

Ingenieur er en litt "acquired taste" eller for spesielt interesserte, men jeg synes den er helt knall. De nye variantene som kommer nå er heller ikke så dumme, men en eldre variant som min er mye klokke for pengene synes jeg.

Fantastisk "reise" du har hatt! Har ikke tidligere sett YM med gullbezel, men den var ikke feil :) Ellers er jo både IWC portuguese, Rolex Explorer 2 og PP 5711 helt sjef! Takk for at du deler!

Artig å kunne dele også, satt og mimret litt for meg selv da jeg skrev her :)