18. Luke - 6 dager igjen til jul
I dagens luke skjuler det seg en liten lekkerbisken… Nei, vent litt. Som et medlem påpekte, så begynner litt vel mange av lukene på den måten. Så la meg ta det fra begynnelsen:
I dagens luke skjuler det seg en STOR lekkerbisken.
Zenith New Vintage 1955.
Hvis alle dressur hadde hatt en mor, så hadde moren vært gift med dette uret. En fantastisk dressklokke. En stor, fantastisk dressklokke. På 42mm er den nesten i overkant. Da jeg kjøpte den gikk jeg som regel med BlancPain Fifty Fathoms på 45 mm, så denne virket ikke så svær da.
For meg så markerer New Vintage 1955 nye tider for Zenith. Den ble lansert med
hvit skive i 2008.
Den er også flott, men jeg føler at den svarte er hakket vassere. Det handler vel om smak og behag. Da jeg kjøpte denne, hadde jeg bestemt meg for en rosegull klokke med svart skive. Og på den tiden var jeg heller ikke Zenith-fanboy.
New Vintage 1955 kom som en følge av oppmerksomheten Zenith fikk med Zenith
New Vintage 1965.
Jeg har nevnt New Vintage 1965 tidligere i kalenderen, og kommet litt nærmere sannheten siden den gang. New Vintage ble lansert rundt midten av 2000-tallet som en tribute til en Zenith-klokke fra 1965 – nemlig en såkalt Kennedy Watch. Den het det fordi det var bilde av JFK på
manualen som fulgte med klokken.
Opprinnelig kom New Vintage 1965 i et begrenset opplag på 250 eksemplarer, men i vanlig Zenith-ånd, ble den etter at den ble en suksess plutselig en del av det vanlige sortimentet. Det ble aldri New Vintage 1955.
Det har kommet altså kommet tre New Vintageserier fra Zenith: 1965, 1955 og 1969 (en tribute til de første automatiske kronografene – nevnt og avbildet i luke 1 i denne kalenderen). Dette var starten på en reformasjon av Zeniths urkolleksjon. Bort med de store og blingete klokkene, og tilbake til klassikerne og Zenith historien.
http://i1106.photobucket.com/albums/h361/Santos-Dumont/Advent1/01-5-Wristshot-NewVintage.jpg
Den svarte modellen New Vintage 1955 ble lansert i 2009, året etter kom også en brun versjon. Alle tre modellene er limiterte. 250 i serie for de to første, og 100 i den siste brune, som var en spesialversjon til ære for Charles Vermont, som reddet Zeniths urfabrikk i 1975, en dåd som ble beskrevet i
luke 2 i denne kalenderen.
Zenith har fått en del kritikk for praksisen med å lansere en ”Limited Edition” og så komme med avarter av den samme klokken år etter år, i stadig nye begrensede opplag, sånn at den opprinnelige begrensede serien blir utvannet. For meg så virker dette som en praksis de fleste klokkeprodusenter holder på med, og er en del av gamet.
Jeg er samtidig fornøyd med at Zenith har begrenset seg for til 600 eksemplarer av denne. De dukker heller ikke så ofte opp på bruktmarkedet, og prisene de tilbys til da er ikke særlig lavere enn det de ble solgt for i utgangspunktet.
I 2010 kom imidlertid også en klokke som ligner veldig:
Zenith Ultra Thin i en serie som nå kalles Heritage.
Den er flott, men jeg liker veldig godt at New Vintage 1955 har liten sekundviser klokken 6 i stedet for klokken ni. Det gir klokken et mer symetrisk og klassisk preg.
At sekundene er klokken seks er heller ikke tilfeldig. De fleste Zenithklokker i 1955 hadde denne plasseringen av sekundviseren, og svært ofte også den ”nedsunkne” plasseringen i skiven.
Men mens Zenith New Vintage 1965 ble laget for å hedre en ganske lik modell fra 1965, og Zenith New Vintage 1969 ble laget for hedre den originale kronografen fra 1969, så er det ingen klokker som er helt lik New Vintage 1955 fra 1955. Den er rett og slett for stor selv om altså visere og timesmarkører er tidsriktige for perioden.
Klokken ble laget for å hedre en periode i Zeniths historie som var svært fremgangsrik. I 1955 hadde nemlig Zenith vunnet den viktigste Chronometer-konkuransen i verden for femte år på rad. En prestasjon ingen andre urprodusenter har klart å kopiere.
At det ikke har kommet flere enn de tre limiterte modellene i denne serien, betyr også at det er bare 600 klokker med dette unike kaliberet:
Elite Caliber 689. En av svært mange variasjoner over Zeniths nåværende automatiske kaliber, altså kalt Elite.
I 1994 ble kaliberet lansert, om ikke med brask, så i hvert fall med bram. Da Zenith begynte å produsere klokker igjen etter kvartskrisen trengte de et automatisk kaliber ved siden av kronografmodellen El Primero. De hadde brukt mye ETA-kaliber, men det riktige for Zenith var å ha et eget kaliber hvor de tok seg av hele produksjonen på egenhånd. Altså et ekte ”inhouse” kaliber.
Fra 1991 til 94 utviklet Zeniths ingeniører kaliberet med to forutsetninger. Det skulle være tynt, og det skulle være lett å putte på andre komplikasjoner.
En frekvens på 36.000 ble forkastet tidlig, mest fordi det ikke var noen logisk begrunnelse for å ha et så raskt kaliber på en klokke som ikke var kronograf. Derfor er kaliberet 28.800 bph.
Urverket ble av fagpressen jeg hadde nær sagt naturligvis kåret til årets urverk i 1994, og opp gjennom årene har det kommet stadig nye versjoner. For eksempel: (I en på langt nær komplett liste):
Elite 655 – Hand wind (blant annet 1000 Chronometere i paltina)
Elite 670 – Sentrale sekunder (med dato) (den vanligste)
Elite 679 – Sentrale sekunder (uten dato)
Elite 680SC – Defy
Elite 681 – Ultra thin
Elite 682 – Dual time (GMT)
Elite 683 – Dual time (med power reserve)
Elite 684 – Port Royal (firkantet)
Elite 685 – Power Reserve
Elite 685SC – Power reserve
Elite 687 – World Timer
Elite 689 – Chronometre
Elite 691 – Moonphase
Det gikk til og med rykter om at Zenith forsøkte å utvikle en kronograf-komplikasjon til kaliberet, men det skjønte til og med Zenith var en dårlig ide.
Alle Zenithur som blir produsert i dag har enten utgangspunkt i El Primero- eller Elite-urverket.
(Greit smartass - det finnes
unntak)
Utseendemessig er kanskje Zenith New Vintage 1955 den flotteste Zenithen jeg har, og når den er på: Da er det fest. Stilig fest.