Kjære Santos-Dumont. En og en halv måned har gått siden tidenes beste ts-tråd offisielt var avsluttet. For en tråd!
Her kommer min lille supplerende historie. Du avsluttet med en gåte. Min siste er også min første.
Jeg tenkte litt på dette, men lot det deretter ligge. I dag, eller i natt, alt ettersom hvordan man definerer døgnets tider, våknet jeg rundt klokken fem. Av en eller annen grunn begynte jeg å gruble på din gåte. Jeg hadde ingen ønske om å stå opp, samtidig som jeg kjente lette karatespark mot kinnet av husets glade - men nå fortsatt sovende 2,5 åring, som lå mellom meg og min kone. Derfor fisket jeg frem mobiltelefonen min, gjemte meg under dynen, så ikke lyset skulle forstyrre noen, og begynte å lage et par notater til meg selv. Noen små hint til meg selv om hvordan jeg skulle knekke nøtten. Huset våknet etter hvert til liv, og jeg gikk til verks. Pc til frokost. Pc på (sensurert). pc etter at (sensurert) var avsluttet. Min kone buldret og bråkte. Barna likeså. "bare litt til", "jada, vi skal spille snart". Jeg ga til og med bort lørdagsgodteri ved ti-tiden i dag morges!
Hva fant jeg så ut? Ikke stort vil de fleste si.
Systematisk gikk jeg til verks. Lenge trodde jeg at bildet av innmat på uret, og serienummer var løsningen.
5414172
Jeg søkte i bibelen (de siste skal bli de første, matteus 20.16). Jeg søkte på koordinater og kom til USA og New Zeland. Jeg oversatte tallene til 5=E 4=D 1=A 4=D 1=A 7=G 2=B - også kalt edadagb
Jeg klarte kun å lage et ord - badedag. Var dette løsningen? En dansk film fra 1991, Den store badedagen var det nærmeste jeg kom. Systematisk gikk jeg gjennom skuespillerlisten.
Så - slo det meg, kanskje det enkle er det beste, og følgelig kom jeg frem til følgende.
Din siste er din første.
El primero = Den første
Din siste er din EL PRIMERO! Rett og slett så enkelt ser jeg det hele, din egen private EL PRIMERO.
Om dette er riktig eller ei, om du eventuelt bekrefter det, eller dementerer vet jeg ei. Dog skal du vite at din julekalender sprer glede lenge etter at den ble avsluttet.
God kveld